Docenten Nederlands 12-15 | instapniveau | Ik overleefde Auschwitz

Introductie

Ferenc Göndör werd in 1928 geboren in Hongarije. Hij was Joods. Voor Joden was Hongarije geen goed land om te wonen. Toen Hitler in 1933 in Duitsland aan de macht kwam, mochten de Joodse mensen in Hongarije steeds minder. Veel mensen wilden niets meer met Joodse mensen te maken hebben. In 1944 werden Ferenc, zijn moeder en zusje gearresteerd en naar concentratiekamp Auschwitz gebracht. Daar overleden veel mensen door honger, ziekte en kou. Ook Ferencs moeder en zus. Ferenc overleeft het kamp. Hij wil na de oorlog niet meer in Hongarije wonen en vlucht naar Zweden. Daar is hij overleden in 2010.

Inhoud

Ik overleefde Auschwitz is een waargebeurd verhaal. Göndör wordt in 1928 geboren in Hongarije. Naarmate de macht van Hitler zich uitbreidt, wordt ook in Hongarije de sfeer grimmiger. Er doen verhalen de ronde over vernietingskampen, maar die worden niet geloofd. In 1944 worden Ferenc en zijn moeder en zusje gearresteerd en naar Auschwitz gebracht. Daar worden ze van elkaar gescheiden. Het grootste deel van het verhaal beschrijft de gruwelijke gebeurtenissen en omstandigheden in het kamp. Na de bevrijding keert Ferenc terug naar Hongarije, dat al snel in de greep van het communisme raakt. Het laatste deel van het verhaal beschrijft Ferencs vlucht naar Zweden.

Moeilijkheid

Het verhaal wordt op een eenvoudige manier verteld in korte zinnen en hoofdstukjes. De meeste leerlingen zullen geraakt worden door dit aangrijpende verhaal. Docenten zullen de gebeurtenissen aanzienlijk beter kunnen plaatsen dan de leerlingen: het communisme wordt bijvoorbeeld wel genoemd, maar zo summier dat het de meeste leerlingen zal ontgaan. Bovendien zullen de meeste leerlingen het begrip niet kunnen plaatsen. Ook zonder deze kennis is het verhaal goed te volgen.
Er treden vrij veel bijfiguren op in het verhaal. Lezers met het instapniveau zullen af en toe misschien even vergeten zijn wie wie ook alweer precies was. Desondanks is het verhaal goed te volgen.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier