Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Over de auteur

Stefan Brijs is geboren op 29 december 1969 in Genk (Belgisch-Limburg). In 1990 studeert hij af en gaat werken als docent aan zijn vroegere middelbare school. Sinds 1999 schrijft Stefan Brijs voltijds. In oktober 2005 verschijnt De engelenmaker, waarvan de vertaalrechten aan meer dan tien landen zijn verkocht. Het boek wordt bekroond met de Gouden Uil Prijs van de Lezer 2006, de Vijfjaarlijkse Prijs voor Proza van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde 2006 en door de leesclubs van Vlaanderen en Nederland met de Boek-delenprijs 2007. Ook wordt het genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2006 en de AKO Literatuurprijs 2006. In 2011 wint het boek de Euregio-Schüler-Literaturpreis, toegekend door scholieren uit België, Nederland en Duitsland.
Post voor mevrouw Bromley werd gepubliceerd in het najaar van 2011 en werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en de AKO Literatuurprijs.
[Met dank aan www.stefanbrijs.nl]

Inhoud

'Ik weet niet of je het al hebt gehoord, maar ons land heeft dringend helden nodig. Echte helden.'

Augustus 1914. In Londen melden duizenden jongemannen zich aan om te gaan vechten tegen de Duitsers. Martin Bromley, zeventien en te jong voor het leger, probeert de twee jaar oudere John Patterson te overreden samen in dienst te gaan, maar die wil zijn droom om te gaan studeren niet opgeven. Uiteindelijk slaagt Martin er met een list in naar het front te vertrekken en blijft John achter in een stad waar de druk op dienstweigeraars toeneemt. Na enkele dramatische gebeurtenissen meldt ook John zich aan en vertrekt naar Noord-Frankrijk. In het leger wordt hij bediende van een getraumatiseerde officier. Aan mevrouw Bromley heeft hij beloofd te zullen uitkijken naar Martin. 
[Met dank aan www.uitgeverijatlas.nl]

Leesaanwijzingen

Als je altijd al meer hebt willen weten over de werking van propaganda en de oorlogsmachinerie, dan is dit boek echt wat voor jou. Maar verwacht geen boek dat bol staat van oorlogsgeweld. Het zijn juist de subtielere pijnlijke zaken van oorlog voeren die Brijs blootlegt, zoals de groepsdwang om je aan te melden voor het leger en de psychologische wonden die de oorlog toebrengt. Het verhaal speelt zich voor de helft af in Londen gedurende de eerste jaren van de Eerste Wereldoorlog. Je krijgt een goed beeld van de invloed van de oorlog op het alledaagse leven, op jongeren, op studenten en op arme burgers in de stad. De dreiging van bommen, de voedselschaarste, de oproep om het leger in te gaan en daarmee samenhangend de vele, vele doden die te betreuren waren - dat kun je lezen in dit boek. In de tweede helft bevind je je aan het front, in Noord-Frankrijk of in Vlaanderen.  Hier wel meer actie, maar geen heroïsche taferelen. Dit boek wil je laten kennismaken met de dramatiek en ambiguïteit van oorlog.

Om over na te denken

Hoe gaan soldaten om met onverwachte, gruwelijke situaties die de oorlog met zich meebrengt? Is de waarheid altijd te verkiezen boven de verbeelding? In wiens belang wordt de waarheid soms verdraaid? Bestaat er één soort waarheid?

Waardering

'Post voor mevrouw Bromley lezen deed me terugdenken aan de boeken van Thea Beckman die ik als tiener las. Beckman bood hetzelfde type literatuur: een ruime vertelling die je meesleept in een zorgvuldig gedocumenteerde fictie en je als het ware verbiedt om de lectuur te onderbreken.'
Mark Cloostermans, in: De Standaard

'Het unieke aan dit boek is ook dat het een boek is dat zich in de oorlog afspeelt, maar niet echt over de oorlog gaat, maar enkel  over de gevoelens en gedachtes van de personages. Dus dat is weer eens wat anders dan die andere oorlogsboeken.'
Hendrik, 17 jaar, op: www.youtube.com

'Maar het verhaal komt langzaam op gang, is praktisch humorloos en blijft een beetje kabbelen, wat vooral veroorzaakt wordt doordat de personages niet interessant genoeg zijn. John is een bleke figuur (al is hij misschien door Brijs zo bedoeld), waardoor het je weinig kan schelen wat er met hem gebeurt; Martin is een vervelende rouwdouw, terwijl de intellectuele pacifist William karikaturaal aandoet. Je kunt je in beide gevallen moeilijk voorstellen wat John in hen ziet.'
Pieter Steinz, in:  NRC Handelsblad

Meer weten?

www.stefanbrijs.be | hier kun je de eerste hoofdstukken lezen.

Geschreven door:

Judith de Lang

Suggesties


Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

BoekBrijs, Stefan, Post voor mevrouw Bromley
NummerN2/1
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuswaarheid
Je leert

reflecteren op de manier waarop met de waarheid wordt omgegaan.

Opdracht

In bron 1 vind je een echte brief van een Britse soldaat, Cecil Slack,  geschreven aan het thuisfront tijdens de Eerste Wereldoorlog. Zijn schoondochter heeft er na de oorlog voor gezorgd dat deze brieven bewaard werden en een plek kregen op het internet. Je leest eerst de brief en vervolgens beantwoord je de vragen die erbij staan. Voor het beantwoorden van de vragen bij de stellingen mag je ook putten uit de roman.

Daarna maak je onderstaande vragen:

  1. In de brief spreekt Cecil over de Hunnen. In Post voor mevrouw Bromley wordt ook een andere spotnaam gebruikt voor de Duitsers. Welke is dat?
  2. Wat valt je op aan de toon van deze brief? Kun je dat verklaren met elementen uit de brief?
  3. In de brief spreekt Cecil de verwachting uit dat de oorlog snel afgelopen zal zijn. Vind je deze verwachting terug in het boek van Brijs? Geef aan op welke plaats(en) je informatie terugvindt over de verwachte duur van de oorlog.
  4. Ook in het boek van Brijs wordt aandacht geschonken aan het schrijven van brieven naar huis. In deze brieven wordt niet de gehele waarheid verteld. Noem minimaal twee redenen die gegeven worden in het boek waarom sommige zaken worden weggelaten uit de veldpost.
  5. Wat kun je als conclusie trekken over het waarheidsgehalte wanneer je veldpost gaat bestuderen als bron om meer te weten te komen over de Eerste Wereldoorlog? 
Bronnen
  1. 'Veldpost in WO. I', op: www.histoforum.net
Gemaakt doorAlbert van der Kaap (Histoforum) en Judith de Lang



BoekBrijs, Stefan, Post voor mevrouw Bromley
NummerN2/2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focusrollen en relaties
Je leert

rollen en relaties in een roman analyseren.

Opdracht

Jouw doel voor dit jaar is misschien een voldoende halen voor wiskunde op je eindrapport.  Of schitteren in de toneelvoorstelling van school. Of een iPhone bij elkaar sparen met je baantje. Iedereen heeft wel iets wat zij of hij wil bereiken op termijn. Om je doel te halen, kun je hopelijk rekenen op steun van mensen om je heen. Of van dingen, zoals je muziektalent wanneer je wilt meezingen in het schoolkoor. Er kunnen daarnaast zaken of personen zijn die je bewust of onbewust tegenwerken.

A

Wissel 5 minuten met elkaar uit welk doelen jullie najagen. Het mogen ook doelen zijn op langere termijn. Wie of wat ondersteunt je hierbij en wat zijn de hindernissen die je tegenkomt?

Ook fictieve personen hebben doelen die zij willen bereiken. John dus ook. Daarbij wordt hij geholpen door een aantal mensen en hij wordt tegengewerkt. Hieronder ga je uitzoeken hoe dit zit in het eerste deel van het boek. 

  1. Wat is zijn belangrijkste doel?
  2. Is hij er aan het einde van deel 1 in geslaagd dit doel te bereiken? Licht je antwoord toe.
  3. Wie of wat heeft John daarbij geholpen en waardoor of door wie wordt hij tegengewerkt? Noteer je bevindingen in het schema. Gebruik voorbeelden uit het boek.
Namen Helper?
(geef een voorbeeld)
Tegenstander?
(geef een voorbeeld) 
Hoe loopt het met deze figuur af in het verhaal?
Martin      
Johns vader      
Literatuur      
Mevrouw Bromley      
Mary      
De oorlog      
William      

 

C

De schrijver noemt deel 1 'Het thuisfront'. Een front betekent een oorlogslinie, de eerste rijen waar de meeste slachtoffers vallen. Zou je na het invullen van deze tabel iets kunnen zeggen over de linie waarin John zich bevindt terwijl hij in Londen achterblijft? Vind je zijn poging om zijn doel na te jagen te vergelijken met een strijd die slachtoffers vergt of is deze strijd niet te vergelijken met de echte oorlog die in deel 2 beschreven wordt? Zien jullie meer overeenkomsten of meer verschillen tussen deel 1 en deel 2 van het verhaal? Schrijf hierover met elkaar een korte tekst  van minimaal 400 woorden. Neem in deze afweging ook op welke conclusie John voor zichzelf trekt aan het einde van deel 1.

Gemaakt doorJudith de Lang




Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

BoekBrijs, Stefan, Post voor mevrouw Bromley
NummerN3/1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusomslagillustratie en motto
Je leert

omslagillustratie en motto onderzoeken, verbinden en verklaren.

Opdracht

De voorzijde van het boek van Brijs wordt gesierd met een halve bloem. Op pagina 5 vind je het motto van het boek. In deze opdracht ga je de illustratie en het motto verder onderzoeken. Ook ga je een verklaring opstellen voor het feit dat Brijs (met zijn uitgever) gekozen heeft voor deze illustratie en dit motto. Tot slot onderzoek je of de illustratie en het motto iets met elkaar te maken hebben. Hoe pak je dit aan?

 Post voor mevrouw Bromley

  1. Eerst stel je vast om welke soort bloem het gaat. Dan zoek je op internet wat deze bloem te maken heeft met Engeland en de Eerste Wereldoorlog. Je bevindingen mag je knippen en plakken, uiteraard met daarbij de bronvermelding en de datum van raadpleging van de site(s) die je bezocht hebt.
  2. Vind je deze illustratie goed gekozen bij dit verhaal? Leg uit waarom wel/niet. In je uitleg geef je uitgebreid aan waar de betekenis van de bloem raakt aan het verhaal. Je geeft minstens drie voorbeelden uit het boek, met paginavermelding.
  3. Wat vind je van de vormgeving van de kaft van het boek? De bloem staat er maar half op. De bloem is als enige glanzend afgedrukt. De rest is mat, zowel de witte achtergrond als de letters. Op de rug van het boek staat de foto van de bloem vergroot afgedrukt, met in lichte letters de titel en de naam van de auteur.
  4. Op pagina 5 lees je het motto van het boek. Het gaat om een regel uit een lang gedicht van Keats. Zoek dit gedicht op en noteer de eerste drie strofes. Maak samen een vertaling van deze strofes.
  5. Geef een samenvatting van de inhoud van die eerste drie strofes.
  6. Waarom zou Brijs ervoor gekozen kunnen hebben om een regel uit dit gedicht weer te geven als motto? Onderbouw je mening met ten minste twee vindplaatsen of gebeurtenissen uit het boek.
  7. Wanneer je het motto combineert met de illustratie op de kaft, wat valt je dan op?
  8. Wat vind je van Brijs zijn keuze voor illustratie en dichtregel? Naar welk thema in het boek verwijzen zij?
  9. Als jezelf een keuze had mogen maken voor een illustratie op de kaft en een motto, welke had jij dan gekozen en waarom? Denk eraan dat je onderbouwing bij deze vraag zwaarder weegt dan je alternatieve keuze. Betrek in je antwoord ook de keuze van Brijs.
Gemaakt doorJudith de Lang



BoekBrijs, Stefan, Post voor mevrouw Bromley
NummerN3/2
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusmotief en grondmotief
Je leert

leidmotief en grondmotief analyseren.

Opdracht

In het boek speelt de dichter Keats een belangrijke rol. Vooral het boek met de brieven van Keats is van belang. In deze opdracht ga je onderzoeken hoe een dergelijk leidmotief werkt en welke betekenis dit heeft voor het verhaal.

  1. Lees bron 1. Het boek van Keats komt voor het eerst voor wanneer John de lezer vertelt over de kennismaking  en liefde tussen zijn ouders, op pagina 20-21. Zoek uit wie Keats was, wanneer hij leefde en wie Fanny Brawne was. Kun je hieruit afleiden waarom Johns moeder juist dit boek meenam?
  2. De tweede keer vindt John zijn vader verdiept in de brieven. Zijn vader heeft zojuist iets van groot belang ontdekt, iets wat de waarde van dit boek van Keats vergroot. Wat heeft hij ontdekt? Waarom is deze ontdekking ook voor John bijzonder waardevol?
  3. Keats' woorden  lijken niet alleen de ouders van John aan te spreken. In de brieven vindt John een citaat dat precies op zijn eigen gevoelens lijkt te slaan (pagina 89). Leg uit welke situatie heeft geleid tot Johns sombere geestesgesteldheid. Waarom is hij hierdoor zo ontdaan?
  4. In de ontmoeting met William komt Keats terloops ter sprake. Leg dit uit. Waarom zal het prettig zijn geweest voor John dat zijn nieuwe vriend hem Keats noemt?
  5. Vervolgens speelt het boek een rol in de gevoelens die John op het continent koestert voor Mary. Leg het verband uit met behulp van een voorbeeld uit het verhaal.
  6. Ook is het boek erg belangrijk voor de correspondentie die Johns collega Walter Simkins onderhoudt met zijn vriendin, Gladys Carrigan. Leg uit welke rol het boek daarin speelt.
  7. Hoe zou je de rol van dit brievenboek in de roman omschrijven? Naar welk grondmotief verwijst dit leidmotief?
Bronnen
  1. 'Motieven en symbolen',  in: Joke van Balen, e.a., Basisboek literatuur. Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, p.113-114

Gemaakt doorJudith de Lang




Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

BoekBrijs, Stefan, Post voor mevrouw Bromley
NummerN4/1
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focussleutelpassage
Je leert

een essentiële gebeurtenis uit het verhaal duiden.

Opdracht

A

Heb je wel eens iets schokkends meegemaakt, zoals het overlijden van iemand die je goed kende? Of misschien de plotse dood van een geliefd huisdier? Het vertrek van een goede vriendin of vriend naar een andere stad of het buitenland? Een verkering die tegen jouw wens in werd uitgemaakt? Weet je nog hoe je omging met dit nare gevoel? Heb je er met anderen over gesproken, of juist niet? Wat heb je je omgeving verteld over de situatie en jouw gevoelens? Praat hier samen over en wissel ervaringen uit (5 minuten).

B

Martin overkomt iets zeer schokkends als hij als achttienjarige vlak bij het front een loopgraaf moet herstellen met zijn maten, op 14 augustus 1915. Deze gebeurtenis kan gezien worden als een sleutelscène in de roman. Hij wist al dat de oorlog slachtoffers vergde, door het beeld van de vele zwaargewonden dat hij had gekregen op het stationsplein van Hazebrouck. Maar het drama van 14 augustus is nog erger dan dit. Herlees pagina 485-487.

  1. Beschrijf uitgebreid wat er precies gebeurde op die avond van 14 augustus. Waar bevindt Martin zich (geografische locatie)? Wie zijn er bij hem? Wat doet hij? Hoe is de stemming? Wat gebeurt er vervolgens precies?
  2. Op pagina 486 staat dat John haast hoopte dat Martin bij dit drama dodelijk was getroffen. Leg deze wens uit.
  3. Hoe reageert Martin de dagen daarop op dit drama, volgens Jack? Spreekt hij erover? Met wie? Hoe reageert hij zich af? Slaagt hij erin om te rouwen om zijn vriend?
  4. 'Hier alles goet. Nog geen Hunen gezien. Wel al bommen gehoort. M.' Dat is de tekst op de kaart die Martin op 16 augustus aan John stuurt. Wat is volgens jullie de achterliggende reden dat Martin de kaart stuurt?
  5. Waarom werd Martin gearresteerd en gefusilleerd?
  6. Het was niet voor het eerst dat Martin in aanraking kwam met de Militaire Politie. Wat was er eerder voorgevallen?
  7. Als Martin op pagina 487 zegt, dat hij misschien morgen wel dood is, waarop doelt hij dan?
  8. Welk gevoel zal bij Martin hebben overheerst, in de dagen na het drama en gedurende het uitje in Poperinge?
  9. Op welke manier worden de ouders van Martin door het leger geïnformeerd over Martins dood? Hoe komt het dat dit bericht hen niet bereikt? Wat gebeurt er uiteindelijk met deze brief?
  10. Op pagina 165-168 staat op welke manier de familie van een overleden soldaat  in het algemeen wordt ingelicht. Op pagina 266-67 vindt Molly bij John de envelop voor de familie Bromley en Mary leest het overlijdensbericht. Stel met behulp van de informatie die je hebt verzameld bij vraag 9 en de informatie in deze vraag de letterlijke tekst op van de brief. Uiteraard put je hierbij ook uit je eigen verbeelding, maar houd de tekst geloofwaardig.
  11. Waarschijnlijk heb je in de brief niet de ware reden genoemd van Martins dood. Waarom niet?
  12. Stel dat Jack, de vriend van Martin, een dagboek bezat waarin hij regelmatig schreef. Dat was niet ongebruikelijk voor een soldaat. Na de dood van Martin schrijft hij een stukje van een pagina lang in zijn dagboek. Hij gaat er daarbij vanuit dat niemand anders deze tekst ooit onder ogen krijgt. Stel samen dit dagboekfragment op waarin Jack vertelt over de laatste dagen van Martin en diens dood. Je schrijft het dagboekfragment met de hand.
  13. Jullie hebben nu vier getuigenissen van Martins laatste dagen: de brief van het leger met zijn overlijdensbericht, de kaart van Martin zelf uit Poperinge, het verhaal van Jack aan John en Jacks dagboekfragment. Verklaar de grote verschillen tussen deze bronnen. Let er ook op welke informatie wordt achtergehouden. Welke bronnen komen enigszins in elkaars buurt? Hoe verklaar je dit? Is jouw waardering van de tekst op de kaart van Martin gewijzigd door jullie onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis ervan, of niet? Licht je antwoord toe.
  14. Kun je na bovenstaand onderzoekje iets zeggen over de eerlijkheid van de vier bronnen? Welke bron vinden jullie het eerlijkst? Of zijn jullie misschien van mening dat het begrip 'eerlijkheid' in zo'n situatie minder relevant is? Schrijf een korte tekst over eerlijkheid in oorlogssituaties zoals bovenstaand voorbeeld. Neem daarin ook op in wiens belang een waarheidsgetrouwe weergave van de werkelijkheid is of een aangepaste versie daarvan. Gaat eerlijkheid boven alles, zoals de uitdrukking luidt?
  15. Een sleutelpassage is een fragment van het verhaal dat het essentiële, belangrijkste, van het verhaal bevat. Waarom kun je het drama van 14 augustus beschouwen als zo'n sleutelpassage?
Bronnen

'Visie op het personage', in: Joke van Balen, e.a., Basisboek literatuur. Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 107

Gemaakt doorJudith de Lang



BoekBrijs, Stefan, Post voor mevrouw Bromley
NummerN4/2
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusopen plekken
Je leert

open plekken analyseren en reflecteren op hun werking.

Opdracht

Het begin en het einde van een roman zijn belangrijke plaatsen in iedere roman. Op de laatste pagina van Post voor mevrouw Bromley wordt duidelijk wat John te doen staat wanneer hij in Londen aankomt. Wat gaat hij doen?
Op de site van De lezersvriend staan enkele interessante vragen over de relatie tussen waarheid en verdichting in dit boek. Twee daarvan vind je hieronder, bij vraag 1 en 2. Beantwoord de volgende vragen.

  1. Is wat John uithaalt met de post voor de ouders van de gevallenen, en wat zijn vader begonnen is, eigenlijk goed te keuren? Heeft hij het goed voor met de mensen? Waar komt dit verlangen tot verfraaien van de werkelijkheid vandaan, denk je?
  2. Op de laatste pagina staat: 'Martin is dood, mevrouw Bromley. Maar hij is gestorven als een held. Een echte held.' Zal hij deze leugen echt in haar gezicht zeggen? Of kan hij alleen liegen in geschreven taal? In brieven?
  3. Het gesprek met mevrouw Bromley is de enige open plek die niet wordt ingevuld in het boek. Lees bron 1. Hoe zal John uiteindelijk de boodschap gaan brengen aan de moeder van Martin? Jullie gaan deze open plek op twee verschillende manieren invullen, namelijk door twee scenario's te schrijven van dit gesprek. Probeer je in te leven in zijn positie en de hare. Het enige waartoe je in beide scenario's verplicht bent is dat John vertelt dat Martin is omgekomen. Zorg dat je John niet laat wegkomen met alleen het droeve bericht. Mevrouw Bromley wil uiteraard weten wat er precies gebeurd is. Wat zal hij haar gaan vertellen en op welke manier? In het eerste scenario besluit John de gehele waarheid te vertellen aan Martins moeder, inclusief alle minder fraaie momenten. In scenario 2 maak je een eigen afweging over welke dingen je wel en niet laat vertellen door John. Zorg dat mevrouw Bromley uiteindelijk in beide scenario's  het gevoel krijgt dat zij begrijpt wat er met haar zoon is gebeurd en hoe zijn laatste ogenblikken er hebben uitgezien. In bron 2 vind je een voorbeeld van een script (= scenario voor film of televisie) van de tv-serie Gooische vrouwen. Zorg dat je de aanwijzingen zeer beperkt houdt. Jouw scenario bestaat voornamelijk uit gesproken tekst. Werk deze dialoog goed uit. Maak onderscheid in de twee boodschappen die John komt brengen: de dood van Martin en het verhaal daaromheen. Schrijf eerst een kladversie van beide scenario's en laat een klasgenoot deze versies becommentariëren. Daarna schrijf je de definitieve versie. Beide scenario's plus de kladversies voeg je bij de opdracht.
  4. Wat is uiteindelijk jullie mening over de open plek aan het einde van het boek? Waarom zou Brijs ervoor gekozen hebben deze open plek niet in te vullen?
Bronnen
  1. Over open plekken: 'De lezer en het leesproces', in: Joke van Balen, e.a., Basisboek literatuur. Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 191-192
  2. Voorbeeld van een script: www.kill-your-darlings.nl
Gemaakt doorJudith de Lang




Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Post voor mevrouw Bromley - Brijs, StefanNiveau 3

Post voor mevrouw Bromley

Auteur:Brijs, Stefan
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Atlas-Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:512
Genre:historische roman, ontwikkelingsroman, oorlogsroman
Tags:adolescentie, dood, Engeland, familie, historische gebeurtenissen, idealen, identiteit, oorlogservaringen, rouw, WO I
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Introductie

Stefan Brijs is geboren op 29 december 1969 in Genk (Belgisch-Limburg). In 1990 studeert hij af en gaat werken als docent aan zijn vroegere middelbare school. Sinds 1999 schrijft Stefan Brijs voltijds.
Hij debuteert met De verwording, een magisch-realistische roman. In 2000 verschijnt Arend, een roman over een misvormde jongen, die op zoek is naar zichzelf, naar begrip en naar liefde en ervan droomt om ooit te kunnen vliegen. Het boek wordt zowel in Vlaanderen als Nederland goed ontvangen.
In oktober 2005 verschijnt De engelenmaker, waarvan de vertaalrechten aan meer dan tien landen zijn verkocht. Het boek wordt bekroond met de Gouden Uil Prijs van de Lezer 2006, de Vijfjaarlijkse Prijs voor Proza van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde 2006 en door de leesclubs van Vlaanderen en Nederland met de Boek-delenprijs 2007. Ook wordt het genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2006 en de AKO Literatuurprijs 2006. In 2010 krijgt de Franse vertaling Le faiseur d'anges de Prix des Lecteurs Cognac, een jaar later wint het boek de Euregio-Schüler-Literaturpreis, toegekend door scholieren uit België, Nederland en Duitsland.
Post voor mevrouw Bromley werdgepubliceerd in het najaar van 2011 en werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en de AKO Literatuurprijs.

Met dank aan www.stefanbrijs.be

Inhoud

Martin Bromley, zeventien jaar oud, en John Patterson zijn bijzondere broers; zij zijn namelijk zoogbroers bij Martins moeder. John, de ik-persoon, groeit op met zijn vader die postbode is. Hij is bijna twee jaar ouder dan Martin en hij is in tegenstelling tot hem niet zo enthousiast wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt. Hij wil Engels studeren maar door het patriottisme in Londen wordt dit een bijna politieke keuze waarbij hij veel tegenstand ondervindt. Martin daarentegen verzint een list om zich te kunnen aanmelden, hoewel hij daar nog te jong voor is.  Hij bezoekt John nog een keer wanneer hij op het punt staat naar het continent te vertrekken. John zelf belandt in een depressie wanneer een vriend en medestudent zichzelf van het leven berooft. De oorlog komt erg dichtbij met zeppelins die de stad met fragmentatiebommen belagen. De druk op hem neemt toe wanneer zijn studie niet wil vlotten. De regering vaardigt een besluit uit om alle burgers tussen de vijftien en vijfenzestig te laten registreren. John ontvangt post van Martin en achterhaalt zijn verblijfplaats. Als Johns vader een zelfgekozen dood sterft na een nieuw bombardement, vindt John post die zijn vader had achtergehouden, waaronder het overlijdensbericht van Martin gericht aan diens ouders. Martins familie krijgt deze brief onder ogen, maar laat zich misleiden door het feit dat Martin zich onder een valse naam had aangemeld.

In het tweede deel heeft John zich aangemeld en als bediende van een getraumatiseerde officier gaat hij de oorlog in. Hij houdt mevrouw Bromley op de hoogte en belooft haar op zoek te gaan naar Martin. In zijn bagage bevindt zich de niet-bestelde post van zijn vader. Als bediende ziet hij hoe zijn meerdere censuur toepast op de post van zijn medesoldaten. In zijn testament vermaakt hij zijn horloge aan Martin. Hij helpt collega's bij het schrijven van brieven aan het thuisfront. Bij de eerste mars naar de loopgraven sterft een collega in een boobytrap.  Hij heeft moeite met de onpersoonlijke en vaste formule waarmee de moeder van de overleden Jim wordt geïnformeerd. Zijn officier blijkt ook moeite te hebben het bericht te verzenden. Dit geeft John de ruimte een fictieve brief op te stellen aan Jims moeder waarin hij zich voordoet als haar zoon. Dit troost hem. Wanneer hem via Mary, Martins zus op wie hij heimelijk verliefd is, het bericht bereikt dat ook Martins vader is overleden, besluit hij mevrouw Bromley te vertellen dat hij nieuws heeft over Martin en dat hij hem spoedig hoopt te zien. Als hij van mevrouw Bromley hoort dat Mary zich verloofd heeft, besluit hij als Martin een bericht aan haar te sturen. Als John een paar dagen verlof krijgt na een bombardement vertrekt hij naar Poperinge, de stad waarvandaan Martin zijn kaart had verzonden. Daar ontmoet hij een vriend van Martin van wie hij te horen krijgt hoe deze gestorven is: geëxecuteerd vanwege plichtsverzaking. Ze bezoeken samen het graf. De vriend geeft John zijn eigen vestje terug, dat hij ooit aan Martin had geschonken. Uiteindelijk besluit John om mevrouw Bromley in een brief de waarheid te vertellen. In het offensief dat volgt raakt John gewond en in mei 1917 arriveert hij in een rolstoel te Londen.  

Moeilijkheid

De omvang van het boek zal geen aanbeveling zijn voor N2-lezers. Misschien dat de leeftijd van de hoofdpersoon gekoppeld aan het toegankelijke taalgebruik de meer ervaren N2-lezer over de streep kan trekken. De structuur van het verhaal is eenvoudig, met een enkele flashback.
Het onderwerp, de Eerste Wereldoorlog, past goed bij N3-lezers die over de grenzen van hun eigen wereld willen kijken, hoewel ook zij door het aantal pagina's kunnen worden afgeschrikt. Het verhaal roept discussie op over maatschappelijke druk en persoonlijke vrijheid.
Het verhaal appelleert aan de belangstelling van N4-lezers voor andere belevingswerelden dan hun eigen. Daarbij komt dat er in het boek een continu spel gespeeld wordt met werkelijkheid en verbeelding, zowel in de propaganda als in de officiële en zelfopgelegde censuur aan het front. Bovendien zal de N4-lezer worden uitgedaagd door de verwijzingen naar andere teksten.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid De bereidheid van N2- en N3-lezers zal niet groot zijn om een boek van meer dan vierhonderd pagina's te kiezen, hoewel het verhaal voldoende vaart heeft voor deze niveaus. 
  Interesses Het boek zal vooral leerlingen aanspreken die geïnteresseerd zijn in oorlog en oorlogshandelingen. Ook de bijzondere band tussen de twee jongens zal de interesse wekken, zeker van de N2-lezer. Daarnaast komt in dit boek de dood vaak aan de orde en de verschillende manieren waarop mensen omgaan met de dood of levensbedreigende situaties.
  Algemene kennis Het boek is goed te volgen zonder meer dan globale kennis van de Eerste Wereldoorlog.
  Specifieke literaire en culturele kennis Kennis van de Britse literatuur is meegenomen, maar niet noodzakelijk om de verwijzingen en citaten te volgen.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Toegankelijk taalgebruik.
  Zinsconstructies Meestal korte zinnen, makkelijk te volgen. 
  Stijl Eenvoudig en zeer toegankelijk. Veel dialogen,  af en toe een vergelijking of metafoor. Open plekken zijn te overzien. Ingewikkelde zaken worden gedurende het verhaal door de auteur toegelicht.  

Vertrouwdheid met literaire procedés

Actie In het boek komen enkele echt gruwelijke actiescènes voor in de loopgraven, maar het grootste deel van het boek omvat de persoonlijke situatie van John in Londen en zijn bezigheden achter de frontlinie. Er zijn wel bespiegelingen van John, maar deze zijn niet breed uitgesponnen en worden steeds onderbroken door nieuwe gebeurtenissen, zowel in Londen als achter de linies. Het eerste deel van het boek doet een beroep op enig geduld, vooral bij de N2-lezer, omdat hier de oorlog vanuit de positie van een buitenstaander wordt bekeken.
  Chronologie Het verhaal is grotendeels chronologisch geschreven, met soms een flashback die goed herkenbaar is.
  Verhaallijn(en) Er is slechts een verhaallijn.
  Perspectief Ik-perspectief
  Betekenis Het verhaal is voor een N2-lezer als een oorlogsroman goed te plaatsen. Een N3-lezer zal gegrepen worden door de onmacht om een persoonlijke keuze te maken in het Londen van die tijd. Een N4-lezer zal het verhaal betekenis geven door de intertekstualiteit en de relatie werkelijkheid/waarheid en censuur/fantasie te onderzoeken.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters John en Martin zijn  de hoofdpersonen van het verhaal. Belangrijke bijfiguren zijn mevrouw Bromley, Johns vader, Mary en luitenant Ashwell.
  Aantal karakters Het aantal karakters blijft beperkt en zeer overzichtelijk.
  Ontwikkeling van de karakters John is het enige personage dat zich werkelijk ontwikkelt. Hij krijgt meer begrip voor de problemen van zijn meerdere en voor de discrepantie tussen de ervaringen aan het front en de behoefte aan troost en geruststelling bij de achterblijvers.

 

Geschreven door:

Judith de Lang