Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Over de auteur

Tim Krabbé (1943) is schaker en wielrenner, maar vooral schrijver. Zijn boeken worden heel veel gelezen door middelbare scholieren, omdat ze spannend en niet zo dik zijn. Vaak heb je pas op de laatste pagina door hoe het verhaal in elkaar zit. In al zijn boeken speelt de liefde ook een rol. Zijn bekendste boek is Het gouden ei. In 2009 schreef Tim Krabbé het Boekenweekgeschenk Een tafel vol vlinders. Andere populaire boeken van Krabbé zijn De renner (hét boek over wielrennen), VertragingDe grot en Marte Jacobs.

Inhoud

Rex Hoffman en Saskia Ehlvest zijn al de hele dag in de auto onderweg naar hun vakantiebestemming in het uiterste zuiden van Frankrijk. Om een uur of zeven zijn ze nog ongeveer een uur verwijderd van de plaats waar ze zullen overnachten. Ze stoppen bij een tankstation. Daar gebeurt iets onbegrijpelijks. Als Saskia iets te drinken gaat halen, verdwijnt ze spoorloos. Niemand heeft iets gezien en ook jaren later ontbreekt nog elk spoor. Rex krijgt een nieuwe vriendin, hij pakt de draad van zijn leven weer op, maar de gedachte aan wat er met Saskia is gebeurd, laat hem niet los.

'Maar weet je wat het ergste is? Het niet weten. Met twee blikjes voor de deur en tjoep, weg […] Je kan daar van die gedachtespelletjes over doen. Dan krijg ik bijvoorbeeld te horen dat ze ergens leeft, ze is heel gelukkig en zo. En dan mag ik kiezen: ze blijft zo doorleven, óf ik zal alles te weten komen, in ruil voor haar dood.'

Dan ontvangt Rex op een dag bericht van iemand die precies lijkt te weten wat er gebeurd is en bereid is dat aan Rex te vertellen.

Leesaanwijzingen

Het gouden ei is niet moeilijk geschreven. Waar je misschien even aan moet wennen is dat elk hoofdstuk vanuit een ander perspectief is geschreven.

Om over na te denken

Wat zou jij doen als je geliefde opeens spoorloos verdween? 
Kun je één worden met je geliefde? 
Zou jij je leven op het spel zetten om erachter te komen wat er met je vriend(in) is gebeurd?

Waardering

'Ik had mezelf voorgenomen om één hoofdstuk per avond te lezen, maar dit is me niet gelukt. Na het eerste hoofdstuk was ik zo nieuwsgierig dat ik direct het hele boek maar heb uitgelezen. Er zit een bepaalde climax in het verhaal. Ik was vooral onder de indruk van het einde. Dat was best wel schokkend, maar toch goed bedacht door de schrijver.'
Anoniem, 5 vwo, op: scholieren.com

'Ik vind het niet een heel leuk boek. Het einde is niet echt een 'en ze leefden nog lang en gelukkig' einde. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar zulk soort boeken vind ik wel het leukst. Ik vind het einde bij dit boek een beetje abrupt. Hierdoor lijkt het net alsof de schrijver geen zin meer had en het zo snel mogelijk heeft afgerond.'
Snoepie, 5 havo, op: scholieren.com

'Het onderwerp vond ik wel leuk bedacht en vooral de afloop was voor mij erg verrassend. De gebeurtenissen waren realistisch opgebouwd. Ik leefde echt mee met Rex, mede dankzij de beschrijvingen van de gebeurtenissen. De tekst vond ik ook makkelijk geschreven.'
David, havo 3, op: scholieren.com

Meer weten?

hansvervoort.nl | recensie van Het gouden ei 
timkr | website van Tim Krabbé

Geschreven door:

Marlies Schouwstra

Suggesties


Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N2|1
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonages
Je leert

personages beschrijven.

Opdracht

In het programma Opsporing verzocht wordt wekelijks aandacht besteed aan vermiste personen. Door op de televisie informatie te verstrekken over deze personen en de omstandigheden waarin zij verdwenen, hoopt de politie vermiste personen sneller op te sporen. Het programma heeft een eigen Youtube-kanaal waarop je recente filmpjes nog eens terug kunt zien.

In deze opdracht schrijven jullie allebei een autocue voor de presentator van Opsporing verzocht: een van jullie richt zich op de verdwijning van Saskia, de ander richt zich op Rex.

A [samen]

Bekijk een of meer filmpjes van Opsporing verzocht (bron 1). Probeer een antwoord te krijgen op de volgende vragen.

  1. Hoeveel en welk soort informatie wordt over de vermiste persoon gegeven?
  2. Hoeveel en welk soort informatie wordt over de omstandigheden van de verdwijning gegeven?

B [samen]

Noteer samen puntsgewijs welke informatie jullie over Saskia en Rex gaan geven. 

C [individueel]

Schrijf allebei je eigen autocue uit. Ga daarbij uit van de gemiddelde lengte van de filmpjes van Opsporing verzocht.

Extra

Neem het filmpje op. Lees elkaars autocue.

Bronnen
  1. Youtube.com | 'Opsporing verzocht'
  2. Wikipedia.org | 'Autocue'
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N2|2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusgeloofwaardigheid
Je leert

reflecteren op de geloofwaardigheid van de gebeurtenissen.

Opdracht
  1. Noteer tien gebeurtenissen die een belangrijke rol spelen in het verhaal. Denk zowel aan Rex als Lemorne.
  2. Rangschik de gebeurtenissen van 'heel realistisch' naar 'zeer onwaarschijnlijk'.
  3. Wat is volgens jou de meest onwaarschijnlijke gebeurtenis uit Het gouden ei? Leg duidelijk uit waarom je dit vindt: denk je dat de gebeurtenis in het echt niet kan gebeuren? Of zou het wel kunnen gebeuren, maar is de kans dat het ooit gebeurt heel erg klein? Waarom?
  4. Heeft het beantwoorden van deze vragen je oordeel over het boek veranderd? Licht je antwoord toe.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N2|3
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focusbetekenis
Je leert

reflecteren op de betekenis van de tekst.

Opdracht
  1. Noteer allebei, los van elkaar, vijf vragen die tijdens het lezen bij je zijn opgekomen en die je aan de schrijver zou willen stellen.
  2. Wissel jullie vragen uit en beantwoord de vragen van de ander.
  3. Zoek nu op internet naar informatie over Het gouden ei en/of Tim Krabbé, bijvoorbeeld via de links in bron 1 en 2.
  4. Vinden jullie hier andere antwoorden op jullie vragen?
  5. Vul nu jullie antwoorden (zie vraag 2) in een andere kleur aan met behulp van de informatie die jullie gevonden hebben.
  6. Hebben jullie dingen ontdekt over Het gouden ei die jullie nog niet wisten?
Bronnen
  1. Timkr| website van Tim Krabbé
  2. Literatuurplein.nl | veel links naar bronnen over Tim Krabbé en Het gouden ei
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N2|4
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focuschronologie
Je leert

refeflecteren op vertechniek.

Opdracht

In Het gouden ei wordt het verhaal niet chronologisch verteld. In deze opdracht ga je een tijdbalk maken waarop je de belangrijkste gebeurtenissen in de juiste volgorde weergeeft.

  1. Noteer vijftien belangrijke gebeurtenissen. Denk niet alleen aan Rex en Saskia, maar ook aan Lemorne.
  2. Bestudeer de verschillende tijdbalken via de link in bron 1. Welke vinden jullie het meest geschikt voor deze opdracht?
  3. Noteer de gebeurtenissen in de goede volgorde op de tijdbalk.
  4. Waarom heeft Tim Krabbé het verhaal niet gewoon in chronologische volgorde verteld?
Bronnen
  1. Google.nl | voorbeelden van verschillende tijdbalken
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N2|5
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusperspectief
Je leert

reflecteren op verteltechniek.

Opdracht

A

Het gouden ei is geschreven in de hij/zij-vorm. Herschrijf een passage in de ik-vorm. Het kan nodig zijn om kleine dingen te veranderen, weg te laten, erbij te verzinnen. Zorg dat jouw tekst ongeveer net zo lang is als het gekozen fragment.

Kies een van de volgende fragmenten.

  1. 'Bovenaan de […] Nuits St. Georges.' (pagina 9-10)
  2. 'Rex ging […] alleen kwam.' (pagina 20-21)
  3. 'In 1950 […] volkomen tevreden.' (pagina 47)
  4. 'Hij lag […] te lachen.' (pagina 93-94)

B

Wat verandert er als je de hij/zij-vorm in de ik-vorm verandert? Kun je je beter inleven of juist niet? Wordt het verhaal er spannender door of juist minder spannend? Probeer een nauwkeurig antwoord te geven.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N3|1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

reflecteren op het handelen van de personages.

Opdracht
  1. Noteer stap voor stap hoe Raymond Lemorne uiteindelijk komt tot de ontvoering van Saskia.
  2. Geef bij elke stap aan:
    a. hoe deze stap (min of meer) logisch voortkomt uit de vorige vanuit Lemorne's gedachtewereld
    b. of je vindt dat deze stap (min of meer) logisch voortkomt uit de vorige vanuit je eigen gedachtewereld
  3. Kun je je inleven in Lemorne? Waarom (niet)?
  4. Beantwoord nu vraag 1 tot en met 3 over Rex' besluit om in te gaan op Lemornes voorstel om te ondergaan wat er met Saskia is gebeurd.
  5. Heeft deze opdracht je mening over een van beide, of beide personages veranderd? Licht je antwoord toe.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N3|2
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusverhaallijnen
Je leert

verhaallijnen analyseren.

Opdracht

Je gaat een tekening of een schema maken waarin je laat zien wanneer de verschillende verhaallijnen los van elkaar bestaan, parallel lopen, elkaar kruisen of samenvallen.

Beantwoord eerst de volgende hulpvragen.

  1. Welke vier personages spelen in Het gouden ei de belangrijkste rollen?
  2. De verhalen van deze personages worden door elkaar verteld. Hoeveel verhaallijnen kun je onderscheiden?
  3. Noteer vijf belangrijke gebeurtenissen voor elke verhaallijn.

Maak nu een tekening of schema, waarin je laat zien hoe de verhaallijnen zich tot elkaar verhouden.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N3|3
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusspanning
Je leert

analyseren hoe de spanning is opgebouwd.

Opdracht
  1. In Het gouden ei komen alle drie de hieronder genoemde soorten spanning voor. Geef bij elke soort spanning twee voorbeelden.
  2. In de passage bij het tankstation is aanvankelijk geen sprake van spanning: noch de personages, noch jij als lezer weet immers dat er iets gaat gebeuren. Pas als Rex zich zorgen gaat maken, is er sprake van een raadsel.
  3. Herschrijf deze passage in ongeveer een halve bladzijde zo dat er DREIGING ontstaat. Begin bij het moment dat Saskia voorstelt om iets te drinken te gaan halen (pagina 12: 'Maar eerst heb ik nog wel trek in een koud drankje.') en eindig op het moment dat Rex de servicewinkel binnengaat om naar Saskia te zoeken.
  4. Welke soort spanning spreekt jou het meeste aan in boeken (en films)?
(Literaire)theorie

Spanning  - Schrijvers gebruiken allerlei technieken om spanning te creëren. Bijvoorbeeld door net als het heel spannend wordt, alle gebeurtenissen heel uitgebreid te gaan beschrijven. Ook kan een schrijver zijn tekst spannend maken door een of meerdere partijen te weinig informatie te verstrekken. Afhankelijk van wie wel en niet over deze informatie beschikt, kun je drie soorten spanning onderscheiden.

  1. Dreiging- Jij weet als lezer iets dat het personage nog niet weet.
  2. Geheim- Een personage weet iets, wat jij als lezer niet weet.
  3. Raadsel - Zowel jij als het personage zit met dezelfde vraag.

Bijvoorbeeld:
Als Harry Potter op zoek is naar de Steen der Wijzen, weet de lezer net zo weinig als hij - hier is dus sprake van een raadsel.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N3|4
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusverfilming
Je leert

reflecteren op verschillen tussen boek en film.

Opdracht

Het gouden ei is in de Verenigde Staten verfilmd als The Vanishing.

  1. Bekijk de film (bron 1). Wat vond je beter, het boek of de film? Leg duidelijk uit waarom.
  2. Maak een schematisch overzicht van de verschillen tussen het boek en de film. Besteed aandacht aan:
    a. de personages (komen in boek en film dezelfde personages voor?)
    b.de gebeurtenissen (komen in boek en film dezelfde gebeurtenissen voor?)
    c. de vormgeving (vind je de vormgeving passen bij de sfeer van het boek?)
    d. opvallende andere verschillen
  3. Vind je dat in het boek en de film sprake is van hetzelfde verhaal? Of verschilt de film op zo veel (belangrijke) punten dat er eigenlijk een ander verhaal wordt verteld?
  4. Wat vond je beter, het boek of de film? Licht je antwoord toe.
Bronnen
  1. Youtube.com | De film The Vanishing
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N3|5
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusoordeel
Je leert

je mening over het boek verwoorden en beargumenteren.

Opdracht

Hieronder staan vijf stellingen over (personages uit) Het gouden ei. Kies een van deze stellingen om op te reageren. Schrijf een reactie in de vorm van een eenvoudig betoog.

  1. Schrijf een inleiding waarin je de stelling formuleert. 
  2. Schrijf een middenstuk van drie alinea's in elk waarvan je steeds één argument uitwerkt dat de stelling ondersteunt. Hier kun je ook voorbeelden uit het boek gebruiken.
  3. Sluit af met een conclusie die een krachtige uitsmijter bevat.

Stellingen

  1. Rex en Lemorne zijn eigenlijk hetzelfde soort man.
  2. Rex' zoektocht heeft niets met liefde te maken.
  3. Lieneke is de enige held van het verhaal.
  4. Lemorne is een goede vader.
  5. De titel Het gouden ei is te vergezocht.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N4|1
Niveau4
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuseigen mening
Je leert

je eigen mening met verschillende soorten argumenten onderbouwen.

Opdracht

Een recensent geeft niet alleen informatie over het boek dat hij/zij bespreekt, maar geeft ook zijn mening. Daarbij kan hij gebruik maken van argumenten die op een groot aantal verschillende zaken betrekking hebben.

Schrijf een artikel voor de website De leesclub van alles waarin je je mening over Het gouden ei onderbouwt met een aantal verschillende soorten met argumenten. Bestudeer hiervoor de literaire theorie. 

Natuurlijk raadpleeg je voordat je begint de website van De leesclub van alles om enkele voorbeelden te bestuderen. Zorg ervoor dat je recensies van literaire boeken bekijkt. 
Let op:

  1. De lengte van de recensie; 
  2. Hoe de recensie begint; 
  3. Hoe de recensie wordt afgesloten; 
  4. Waaruit het middenstuk bestaat. 
(Literaire)theorie

Soorten argumenten in recensies - Een recensent kan gebruik maken van verschillende soorten argumenten. Hieronder volgt een globaal overzicht van veel gebruikte soorten argumenten.

  1. Stilistisch argument: heeft betrekking op woord- en taalgebruik 
  2. Moreel argument: heeft betrekking op de moraal 
  3. Esthetisch argument: heeft betrekking op wat er (niet) mooi aan het boek is 
  4. Emotief argument: heeft betrekking op de emoties die het boek oproept 
  5. Realistisch argument: heeft betrekking op het werkelijkheids- of waarschijnlijkheidsgehalte van het verhaal 
  6. Vernieuwingsargument: heeft betrekking op de originaliteit van het boek; 
  7. Intentioneel argument: heeft betrekking op de bedoeling van de schrijver
    Vrij naar: Wikipedia.org
    Zie ook: Balen, Joke van, Corrie Joosten en Coen Peppelenbos, Basisboek literatuur. Groningen: Uitgeverij Kleine Uil (2009), p. 183-188
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N4|2
Niveau4
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusthematiek
Je leert

reflecteren op de thematiek van een boek.

Opdracht

Een van de thema's van Het gouden ei is de onmogelijkheid om in de liefde helemaal één te worden met je geliefde.

  1. Zoek een songtekst, een schilderij en een derde kunstwerk naar eigen keuze over dit thema. 
  2. Vergelijk de manier waarop de makers dit thema hebben vormgegeven. Welke overeenkomsten en verschillen vallen je op? 
  3. Wat vind je, in vergelijking met de andere kunstwerken, van de manier waarop Tim Krabbé dit thema behandelt? Wat vind je daar heel goed aan? En wat had hij eventueel beter kunnen doen?
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N4|3
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusintertekstualiteit
Je leert

een verband leggen tussen de roman en klassieke verhalen.

Opdracht

Volgens sommigen kun je Het gouden ei lezen als een moderne verwerking van de Erosmythe van Aristophanes en/of de Orpheusmythe van Ovidius.

  1. a. Zoek informatie over de Erosmythe van Aristophanes en vat de mythe samen.
    b. Doe hetzelfde met de mythe van Orpheus en Eurydice. 
  2. Welke overeenkomsten zien jullie tussen deze mythen en Het gouden ei
  3. Welk verschijnsels worden door de mythen verklaard? 
  4. Worden deze verklaringen volgens jullie in Het gouden ei onderschreven of juist niet?
  5. Wat is jullie mening over het op deze manier 'hergebruiken' van oude verhalen? Voegt dat iets toe? Of maakt de schrijver het zich daarmee gemakkelijk? Licht je antwoord toe.
(Literaire)theorie

Intertekstualiteit - Intertekstualiteit is het verschijnsel dat literaire teksten vaak echo's bevatten van andere teksten. De betekenis die je aan een tekst toekent (interpretatie) komt dus tot stand in relatie tot de teksten waarnaar verwezen wordt.

Intertekstualiteit kan voorkomen als

Motto
'Did I request thee, Maker, from my clay
To mould Me man? Did I solicit thee
From darkness to promote me?'
John Milton, Paradise Lost, X, 743-5

Hier is sprake van een expliciete verwijzing (dat wil zeggen: de bron wordt vermeld) in de vorm van een citaat.

Citaat
Citaten komen voor als im- of expliciete verwijzing. Om impliciete verwijzingen te identificeren moet je behoorlijk veel gelezen hebben. In de meeste gevallen zul je aanvoelen dat er sprake is van intertekstualiteit, zonder dat je kunt zeggen waar het citaat vandaan komt.

Verwijzing
Verwijzingen zijn altijd impliciet.

Bijvoorbeeld: 'De woorden die Gij wakker leest… vrees niet de gedachte dat U door deze woorden werd gekust.' (Leo Vroman)

Een oplettende lezer zal hier door de woorden 'wakker' en 'gekust' denken aan Doornroosje. Ook dat is intertekstualiteit.

Palimpsest
Deze term duidt letterlijk het hergebruik van perkament aan: de oude tekst werd van het perkament afgeschraapt, zodat het vel opnieuw kon worden gebruikt. De term wordt ook gebruikt voor het hervertellen van een ouder, vaak klassiek en in brede kring bekend, verhaal: de nieuwe versie wordt als het ware over de oude heen geschreven. Je zou Bridget Jones's Diary kunnen beschouwen als een palimpsest van Jane Austens Pride and Prejudice.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N4|4
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusoeuvre
Je leert

reflecteren op de thematiek van een auteur.

Opdracht
  1. Lees allebei twee (verschillende) interviews met Tim Krabbé (zie Bronnen). Wat wordt er gezegd over de onderwerpen en thema's waar Krabbé veel over schrijft? 
  2. Vergelijk jullie bevindingen. Wat zijn belangrijke onderwerpen en thema's in het oeuvre van Krabbé? 
  3. In hoeverre zijn het onderwerp en de thematiek van Het gouden ei representatief voor het hele oeuvre van Tim Krabbé? 
  4. Zou je Krabbé een oeuvreschrijver kunnen noemen? Waarom (niet)? 
  5. Welke plaats neemt Het gouden ei, gezien het voorgaande, in in het oeuvre van Krabbé? 
(Literaire)theorie

Oeuvreschrijver - Er zijn schrijvers die boeken schrijven die steeds weer over dezelfde thema's gaan, ook al hebben de personages andere namen en speelt het verhaal zich misschien wel in een heel andere omgeving af. Zo'n schrijver, wiens boeken allemaal met elkaar verbonden zijn, noem je een oeuvreschrijver.

Bronnen
  1. Timkrl | website van Tim Krabbé
  2. Nrcboeken.nl | Interview van Arjen Fortuin met Time Krabbé over zijn oeuvre
  3. Vn.nl |  Elma Draijer interviewt Tim Krabbé 
  4. Spannings.blogspot.nl | Theo Hakkert in gesprek met Krabbé over het schrijven van een ander type boek
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekKrabbé, Tim, Het gouden ei
NummerOpdracht N4|5
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusbetekenis
Je leert

kritisch interpreteren.

Opdracht

'Het gouden ei is tweemaal verfilmd: één keer in Nederland onder de titel Spoorloos (1988) en één keer in de Verenigde Staten als The Vanishing (1993). Deze laatste film heeft een typisch Amerikaans "happy end" gekregen, waardoor de betekenis van het oorspronkelijke verhaal volledig teniet wordt gedaan.'

Schrijf een recensie over The Vanishing (bron 1) waarin je de bovenstaande twee zinnen als opening gebruikt.

Bronnen
  1. Youtube.com | The Vanishing
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het gouden ei - Krabbé, TimNiveau 3

Het gouden ei

Auteur:Krabbé, Tim
Jaar uitgave:1984
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:98
Genre:misdaadroman, psychologische roman
Tags:dood, liefde, misdaad, relaties, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als Bulkboek.
In Nederland in 1988 verfilmd onder de titel Spoorloos en in de VS in 1993 onder de titel The Vanishing.
In 1993 ontving Tim Krabbé de driejaarlijkse Diepzeeprijs. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Introductie

Het gouden ei is waarschijnlijk het boek dat het meest gelezen wordt door middelbare scholieren. Het boek is dun en spannend en gaat over misdaad en liefde. Niet voor niets werd het werk van Krabbé in 1993 bekroond met de Diepzeeprijs, een prijs voor door havo- en vwo-scholieren meest gewaardeerde schrijvers.

Inhoud

Rex en Saskia zijn op weg naar hun vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk. Als Saskia bij een tankstation iets te drinken gaat halen, verdwijnt ze spoorloos. In het tweede hoofdstuk maakt de lezer kennis met Rex Lemorne, een Franse scheikundeleraar, zonder dat meteen duidelijk is wat hij met Rex en Saskia te maken heeft. Gaandeweg wordt het de lezer duidelijk wat er op het tankstation gebeurd is. Rex probeert ondertussen de draad van zijn leven weer op te nemen, maar het raadsel rond Saskia's verdwijning laat hem niet los. Dan komt hij in contact met een man die beweert dat hij weet wat er met Saskia gebeurd is. Hij stelt Rex voor het raadsel te ontsluieren, mits Rex bereid is hetzelfde lot te ondergaan. Omdat de lezer dat inmiddels weet, is deze er getuige van hoe Rex zijn eigen ondergang tegemoet gaat. 

Moeilijkheid

Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken, waarbij het perspectief steeds wisselt. Veel N2-lezers hebben hier aanvankelijk moeite mee. Als zij echter eenmaal de link tussen Rex en Lemorne hebben gelegd, begrijpen de meeste N2-lezers wel hoe het verhaal in elkaar zit. Voor N3-lezers is dit geen probleem.
Hoewel zowel N2-, N3- als N4-lezers Het gouden ei met plezier lezen, zijn er wel grote verschillen in de betekenis die zij aan het verhaal toekennen. De meeste N2-lezers komen niet veel verder dan een spannend verhaal over een ontvoering. N3-lezers zullen, zeker als zij ook secundaire literatuur krijgen aangereikt, wel in staat zijn om in Het gouden ei het menselijk tekort in de relatie met geliefden te herkennen. N4-lezers zullen het interessant vinden om een relatie te leggen met het verhaal van Orpheus en Eurydice.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige analyse van de problemen en uitdagingen waarop lezers van verschillende niveaus kunnen stuiten klik je hier.

Geschreven door:

Marlies Schouwstra