Docenten Nederlands 12-15 | niveau 3 | Alle goede dingen

Introductie

Clare Fisher (Londen, 1987) is docent creatief schrijven en geeft onder andere les in een vrouwengevangenis. Alle goede dingen is haar debuutroman, waarvoor ze de Engelse Betty Trask Award won (voor het beste debuut voor een auteur onder de 35 jaar). 

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

Beth is opgegroeid in pleeggezinnen, omdat haar moeder vanwege psychische problemen de zorg niet op haar kan nemen. Als Beth negentien is, krijgt ze een flatje in Londen en vindt ze werk bij de bioscoop Odeon. Ze raakt daar bevriend met haar collega Chantelle en ontmoet de getrouwde Phil, de man van wie ze zwanger wordt. Tijdens de affaire met Phil gaat het goed met Beth, maar als ze zwanger is, wil ze Phil voor zichzelf en steelt ze zijn trouwring. Phil wil daarna niets meer met haar te maken hebben. Beth komt in de schulden terecht en na de geboorte van haar dochtertje gaat het bergafwaarts. Op een dag schudt ze haar dochtertje zo hard op en neer dat dat sterft.

In de gevangenis krijgt de botte Beth van psycholoog Erika de opdracht om alle goede dingen uit haar leven op te schrijven. Beth schrijft over haar eerste pleegvader Paul, haar eerste vriendinnetje Cal en uitgebreid over de relatie die ze met Phil had. Al deze goede dingen spelen slechts een beperkte periode een rol in Beths leven, omdat ze vaak moet verhuizen. Als haar psycholoog op vakantie gaat, komt Beth ondervoed in het ziekenhuis terecht. Ze besluit dan om beter voor zichzelf te zorgen en komt via brieven weer in contact met haar eigen moeder, die ze sinds ze twaalf jaar is niet meer heeft gezien of gesproken.

Moeilijkheid

 De N2-lezer zal dit boek lezen als een spannend verhaal waarin de vraag waarom Beth in de gevangenis zit centraal staat. Voor deze lezer is het een uitdaging om Beths moeilijke jeugd te koppelen aan de situatie waarin zij zich nu bevindt. De N3-lezer kan zich afvragen of Beths situatie anders geweest zou zijn als ze op een andere manier begeleiding had gekregen. Voor de N4-lezer is het de uitdaging om het gedrag van Beth (hardlopen, veel lezen, leugens vertellen, verdwijnen in haar fantasie) te verklaren aan de hand van de gebeurtenissen in haar jeugd.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.