Docenten Nederlands 12-15 | niveau 4 | De stem van Tamar
Introductie
De Israƫlische David Grossman (1954) werkte jaren als journalist voor de radio. Zo maakte hij tussen 1970 en 1984 een zeer populaire kinderserie. In deze tijd begon hij ook met schrijven, eerst kinderboeken, later ook romans voor volwassenen. Oorlog is een belangrijk thema in zijn werk, net als de zoektocht naar eigen identiteit. Een ander bekend boek van hem is Het zigzagkind.
Inhoud
Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.
Assaf heeft een vakantiebaantje bij de gemeente en hij krijgt de opdracht om de eigenaar van een binnengebrachte hond op te sporen. Hij neemt hond Dina aan een touw en zij trekt hem mee door heel Jeruzalem, waar ze hem verschillende plaatsen laat zien. Op deze plaatsen ontmoet hij verschillende mensen die de eigenaresse van de hond kennen: Tamar.
Ondertussen zit Tamar met haar broer Sjaj verstopt in een grot buiten de stad om hem uit handen te houden van Pesach. Sjaj is een tijd terug weggelopen van huis en is onder de hoede gekomen van Pesach. Pesach biedt kost en inwoning aan straatartiesten, maar in ruil daarvoor laat hij hen veelvuldig optreden, terwijl hij het geld opstrijkt. Tamar is ook de straat op gegaan om hier te gaan zingen in de hoop opgemerkt te worden door Pesach. Dit gebeurt en op die manier komt ze Sjajs wereld weer binnen. Ze bedenkt een plan om samen te ontsnappen. Dit lukt hen, maar het is noodzakelijk dat ze een tijd verstopt blijven, zodat Sjaj kan afkicken van zijn drugsverslaving en zodat Pesach hen niet vindt.
Uiteindelijk komt Assaf er door alle bekenden van Tamar en door Dina achter hoe alles in elkaar steekt en waar Tamar is. Hij brengt Dina terug bij Tamar en blijft daar om haar te helpen met Sjaj. Tamar en Assaf blijken het uitstekend met elkaar te kunnen vinden. Pesach en zijn mannen vinden Tamar en Sjaj in de grot, maar doordat Assaf een bekende over het hele voorval heeft ingelicht, kan Pesach, net als zijn handlangers, worden ingerekend door de politie.
Moeilijkheid
Voor N3-lezers is De stem van Tamar een heel geschikt, spannend boek dat aanzet tot nadenken over het sterke karakter van Tamar en over de wil om erbij te horen of juist onderscheidend te zijn. Voor N3+-lezers biedt het boek waarschijnlijk nog net wat meer. Zij zullen meer oog hebben voor de stijl van de schrijver en voor de invloed van opvoeding op de karakters. Voor lezers van beide niveaus kan het lastig zijn dat het boek zo langzaam op gang komt, net als de vele beschrijvingen van gedachten en gevoelens en het niet duidelijk gemarkeerde wisselende perspectief.
De stem van Tamar is voornamelijk geschikt voor ervaren lezers in het derde leerjaar van havo/vwo. Ook in het vierde leerjaar kan het boek nog prima worden gelezen, mits vertalingen zijn toegestaan voor de lijst.
Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.