Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Over de auteur

Tim Krabbé (1943) is schaker en wielrenner, maar vooral schrijver. Zijn boeken worden heel veel gelezen door middelbare scholieren, omdat ze spannend en niet zo dik zijn. Vaak heb je pas op de laatste pagina door hoe het verhaal in elkaar zit. In al zijn boeken speelt de liefde ook een rol. Zijn bekendste boek is Het gouden ei. In 2009 schreef Tim Krabbé het Boekenweekgeschenk Een tafel vol vlinders. Andere populaire boeken van Krabbé zijn De renner (hét boek over wielrennen), Vertraging, De grot en Marte Jacobs.

Inhoud

In het eerste hoofdstuk wordt de vijftienjarige Esther in een volle bus de uitgescholden door Bart. Bart, met wie Esther een 'liefdesrelatie' heeft die wordt gekenmerkt door dwang en (seksueel) geweld, haalt het einde van het hoofdstuk niet. Vervolgens kom je er stukje bij beetje achter wat er precies is gebeurd.

'Ik heb nagedacht', zei ze.
'Ja?'
'Het is ook mijn eigen schuld geweest.' (…)
'Je moet niet een woord voor je gevoel bedenken, verliefd, en dan bedenken wat daarbij hoort', zei ze ten slotte. 'Je moet doen wat je voelt.' (pp. 66-67)

De rest van het boek gaat over de gevolgen van deze gebeurtenissen. Daarin speelt ook Esthers vader Wybren een belangrijke rol. Aan de andere kant van de wereld ontmoeten de nog levende personages uit het begin van het boek elkaar opnieuw. Een belangrijke ontmoeting, en zeker niet alleen voor Esther.

Leesaanwijzingen

Het boek begint een beetje vreemd, maar het wordt al snel spannend. Er zijn verschillende hoofdpersonen, waardoor je bij elk hoofdstuk wel even goed moet kijken wie er aan het woord is. Ook het 'waar' en 'wanneer' is soms wel puzzelen. Maar als je doorleest, zit je in een spannend verhaal. Krabbé heeft zijn verhaal knap in elkaar gezet. De taal is niet moeilijk, al zijn de zinnen af en toe wat lang.

Om over na te denken

Als jij in een foute 'liefdesrelatie' verzeild zou raken, zou je dat dan aan iemand durven vertellen? Is zo'n soort relatie ook de schuld van het slachtoffer?
Als iemand een slecht mens vermoordt, pleegt hij dan een misdaad of kan het ook een heldendaad zijn?

Waardering

'De moord op Bart maakt het leven van Mischa, Esther en Wybren er alleen maar beter op. Aan de ene kant vind ik dat raar, maar aan de andere kant is het toch ook weer interessant. Normaal gesproken word je als je een moord gepleegd hebt, achtervolgd door schuldgevoelens; bij deze mensen levert het alleen maar opluchting op.'
Lindy, 3 vwo, op: www.scholieren.com

'Ieder hoofdstuk wordt er gewisseld van hoofdpersoon. (…) Dat is leuk, je hoort het verhaal zo van verschillende kanten. Ik snapte alle woorden en zinnen. Ik vind het fijn als ik niet met moeilijke woorden te maken krijg, omdat dat het lezen ingewikkelder maakt.'
Ted, 4 havo, op: www.scholieren.com

'Eigenlijk verwachtte ik niet dat het onderwerp op deze manier zou worden uitgewerkt, want ik dacht door de titel dat het heel de tijd over een ezel ging en dat dat een erg saai onderwerp zou zijn. (…) Verrassend hoe ze de gebeurtenissen steeds weer terug lieten komen in het verhaal.'
Kees, 3 vmbo, op: www.scholieren.com

Geschreven door:

Pieter Waalewijn

Suggesties


Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Opdrachten

BoekKrabbé, Tim, Een goede dag voor de ezel*
NummerN1/1
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focusbetekenis
Je leert

reflecteren op het handelen van de personages

Opdracht

Jullie zitten in de redactie van het tv-programma De wereld draait door. De redactie heeft Mischa Koreman uitgenodigd om in de uitzending zijn verhaal te komen doen. Hoewel de gesprekken met Matthijs van Nieuwkerk spontaan overkomen, worden ze altijd grondig voorbereid. De presentator heeft een aantal kaartjes voor zich waar de redactie de belangrijkste gesprekspunten en vragen op genoteerd heeft. Welke vragen moet Matthijs in elk geval stellen? Met welke vraag kan hij het beste beginnen? Hoe zorgen we voor een spannend gesprek?

  1. [individueel] Schrijf allebei een kort tekstje dat Matthijs van Nieuwkerk voorleest om zijn gast Mischa Koreman aan de kijkers voor te stellen.
  2. [individueel] Bedenk zes vragen die aan Mischa gesteld moeten worden.
  3. [samen] Vergelijk de inleidende teksten en vragen die jullie hebben gemaakt. Kies de beste inleiding en de beste zes vragen. Zorg dat de vragen in een logische volgorde staan.
  4. [samen] Bedenk samen de antwoorden die Mischa Koreman op de vragen zou geven.
  5. [samen] Is door het maken van deze opdracht het personage Mischa Koreman voor jullie sympathieker of juist minder sympathiek geworden? Leg jullie antwoord uit.
Bronnen

De wereld draait door: maandag t/m vrijdag, Nederland 3, 19.30 uur

Gemaakt doorPieter Waalewijn



BoekKrabbé, Tim, Een goede dag voor de ezel*
NummerN1/2
Niveau1
Studielast2
Werkvormtweetal
Focusverhaallijnen
Je leert

onderscheid maken tussen verschillende verhaallijnen

Opdracht

De gebeurtenissen worden in dit boek bepaald niet chronologisch verteld. Bovendien is er sprake van twee verhaallijnen: een van Mischa Koreman en een van Esther en Wybren. In deze opdracht gaan jullie onderzoeken wat beide verhaallijnen met elkaar te maken hebben.

  1. [samen] Spreek af wie zich bezighoudt met Wybren en wie met Mischa Koreman.
  2. [individueel] Een van jullie maakt een lijstje van tien belangrijke gebeurtenissen die verband houden met Wybren. De ander doet dit voor Mischa Koreman.
  3. [individueel] Zet nu de gebeurtenissen in chronologische volgorde. Geef de gebeurtenissen een nummer. Nummer 1 voor de gebeurtenis die het eerst plaatsvindt en nummer 10 voor de gebeurtenis die het laatst plaatsvindt. 
  4. [samen] Teken nu op één vel onder elkaar twee tijdbalken. Noteer in de bovenste tijdbalk de nummers van de gebeurtenissen die met Wybren te maken hebben en op de onderste balk de gebeurtenissen die met Mischa te maken hebben. Zorg ervoor dat gebeurtenissen die tegelijk plaatsvinden precies boven elkaar staan. Verbind deze gebeurtenissen door een lijntje te trekken tussen beide tijdbalken.
  5. [samen] Op welke momenten raken de beide verhaallijnen elkaar?
  6. [samen] Zou je ook een van de verhaallijnen weg kunnen laten? Leg jullie antwoord uit. 
(Literaire)theorie

Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, pp. 110-113

Gemaakt doorPieter Waalewijn




Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Opdrachten

BoekKrabbé, Tim, Een goede dag voor de ezel*
NummerN2/1
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusperspectief
Je leert

over perspectief


Opdracht
  1. Bestudeer de literaire theorie en noteer de drie meest voorkomende soorten perspectief.
    Hoe heet het perspectief dat gebruikt wordt in Een goede dag voor de ezel? Vanuit welk(e) personage(s) worden de gebeurtenissen beschreven?
  2. In Een goede dag voor de ezel wisselt het perspectief. Noteer per hoofdstuk vanuit wiens perspectief het is geschreven.
  3. Kies een passage van ongeveer een halve pagina en herschrijf deze vanuit een ander perspectief.
  4. Zou Een goede dag voor de ezel een beter of een slechter boek zijn als Tim Krabbé het hele boek zou hebben geschreven vanuit het perspectief dat jij bij vraag 4 hebt gekozen? Wat zou er anders zijn?
(Literaire)theorie

Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, pp. 101-106

Gemaakt doorPieter Waalewijn



BoekKrabbé, Tim, Een goede dag voor de ezel*
NummerN2/2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focustitel
Je leert

reflecteren op de titel

Opdracht

Op grond van de titel Een goede dag voor de ezel krijg je geen goede indruk van waar het boek over gaat.

  1. Naar welke gebeurtenis in het boek verwijst de titel Een goede dag voor de ezel?
  2. Waarom is deze gebeurtenis zo belangrijk dat het boek er zijn titel aan ontleent?
  3. Wat vind je goed aan deze titel en wat vind je er minder goed aan?
  4. Misschien waren dit wel betere titels geweest:
    a. Misdaad en straf
    b. Misdaad loont
    c. Wybren en Esther
    d. De Man met de Gele IJsmuts
    Leg bij elk van de vier hierboven genoemde titels uit wat je er goed en minder goed aan vindt én of je de titel beter of slechter vindt dan Een goede dag voor de ezel.
  5. Bedenk zelf drie alternatieve titels en leg bij elke titel uit waarom de titel goed bij het boek past.
  6. Welke titel vind je uiteindelijk de beste: de titel die Tim Krabbé zijn boek heeft gegeven, een van de vier gegeven titels of een van de drie titels die je zelf hebt bedacht? 
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Opdrachten

BoekKrabbé, Tim, Een goede dag voor de ezel*
NummerN3/1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonages
Je leert

het gedrag van personages te analyseren en te verklaren

Opdracht

Elke zaterdag bespreekt Beatrijs Ritsema in de rubriek Moderne manieren van dagblad Trouw vragen van lezers. Die vragen gaan altijd over de omgang met buren, collega's, familie, etcetera. Klik hier om de rubriek te bekijken.
Aan het begin van hoofdstuk 2 blijken vader Wybren en dochter Esther allebei te worstelen met de vraag hoe ze met elkaar moeten omgaan. Ook verbergen ze allebei iets voor de ander. Er moet iets gebeuren, want de situatie wordt onhoudbaar.

  1. [individueel]
    Een van jullie noteert de vraag die Wybren aan Beatrijs zou voorleggen; de ander doet hetzelfde voor Esther.
  2. [individueel]
    Wissel de vragen uit en kruip in de huid van Beatrijs. Schrijf allebei apart het antwoord dat Beatrijs aan Wybren en Esther zou geven.
  3. [samen]
    In het boek lukt het Esther en Wybren niet om met elkaar in gesprek te gaan. Bespreek samen waarom dit niet lukt. Maak daarbij gebruik van de inzichten die jullie door opdracht 1 en 2 hebben opgedaan.
  4. [samen]
    Zou Een goede dag voor de ezel   een beter of slechter boek zijn geworden als Esther en Wybren wel met elkaar in gesprek waren gegaan? Geef twee argumenten voor jullie mening.
Gemaakt doorPieter Waalewijn



BoekKrabbé, Tim, Een goede dag voor de ezel*
NummerN3/2
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormviertal
Focusthematiek
Je leert

te reflecteren op morele vragen die de roman oproept

Opdracht

Er wordt een debat georganiseerd over de stelling: 'Mischa Koreman moet gestraft worden voor de moord op Bart Meeuwse.'

  1. Spreek af wie van jullie de voorstanders, en wie de tegenstanders zijn.
  2. De voorstanders bedenken samen argumenten om deze stelling te verdedigen; de tegenstanders doen hetzelfde om de stelling tegen te spreken. Beide partijen zijn gebonden aan de feiten zoals ze in het boek beschreven staan. 
  3. Houd het debat. Maak daarbij gebruik van regels voor het Nederlandse parlementaire debat (bron 1).
    Vraag een medeleerling die niet in jullie groepje zit om het debat op te nemen met zijn of haar mobiele telefoon.
  4. Bekijk samen het filmpje van jullie debat. Bespreek de vraag wie het debat gewonnen heeft.
  5. Maak een kort verslag van het debat. Daarin neem je op welke argumenten er door beide partijen zijn gebruikt, wie het debat gewonnen hebben en waarom zij de winnaar zijn.
Bronnen
  1. 'Nederlandse parlementaire debatregels', op: www.debatbond.nl
Gemaakt doorPieter Waalewijn




Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een goede dag voor de ezel* - Krabbé, TimNiveau 2

Een goede dag voor de ezel*

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:119
Genre:psychologische roman
Tags:misdaad, pesten, vader-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 juli 2014.

 

Introductie

De boeken van Tim Krabbé worden erg veel gelezen door middelbare scholieren. Niet in het minst omdat de meeste van zijn boeken dun en spannend zijn en meestal over liefde en/of moord gaan. Daarmee is niet gezegd dat Tim Krabbé ook gemakkelijke boeken schrijft. In die zin wordt zijn werk nogal eens onderschat. Hoewel zijn werk in zestien talen vertaald is en vier maal verfilmd, speelt Krabbé geen rol van betekenis in het literaire prijzenfestival. In 1995 won hij met zijn roman Vertraging De Gouden Strop voor het beste spannende boek. Toch verzet Krabbé zich tegen het predikaat misdaadauteur. En terecht, want aan zijn boeken valt veel meer te beleven.

Inhoud

In het eerste hoofdstuk volgen we Mischa Koreman op de dag dat hij ergens in de provincie gaat oefenen met een pistool waarmee hij zijn ex-geliefde om het leven wil brengen. Nog tijdens die oefening komt hij tot inkeer. Vlak daarna hoort hij in een streekbus twee scholieren opscheppen over de mishandeling van 'een nikker' en is hij getuige van de publieke vernedering van een meisje dat met de scheldnaam 'viskutje' wordt aangesproken. Hij volgt de dader, Bart Meeuwse, bij het verlaten van de bus en schiet hem, na een korte woordenwisseling, met zijn pistool dood. Zo wordt Koreman alsnog een moordenaar.
In het tweede hoofdstuk lezen we het verhaal van de vijftienjarige Esther. Haar vader, de weduwnaar Wybren Fechter, weet wel een klein beetje wat er bij zijn dochter speelt, maar weet niet goed hoe hij erover moet beginnen. Totdat Esther overstuur thuiskomt en vertelt dat Bart haar in de bus voor viskutje heeft uitgemaakt. Ze biecht hem de geschiedenis op van een uit de hand gelopen verliefdheid die, zonder dat ze daar weerstand aan heeft kunnen bieden, is uitgemond in diverse groepsverkrachtingen. Haar vader raakt vervuld van wraaklust en moordneigingen - zonder te weten dat de dader inmiddels al gedood is.
De resterende drie hoofdstukken spelen zich af in Australië. Mischa Koreman is daarheen vertrokken om een nieuw leven te beginnen, maar hij zeult de in Nederland gepleegde misdaad met zich mee. Vader en dochter Fechter maken, om alle ellende te vergeten, een wereldreis en arriveren in Sydney. Vlak na elkaar doen Koreman en Esther allebei een groot bedrag in het geldbakje van hetzelfde levende standbeeld: een ezel. En dan gebeurt het: Esther en Mischa treffen elkaar en herkennen elkaar. Ze wisselen een paar woorden, die voor beiden bevrijdend zijn.

Moeilijkheid

De meeste N1-lezers zullen zonder veel tegenzin aan Een goede dag voor de ezel beginnen. Het boek is immers dun en spannend. De keuze voor een wisselend perspectief (en ook nog eens vanuit twee volwassen hoofdpersonen) zal echter veel N1-lezers in de problemen brengen. Een N2-lezer zal minder moeite met het boek hebben, maar zeker worden uitgedaagd door bepaalde aspecten (zoals bijvoorbeeld de vraag wat de ezelscène te maken heeft met de rest van het verhaal). Ook een N3-lezer zal antwoorden op dergelijke vragen niet zomaar uit zijn mouw schudden. Daarmee is Een goede dag voor de ezel met name geschikt voor gevorderde N2-lezers en beginnende N3-lezers.
 

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Als je op de omvang van dit boek afgaat - en voor sommige leerlingen is dat een belangrijk criterium - is Een goede dag voor de ezel geschikt voor lezers op niveau 1. Het zal de gemiddelde N1-leerling echter niet meevallen om het lezen van dit boek tot een goed einde te brengen. De verwarrende structuur en onduidelijkheid over de hoofdpersonen - dat zijn er twee, en het blijken ook nog eens volwassen mannen te zijn - kunnen voor zo'n N1-lezer een behoorlijk obstakel vormen. Het is zeer de vraag of de spanning in het eerste hoofdstuk voldoende is om de N1-lezer te laten volhouden. Voor de leerling bij wie de beperkte literaire competentie meer te maken heeft met inzet dan met inzicht (de 'slimme luilakken' onder de N1-lezers) zou dit boekje nog wel kunnen werken. Het boek zal N2-lezers beter liggen, al is ook hier enige ervaring met literaire procedés vereist. Het concrete verhaal biedt deze lezers genoeg aanknopingspunten; het lot van de jonge verhaalfiguren is voor hen wel herkenbaar. Ook N3-lezers kunnen het nodige aan dit boek beleven. De thematiek, de psychologie, de morele kwestie en de manier waarop Krabbé zijn verhaal brengt, zorgen ervoor dat het lezen van dit boekje op niveau 3 nog steeds een uitdaging is.
  Interesses Het boek bevat in eerste instantie thematiek die zowel jongens als meisjes zal aanspreken: moord, pesten, een loverboyachtige relatie. Afgezien van de spanning die rond deze concrete thema's aanwezig is (alleen in hoofdstuk 1 en 2), valt er voor de meeste N1-lezers in dit boek (van in totaal vijf hoofdstukken) weinig meer te halen. N2-leerlingen laten zich mogelijk wel verleiden om mee te gaan in het spel van oorzaken en gevolgen, motieven en schuldvragen. Wie geïnteresseerd is in psychologie en ethische vragen, vindt in het hele boek genoeg van zijn gading.
  Algemene kennis Er is geen bepaalde (voor)kennis vereist.
  Specifieke culturele en literaire kennis De lezer moet raad weten met verschillende hoofdpersonen en een per hoofdstuk wisselend perspectief, dat niet duidelijk wordt aangegeven. Daardoor zou hij aan het begin van bijna elk hoofdstuk in het duister kunnen tasten. De verhouding tussen de verschillende verhaallijnen en de verwarrende tijdsstructuur vergen wel iets van de lezer.

Vertrouwheid met literaire stijl

Vocabulaire   Geen moeilijke woorden; ook een N1-lezer kan hiermee overweg.
  Zinsconstructies Regelmatig lange, samengestelde zinnen. De leerling zal aandachtig moeten lezen. Voor een aantal N1-lezers kan dit te veel gevraagd zijn.
  Stijl De stijl is soms wat zweverig, poëtisch, literair. Voor N1-lezers kan dit hinderlijk zijn. Krabbé is regelmatig weinig concreet. Zijn subtiele stijl kan lezers van N2 en hoger waarschijnlijk wel bekoren.

Vertrouwdheid met literaire procédés

Actie Er gebeurt best veel in het boek en Krabbé 'zeurt' weinig - vandaar ook dat het maar een klein boekje is. Toch is dit niet wat de gemiddelde N1-lezer onder actie zal verstaan; alleen de handeling in het eerste hoofdstuk voldoet aan die verwachting. Voor lezers die iets meer aankunnen (vanaf N2), zal de grote spanningsboog waarschijnlijk stevig genoeg zijn.
  Chronologie Het verhaal wordt niet chronologisch verteld. Binnen de hoofdstukken wordt er met flashbacks gewerkt, maar ook de opeenvolging van de hoofdstukken is niet chronologisch. In hoofdstuk 3 en 4 leidt de perspectiefwisseling zelfs tot simultaanvertelling. Alles bij elkaar een flinke klus voor N1-lezers, maar wel te doen voor leerlingen op N2.
  Verhaallijn(en) Het verhaal dat jonge lezers het meeste zal interesseren - de gebeurtenissen rond hun leeftijdgenoten Bart Meeuwse en Esther Fechter - wordt verteld in twee verhaallijnen, vanuit de twee volwassen hoofdpersonen: de moordenaar van Bart en de vader van Esther. Daarmee wordt het verhaal uitgebreid met de gedachten en problemen van die twee volwassen mannen. Krabbé schiet hierin wel eens wat door, waardoor het voor de lezer lastig kan zijn om de hoofdlijn vast te houden en waardoor ook de identificatie bemoeilijkt wordt. Veel lezers onder N2 zullen hier afhaken.
  Perspectief Meervoudig perspectief. In combinatie met de andere factoren te complex voor de gemiddelde N1-lezer. Ook N2-lezers zullen hier hun handen nog aan vol hebben.
  Betekenis Op verhaalniveau kan dit boek voor een goede lezer - waarschijnlijk vanaf N2 - al tamelijk bevredigend zijn: de plot is interessant genoeg. Het feit dat de lijnen op het laatst samenkomen, betekent een zekere afronding. Toch eindigt het boek enigszins open. Voor een interpretatie van het verhaal is de lezer op zichzelf aangewezen. Krabbé geeft geen makkelijke, moraliserende antwoorden op de vragen die het boek oproept, bijvoorbeeld over toeval en noodlot, of over schuld en boete (is iemand die een schoft ombrengt een held of een misdadiger?). Sommige critici oordelen evenwel dat Krabbé aan het slot te gemakkelijk, grof en expliciet te werk is gegaan.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters De personages zijn niet te ingewikkeld. Het kan voor een N1-lezer lastig zijn om zich te verplaatsen in de gedachten en de gevoelens van de volwassen mannelijke hoofdrolspelers.
  Aantal karakters Goed te overzien: twee hoofdpersonen en twee direct betrokkenen. In de context van beide hoofdpersonen worden ook andere personen opgevoerd (overleden vrouw, partners); dat kan het voor een N1-lezer te ingewikkeld maken.
  Ontwikkeling van de karakters  De personages ontwikkelen zich op een begrijpelijke manier. Alleen aan het eind, bij het korte gesprek tussen Esther en Barts moordenaar, kan de lezer zijn twijfels hebben over de opstelling en uitspraken van dit tweetal - en daarmee over de afloop van het verhaal.

  

Geschreven door:

Pieter Waalewijn