Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Over de auteur

Corine Botman (1961) werkte jaren als sportverslaggeefster. In 2003 verscheen haar eerste jeugdroman Leif, mijn lief. Voordat ze begon te schrijven aan Schaduwspits, liep ze een voetbalseizoen lang mee bij de jeugdopleidingen van Ajax en ADO Den Haag en bij de KNVB.

Inhoud

Voetbal is het enige wat belangrijk is voor Milan – hij speelt in het regionale elftal en verzamelt in een schrift alle schijnbewegingen die er bestaan. Op het veldje voor zijn huis oefent hij ze. Van Basten is zijn grote voorbeeld, en zijn vader natuurlijk, die bij Den Haag heeft gespeeld. Milan twijfelt er niet aan: hij gaat als profvoetballer spelen in de Arena.

Zijn buurmeisje Freke vindt voetbal een sport voor simpele leeghoofden. Maar als ze toevallig hoort dat Milan wordt toegelaten tot de beroemdste jeugdopleiding van Europa, grijpt ze haar kans. Ze wil een artikel over hem schrijven om indruk te maken op de hoofdredacteur van de schoolkrant. Als dat lukt zal ze de allereerste onderbouwer in de redactie zijn.
[flaptekst]

Leesaanwijzingen

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Milan en Freke. Let op de hoofdstuktitels, dan weet je wie er aan het woord is.
Hoewel Milan en Freke heel andere interesses hebben, lijken de twee best veel op elkaar. Probeer er tijdens het lezen achter te komen of je de overeenkomsten kunt ontdekken.

Om over na te denken

Hoe ver ga je om jouw droom werkelijkheid te laten worden? Wat zou jij doen: iets proberen en het risico lopen dat het mislukt of er helemaal niet aan beginnen? Moet een kind doen wat zijn ouders nooit gelukt is?

Waardering

Over Schaduwspits staan (nog) geen verslagen op Scholieren.com.

'Het is een waarheidsgetrouw boek waar ik veel in herken. Voor jongens met een voetbaldroom is het heel leerzaam. Het verhaal laat zien dat dat sport mooi is, maar dat het niet het enige is in de wereld.'
Louis van Gaal, op: Schaduwspits.nl 

'Ik zit zelf sinds eind maart 2006 op voetbal, en sinds ik het boek heb gelezen voetbal ik volgens mij ook beter. Het boek heeft mij 'verteld' dat je er gewoon voor moet gaan en dat je in jezelf moet geloven.'
Sophia, op: Schaduwspits.nl 

'Mijn grote passie is voetbal en alles wat er bij hoort en ik vond Schaduwspits heel goed. Vooral omdat ik mijzelf erin herkende. Ik ben normaal geen echte lezer, maar dit boek kon niet snel genoeg uit zijn.'
Yannick, op: Schaduwspits.nl 

Meer weten?

Leesplein.nl | de schrijverspagina van Corien Botman op Leesplein

Geschreven door:

Bea Ros en Ymkje Visser

Suggesties


Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Opdrachten

BoekBotman, Corien, Schaduwspits
NummerOpdracht N1 | 1
Niveau1
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focustitel
Je leert

de titel te verklaren.

Opdracht

A

  1. Neem onderstaande tabel over en vul aan. Sommige antwoorden kun je niet helemaal zeker weten, maar schrijf dan op wat je denkt.
  2. Vind je Milan en Freke op elkaar lijken of zijn ze juist heel verschillend? Je kunt de tabel gebruiken bij deze vraag. Leg je antwoord uit.
  Milan Freke
Geslacht                                                                                                      
Leeftijd    
Hobby's    
Broers/zussen    
Grote voorbeeld    
Droombaan    
Liever vragen of antwoorden?    

 

B

Eén overeenkomst tussen Milan en Freke is dat ze beiden heel graag iets willen bereiken.

  1. Wat wil Milan bereiken?
  2. Wat wil Freke bereiken?
  3. Eén van de vragen die Freke in haar boek heeft geschreven is: moet een zoon doen wat zijn vader nooit gelukt is? Hiermee bedoelt ze Milan. Maar wil Milan zijn doel ook zo graag bereiken, omdat het zijn vader nooit gelukt is? Leg je antwoord uit. 
  4. Waarom wil Freke haar doel zo graag bereiken? Doet zij dit vanwege iemand anders? Leg je antwoord uit.
  5. Heb je nu nog een overeenkomst ontdekt tussen Milan en Freke? Leg je antwoord uit.

C

De overeenkomst tussen Milan en Freke heeft te maken met de titel van het boek.

  1. 'Schaduwspits' is een voetbalterm. Wat is een schaduwspits?
  2. Schaduwspits heeft ook nog een andere betekenis. Milan en Freke leven allebei eigenlijk in iemands schaduw. In wiens schaduw leeft Milan?
  3. En in wiens schaduw leeft Freke?
  4. Denk je dat Milan en Freke in de schaduw van iemand anders blijven leven? Schrijf kort op hoe jij denkt dat het verder gaat met hen.
Gemaakt doorYmkje Visser



BoekBotman, Corien, Schaduwspits
NummerOpdracht N1 | 2
Niveau1
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusontwikkeling van personages
Je leert

zien welke invloed Milan en Freke op elkaar hebben.

Opdracht

A

Iedereen heeft wel een grote wens of een doel dat hij/zij heel graag wil bereiken.

  1. Welke grote wens heb jij?
  2. Wat doe je eraan om deze wens werkelijkheid te laten worden?

B

In het boek wordt het nemen van een penalty gebruikt als voorbeeld om te laten zien hoe Milan en Freke omgaan met iets wat belangrijk voor hen is.

  1. Milan zou de penalty zelf willen nemen. Leg in ongeveer 25 woorden uit waarom hij dit wil doen.
  2. Wat zegt dit over hoe Milan omgaat met iets wat belangrijk voor hem is? Leg je antwoord uit in ongeveer 25 woorden.
  3. Freke zou de penalty door iemand anders laten nemen. Leg in ongeveer 25 woorden uit waarom zij dit zou doen.
  4. Wat zegt dit over hoe Freke omgaat met iets wat belangrijk voor haar is? Leg je antwoord uit in ongeveer 25 woorden.
  5. Wat zou jij doen: de penalty zelf nemen of het iemand anders laten doen? 
  6. Lijk jij meer op Milan of meer op Freke als je kijkt naar hoe je omgaat met iets wat belangrijk voor je is?

C

Aan het begin van het verhaal is het wel duidelijk dat Milan altijd een penalty zal nemen, terwijl Freke dit aan iemand anders over zou laten. 

  1. Door wie komt dit bij Milan? Leg je antwoord uit.
  2. En door wie komt dit bij Freke? Leg je antwoord uit.
  3. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer invloed Milan en Freke op elkaar krijgen. Wat leert Milan aan Freke? Leg je antwoord uit in ongeveer 50 woorden en geef ook een voorbeeld waarin de verandering van Freke zichtbaar is.
  4. Wat leert Freke aan Milan? Leg je antwoord uit in ongeveer 50 woorden en geef ook een voorbeeld waarin de verandering van Milan zichtbaar is.
  5. Vind je dat Milan een goede invloed heeft op Freke? Leg je antwoord uit.
  6. Vind je dat Freke een goede invloed heeft op Milan? Leg je antwoord uit.

D

  1. Van wie zou jij het meest kunnen leren: van Milan of van Freke? Leg je antwoord uit.
  2. En aan wie zou jij het meest kunnen leren? Leg je antwoord uit.
Gemaakt doorYmkje Visser




Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Opdrachten

BoekBotman, Corien, Schaduwspits
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusgenres
Je leert

reflecteren op de vraag tot welk genre een boek behoort.

Opdracht

Stel je voor: de mediatheek op jouw school heeft de hulp van de leerlingen ingeroepen voor een grootschalig project: alle boeken moeten voorzien worden van genrestickers. Het plan is eenvoudig: als elke leerling een sticker plakt op het boek dat hij net heeft gelezen, schiet het lekker op. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

A

Je hebt dit stickervel gekregen:

ALG_genres

 

Het probleem is dat onder de pictogrammen alleen een code staat en niet de naam van het genre. Noteer bij elk pictogram de naam van het genre. Kies uit: avontuur - biografie - cowboys en Indianen - detective - dieren - dokters - familie - fantasie - geschiedenis - grappig - griezel - kerst - liefde - oorlog - paarden - Pasen - psychologisch verhaal - school - science fiction - seks - Sinterklaas - sociaal/politiek verhaal - spanning - sport – vriendschap

B

  1. Welke drie genres passen bij het boek dat jij hebt gelezen?
  2. Je mag maar één sticker op het boek plakken. Voor welke genresticker kies je? Leg duidelijk uit waarom die sticker beter bij het boek past dan de andere twee stickers.
  3. Sommige leerlingen merken op dat er niet één sticker echt goed bij het boek past. In dat geval mogen ze een voorstel doen voor een nieuwe sticker. Teken een genresticker die goed op jouw boek zou passen. Zet er ook bij hoe het genre heet.
(Literaire)theorie

Biografie Waargebeurd verhaal over iemand die echt bestaat of heeft bestaan.
Sociaal/politiek verhaal Een verhaal over politiek of problemen in de maatschappij.
Psychologisch verhaal Een verhaal waarin de gedachten en gevoelens van de personages heel belangrijk zijn.

Gemaakt doorYmkje Visser




Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Schaduwspits - Botman, CorienNiveau 1

Schaduwspits

Auteur:Botman, Corien
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:199
Genre:schoolverhaal, sportverhaal
Tags:gezin, school, sport, voetbal, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

 

Introductie 

Corine Botman (1961) werkte jaren als sportverslaggeefster. In 2003 verscheen haar eerste jeugdroman Leif, mijn lief. Voordat ze begon te schrijven aan Schaduwspits liep ze een voetbalseizoen lang mee bij de jeugdopleidingen van Ajax en ADO Den Haag en bij de KNVB. Meer over Corien Botman vind je op haar website: Corienbotman.com.

Inhoud 

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven. 

Milan en Freke wonen bij elkaar in de straat. Als Freke naar de kamer van haar zus Robyn, die net uit huis is gegaan, verhuist, ziet ze Milan vanuit het raam regelmatig voetballen op het veldje tegenover hun huis. Robyn had niet alleen de mooiste kamer in het huis, ze had ook haar eigen rubriek in de schoolkrant. Dit wil Freke ook; ze wil laten zien dat zij er ook toe doet.

Milan houdt zich met niets anders bezig dan voetbal. Dit heeft hij van zijn vader, die profvoetballer is geweest, maar vanwege een blessure zijn carrière moest opgeven. Milan en zijn vader zijn dan ook dolgelukkig als Milan een proefperiode bij Titanen mag komen voetballen: de beroemdste jeugdopleiding van Europa. Ondanks dat er enorme druk op hem ligt, doet Milan het hier goed en zijn vader is niet langs de kant van het veld weg te slaan. 

Freke krijgt er lucht van dat Milan bij Titanen mag spelen en ze zoekt contact, zodat ze een artikel over Milan kan schrijven. Ze wordt ondergedompeld in de voetbalwereld en Milan en Freke groeien wat naar elkaar toe. Freke wordt met het artikel over Milan de eerste onderbouwer in de redactie van de schoolkrant. 

Er vinden wat confrontaties tussen Milan en Freke plaats, omdat Freke niet begrijpt dat Milan niets belangrijk vindt, behalve voetbal, terwijl Milan niet begrijpt dat Freke gemakkelijk opgeeft en haar doelen niet nastreeft. Maar als Milan voor de ogen van Freke geblesseerd raakt tijdens een voetbalwedstrijd, zoekt Freke hem trouw op in het ziekenhuis. Waarschijnlijk zal de blessure de carrière van Milan niet in de weg staan. 

Moeilijkheid 

Voor de N1-lezer is Schaduwspits een zeer geschikt boek. Voor de (beginnende) lezer op instapniveau vraagt de omvang van het boek en de stijl soms net iets te veel. De verhoudingen tussen en de ontwikkeling van de karakters zijn erg interessant voor N1- en N2-lezers. Doordat de personages redelijk dicht bij de lezers staan, kan het verhaal lezers helpen om op zichzelf te reflecteren.

Het boek is bij uitstek geschikt voor brugklassers
van de mavo en de havo. Ook leerlingen in het tweede leerjaar, voornamelijk alle niveaus binnen het vmbo, zullen dit boek nog erg kunnen waarderen. 

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.

Geschreven door:

Ymkje Visser