Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 12-15

 | instapniveau | Hard tegen hard

Introductie

Marian Hoefnagel heeft een doel in haar leven: ze wil graag jongeren aan het lezen krijgen. Zij vindt dat je door het lezen van boeken dingen over het leven leert en dat je Nederlands er beter van wordt. Ze schrijft over onderwerpen die dicht bij de jongeren van tegenwoordig staan zoals drugs, discriminatie en ongewenste zwangerschappen.
De boeken van Hoefnagel worden uitgegeven door Uitgeverij Eenvoudig Communiceren, die zich ten doel stelt literatuur toegankelijk te maken voor leerlingen die moeite hebben met lezen. 
Hard tegen hard is afkomstig uit de Realtity Reeks, een serie boeken voor en over jongeren. Ieder boek vertelt een spannend verhaal over onderwerpen waar jongeren mee te maken kunnen krijgen.

Inhoud

Leeswaarschuwing: Deze tekst bevat details over de inhoud en de afloop van het verhaal.

De Antilliaanse Nardo woont niet meer bij zijn moeder thuis maar in een opvangtehuis. Toen hij nog bij zijn moeder woonde bracht hij wel eens illegale pakketjes weg voor Don, zijn moeders vriend. Ondertussen lopen de spanningen op school tussen Nardo en Serdan, een Turkse jongen, steeds hoger op. Gelukkig duikt Don weer op en daardoor houdt Serdan zich wat gedeisd. Een groot feest voor de jongeren in de buurt, georganiseerd om elkaar beter te leren kennen, moet een einde maken aan de strijd. Maar dan beginnen de problemen pas echt, want Nardo en Serkan vinden hetzelfde meisje leuk. Het boek eindigt met de dood van Serkan. Even lijkt het erop dat Nardo hem doodgestoken heeft, maar het blijkt dat het meisje dat zelf gedaan heeft. Nardo weet dit, maar houdt zijn mond.

Moeilijkheid

Dit boek vraagt van maar zeer weinig leerlingen een grote bereidheid: het is dun en gedrukt in een groot lettertype met veel wit op de pagina. Het ingewikkeldst voor leerlingen op instapniveau en N1 is het eind van het boek. Het perspectief ligt dan niet meer bij Nardo, maar er staan een paar krantenberichten afgedrukt. De lezer zal zelf moeten construeren wat er nu precies is gebeurd.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.