Docenten Nederlands 12-15 | niveau 2 | Slecht
Over de auteur
De Vlaamse auteur Jan Simoen (1953-2013) schreef toneelstukken en jongerenromans en hij werkte mee aan diverse muziekprojecten. Hij kreeg bekendheid met zijn verhalen over de oorlog in voormalig Joegoslavië: Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. In 2008 werd Slecht bekroond met de Gouden Zoen.
Inhoud
Nathan zit in een verhoorkamer van het politiebureau en wacht op de inspecteur. Hij wordt ervan verdacht zijn ex-vriendin Elke mishandeld te hebben. In gedachten gaat hij na wat er gebeurd is. Op de kermis bij de schietkraam zag hij Elke met Raf zoenen. Toen vloog Nathan op Raf af. Voor Elke bestond Nathan niet meer. Later, wederom bij de schietkraam, kreeg Nathan de volle laag van de bende van Raf. Zijn eigen vrienden, Vince en Laurens hadden het op een lopen gezet. Nathan wil Elke nog één keer zien en hij spreekt af in een weiland. Nathan trekt Elke het weiland in, knipt haar haren af en propt de plukken haar in haar mond. Ze heeft erom gevraagd. Ze heeft het verdiend. In de verhoorkamer denkt Nathan na over zijn handelingen. Hij vindt dat hij niets slechts heeft gedaan; liefde zonder jaloezie bestaat volgens hem niet. Maar de politie denkt daar anders over, net als zijn moeder die hem dit keer niet komt ophalen.
Moeilijkheid
Voor (beginnende) N1-lezers is dit boek vanwege de opbouw en de vele open plekken, waar soms pas laat antwoord op komt, niet makkelijk. Doorzetters zullen dit boek gedurende het lezen waarschijnlijk steeds spannender vinden, omdat je als lezer steeds meer te weten komt over Nathan en wat hij gedaan heeft. Voor N2-lezers is de psychologische spanning in Slecht interessant. Net als N1-lezers zullen zij het lastig vinden om tussen de regels door te lezen en Nathans beweegredenen te begrijpen. Dit maakt dat het boek ook nog zeer geschikt is voor N3: waarschijnlijk lukt het alleen N3-lezers om Nathan helemaal te doorgronden en de consequenties van zijn gedrag te overzien.
Slecht is met name geschikt voor lezers in de tweede klas van het havo/vwo en voor lezers in 3 vmbo.
Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.