Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Over de auteur

Khalid Boudou (1974) is een schrijver van Marokkaanse komaf. Hij schrijft over het leven van Marokkaanse jongeren in Nederland, óók over de problemen die ze tegenkomen. Hij heeft een toegankelijke en vlotte schrijfstijl en maakt graag gebruik van de actualiteit. Andere bekende werken van hem zijn Pizza Maffia en Het schnitzelparadijs, allebei verfilmd. Naast boeken schrijft hij ook theaterstukken en columns. 
Meer over Khalid Boudou vind je op Leesplein.nl.

Inhoud

De 17-jarige Taha - hij noemt zichzelf het liefst Mr T. - heeft één belangrijk doel: hij is vastberaden om iets van zijn leven te maken. Hij is klaar met de criminele vrienden van zijn moeder. Door een van hen was hij zelfs in een jeugdinrichting beland. Taha wil voorgoed afrekenen met zijn milieu. Samen met de oude trainer Mickey bokst hij zich een weg naar de top. Hij is zo goed dat hij wordt geselecteerd voor de Europese kampioenschappen. Maar dan gebeurt er iets waardoor zijn leven een compleet andere wending neemt. Hij komt in een keiharde drugsoorlog terecht en Taha moet nu laten zien waar hij werkelijk voor staat…
[flaptekst]

Leesaanwijzingen

De gebeurtenissen in Iedereen krijgt klappen worden niet in de chronologische volgorde beschreven: het verhaal begint bij het einde. Je moet je hoofd er dus af en toe even goed bij houden. Sommige dingen worden niet meteen uitgelegd, maar als je gewoon doorleest, krijg je, uiteindelijk, antwoorden op al je vragen. Als je de Rocky-films hebt gezien, zullen sommige dingen je bekend voorkomen, maar het is geen probleem als je die films niet kent.

Om over na te denken

Geloof jij ook dat iedereen, vroeg of laat, 'klappen krijgt'? Ben jij het met Taha eens, dat niet iedereen gelijke kansen krijgt bij zijn geboorte? Stel je voor: je hebt een grote droom en die gaat door een ongeluk in rook op. Hoe zou je daarmee omgaan?

Waardering

'Aan een jongerenroman van Khalid Boudou beginnen, is net zoiets als in een achtbaan stappen. Voor je het weet, dender je met een rotvaart door de pieken, dalen en loopings van een turbulent tienerleven. Net als in het verfilmde Pizzamaffia en Alles of niets ligt de nadruk in zijn derde Young Adult meer op actie dan op diepgang.'
Bas Maliepaard, in: Trouw, 18 mei 2013

'Khalid Boudou weet op een humoristische toon over een heftig onderwerp te vertellen. Hij zet sterke personages neer, met hun eigen taalgebruik, gewoontes en kenmerken. [...] Er zit veel vaart in het verhaal. Dat komt door de gebeurtenissen die elkaar heel snel opvolgen, maar ook door de korte zinnen en hoofdstukken. Die vaart zorgt ervoor dat Iedereen krijgt klappen een makkelijk leesbaar boek is.'
Karine, op: Leesfeest.nl

'Iedereen krijgt klappen is een typische Boudou. Vlot en direct, boordevol ontwikkelingen en een tikje absurdistisch. Volwassenen zijn in zijn romans doorgaans onbetrouwbare sukkels en jongeren hebben veel pech maar altijd de hoop dat het beter wordt. Boudou schrijft het op zonder poespas en niet al te literair maar ook weer zonder die van-dik-hout-zaagt men-planken-stijl, die dit soort boeken vaak kenmerkt.'
Jaapleest.nl

Meer weten?

Bol.com | inkijkexemplaar
Khalidboudou.nl | website van Khalid Boudou met informatie over zijn leven en zijn werk

Geschreven door:

Marlies Schouwstra

Suggesties


Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Opdrachten

BoekBoudou, Khalid, Iedereen krijgt klappen
NummerOpdracht N1
Niveau1
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel of tweetal
Focusinleven
Je leert

je inleven in de hoofdpersoon.

Opdracht

Als je deze opdracht samen met iemand anders maakt, voer je opdracht 1 eerst alleen uit. Daarna gaan jullie je vragen vergelijken en de tien beste vragen gebruiken voor de rest van de opdracht.

In deel 2, 'Na het ongeluk', gaat Taha aan de slag met zijn project Happy Face. Voordat het buurtfeest in de bloemenwijk wordt gegeven krijgt hij een kwartier zendtijd op de radio. Hij wordt daar geïnterviewd (pagina 90).

Doe alsof jij de persoon bent die Taha interviewt voor de radio.

  1. Verzin tien vragen die je aan Taha zou willen stellen. Zorg ervoor dat ze in een logische volgorde staan. Je mag geen vragen stellen die allen met ja of nee te beantwoorden zijn.
  2. Verzin op de tien vragen de antwoorden die Taha zou geven. Let er wel op dat hij graag informatie wil geven over zijn project. Hij zal dus best wel lange antwoorden geven.
  3. Schrijf een inleiding, waarin je Taha aan de luisteraars voorstelt en een afronding waarin je Taha bedankt voor het interview bedankt.
  4. Stel je voor dat Taha na het interview nog een oproepje mag doen op de radio. Wat zou hij dan zeggen?
  5. Werk het interview uit. Zorg dat alle onderdelen in de goede volgorde staan.
  6. Ben je Taha door opdracht beter gaan begrijpen of juist niet? Leg je antwoord uit.

EXTRA

Neem het interview op. Als je deze opdracht samen hebt gemaakt, kun je de rollen verdelen. Als je de opdracht alleen hebt gemaakt kun je iemand anders vragen om de rol van interviewer op zich te nemen.

Denk er bij het opnemen aan dat het een écht interview is. De interviewer kan dus reageren op de antwoorden die Taha geeft. Zorg ervoor dat het een gesprek is en dat het interview niet alleen uit vragen en antwoorden bestaat.

Gemaakt doorJildau Vrieswijk




Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Opdrachten

BoekBoudou, Khalid, Iedereen krijgt klappen
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

bepalen welke invloed bijfiguren uitoefenen op het doel van de hoofdpersoon.

Opdracht

In Iedereen krijgt klappen komen best veel personages voor die invloed hebben op het leven van de hoofdpersoon Taha.
Hoofdpersonen hebben vaak een doel dat ze proberen te bereiken. De andere personages in het verhaal kunnen de hoofdpersoon helpen of juist tegenwerken om dat doel te bereiken. In afbeelding 1 is dit schematisch weergegeven.
Iedereen krijgt klappen bestaat uit drie delen (aangeduid als rondes). In die rondes streeft Taha steeds een verschillend doel na en daarbij heeft hij verschillende helpers en tegenstanders.
Om duidelijk voor ogen te krijgen wie Taha helpen of juist tegenwerken ga je deze opdracht maken. Je geeft bij de eerste vijf vragen steeds voor elke ronde (ronde 1, 'De grote klap', ronde 2, 'Na het ongeluk' en ronde 3, 'De confrontatie') antwoord.

Iedereen krijgt klappen_opdr N2

Afbeelding 1

A

  1. Ben jij makkelijk te beïnvloeden als je een doel wil bereiken?
  2. Welke mensen hebben hebben jou geholpen of tegengewerkt?
  3. Welke karaktereigenschappen of emoties helpen jou vaak om je doel te bereiken?
  4. Welke karaktereigenschappen of emoties werken je juist tegen als je een doel wil bereiken?

 B

  1. Wat is het doel van Taha?
  2. a. Wie zijn de belangrijkste helpers (personages die Taha helpen)?
    b. Op welke manier helpen ze hem?
    c. Waarom kiezen ze ervoor om Taha te helpen?
  3. a. Welke personages zijn de belangrijkste tegenstanders van Taha?
    b. Hoe werken ze Taha tegen?
    c. Waarom werken deze personages Taha tegen?

C

Naast personages kunnen ook emoties of karaktereigenschappen het hoofdpersonage helpen of juist tegenwerken om zijn doel te bereiken.

  1. Bepaal welke emotie of karaktereigenschap van Taha hem helpt om zijn doel te bereiken. Leg je antwoord uit.
  2. Welke emotie of karaktereigenschap werkt hem juist tegen? Leg je antwoord uit.
Gemaakt doorJildau Vrieswijk




Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Opdrachten

BoekBoudou, Khalid, Iedereen krijgt klappen
NummerOpdracht N3
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focuskwesties: drugshandel
Je leert

beoorelen in hoeverre gebeurtenissen die in het boek worden beschreven realistisch zijn.

Opdracht

In Iedereen krijgt klappen krijg je een kijkje in het leven van Taha. Hij woont in Veelo in de bloemenwijk waar veel drugs gedeald wordt.

  1. Hoe realistisch vind jij Iedereen krijgt klappen? Geef een cijfer tussen 1 en 10 en leg je antwoord duidelijk uit in ongeveer 50 woorden.
    1 = totaal onrealistisch, bijna helemaal verzonnen en 10 = volkomen realistisch.
  2. Welke gebeurtenissen in Iedereen krijgt klappen vind je wel geloofwaardig? Noem er drie en leg je antwoord uit.
  3. Welke gebeurtenissen in Iedereen krijgt klappen vind je niet geloofwaardig? Noem er drie en leg je antwoord uit.
  4. Lees bron 1 en 2. In deze artikelen gaat het over de drugsrunners die actief zijn in Nederland.
    a. Welke overeenkomsten zie je met het verhaal van Taha?
    b. Welke verschillen kun je aanwijzen?
    c. Vind jij dat Khalid Boudou, de schrijver van Iedereen krijgt klappen,een positiever beeld geeft van de drugsoorlog of een negatiever beeld? Leg je antwoord uit in ongeveer 50 woorden.
    d. Waarover heeft het verhaal van Taha je aan het denken gezet? Heb je ook iets van zijn verhaal geleerd?
    e. Wat vind jij belangrijker en leuker om te lezen? Een verhaal dat realistisch of geloofwaardig is? Leg je antwoord uit.
(Literaire)theorie

Realistisch en geloofwaardig – Een realistisch verhaal is het niet hetzelfde als een geloofwaardig verhaal. Als een verhaal realistisch is, betekent dat dat het verhaal ook best in het echt zou kunnen gebeuren. Een geloofwaardig verhaal hoeft niet realistisch te zijn; het is zo gescheven dat alles bij elkaar past. Het verhaal van Harry Potter is hier een goed voorbeeld van: het is wel geloofwaardig, alles in het verhaal klopt, maar het is niet realistisch dat Harry via perron 9 ¾ echt naar de tovenaarswereld kan reizen.

Bronnen
  1. Merel Thie, 'De drugsrunner: "Het komt wel goed met mij. Ik heb een God die over mij waakt"', op: Trouw.nl
  2. Bo Bremmers en Anton van Wijk, 'Drugsrnners in Zuid-Limbug', op: Hetcnn.nl
Gemaakt doorJildau Vrieswijk




Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Iedereen krijgt klappen - Boudou, KhalidNiveau 2

Iedereen krijgt klappen

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Moon
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:256
Genre:probleemboek, Young Adult
Tags:adolescentie, criminaliteit, drugs, geweld, sport
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook en (alleen bij de bibliotheek) als luisterboek en Daisy-rom.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 6 juni 2017.

 

Introductie

Khalid Boudou (1974) is een schrijver van Marokkaanse komaf. Hij schrijft over het leven van Marokkaanse jongeren in Nederland, óók over de problemen die ze tegenkomen. Hij heeft een toegankelijke en vlotte schrijfstijl en maakt graag gebruik van de actualiteit. Andere bekende werken van hem zijn Pizza Maffia en Het schnitzelparadijs, allebei verfilmd. Naast boeken schrijft hij ook theaterstukken en columns. 
Meer over Khalid Boudou vind je op Leesplein.nl.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

Doordat Taha opgroeit in een probleemgezin moet hij al snel voor zichzelf zorgen en op vroege leeftijd volwassen worden. Hij begeeft zich op het criminele pad, maar door de hulp van Mickey, eigenaar van de boksschool, weet hij toch iets van zijn leven te maken. Zijn droom is om de kampioenschappen boksen te winnen. Deze droom valt in duigen na een ongeluk waarbij hij zijn linkerhand verliest. Taha komt in aanraking met Noa, een drugsrunner die werkt voor de drugsbaas Latif. Hij wordt verliefd op haar en komt daardoor op het idee om zich hard te maken voor de drugsproblematiek in zijn wijk. Hij zet het project Happy Face op en is van plan om de jonge drugsrunnertjes weer op het rechte pad te krijgen. Door zijn goede werk komt hij in de problemen met de drugsbazen Latif en De Olifant; hij raakt betrokken in hun drugsoorlog. Noa is niet in staat geweest om haar banden met Latif te verbreken en kiest ervoor om Taha erin te luizen als ze in de problemen komt. Taha wordt dan veroordeelt voor drugsdealen en zijn leven stort in: niemand gelooft meer in zijn goede bedoelingen en tot overmaat van ramp komt Mickey dan ook nog te overlijden. De lijn tussen goed en kwaad vervaagt voor Taha en hij besluit om voor zichzelf te kiezen en de drugsbazen die zijn leven kapot hebben gemaakt een lesje te leren. Daarna verdwijnt hij voor een poos uit Veelo.

Moeilijkheid

N1- en N2-lezers zullen in eerste instantie vooral genieten van de actie in dit verhaal. Het ik-perspectief zorgt ervoor dat ook de minder ervaren lezer zich in de hoofdpersoon kan inleven. Het aantal personages kan voor deze minder ervaren lezer daarentegen wel een struikelblok zijn. Voor N2-lezers is de ontwikkeling die Taha doormaakt om het beste van zijn leven te maken interessant. De verschillende relaties die hij aangaat en keuzes die hij maakt biedt deze lezer stof om over na te denken. Voor de N3-lezer kan het een uitdaging zijn om dit verhaal te plaatsen in de werkelijkheid: is de situatie in de grensgebieden voor sommige kinderen echt zo slecht? Daarnaast is de vervagende grens tussen goed en kwaad in ronde 3 interessant voor deze lezers.

Dit boek is met name geschikt voor tweedeklassers van het havo/vwo. Leerlingen in de tweede, derde en vierde klas van het vmbo zullen dit waarschijnlijk ook weten te waarderen.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier

Geschreven door:

Jildau Vrieswijk