Docenten Nederlands 15-18 | niveau 2 | De tranen van Kuif den Dolder

Introductie

Nico Dijkshoorn (1960) is schrijver, dichter, blogger, columnist en voetbalkenner. Hij schrijft vaak in de krant en in Voetbal International en is regelmatig te zien op de televisie, onder andere in De wereld draait door. De tranen van Kuif den Dolder is zijn eerste roman.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier ernstig bederven.
Kuif den Dolder heeft tot zijn negentiende nooit een voetbal aangeraakt. Als hij op een dag staat te kijken bij een training van het eerste elftal van VV Uffelte en toevallig een bal aanneemt, blijkt hij een natuurtalent te zijn. Sterker nog, hij is een voetbalhalfgod, die alle andere spelers in de schaduw stelt. Al gauw staat AC Milan voor de deur, maar Kuif vindt het belangrijker dat zijn eten niet koud wordt. De andere spelers van VV Uffelte hebben Kuif nodig om wedstrijden te winnen, maar kunnen het maar slecht verteren dat zij, vergeleken met Kuif, eigenlijk maar arme sukkelaars zijn. Het begint met kleine pesterijtjes, maar al gauw worden de geintjes die ze met Kuif uithalen steeds vervelender. Uiteindelijk wordt het Kuif te veel. Hij molesteert een speler van het concurrerende Havelte, gaat slechter spelen en verlaat ten slotte, tijdens de kampioenswedstrijd tegen Havelte, het veld. Sindsdien is nooit meer iets van hem vernomen.  

Moeilijkheid

Afgaande op de flaptekst zullen de meeste lezers vermoeden dat het om een waargebeurd verhaal gaat. Dat is niet zo. N1- en minder gevorderde N2-lezers zullen De tranen van Kuif den Dolder niet zozeer een moeilijk, maar veeleer een raar boek vinden door de niet-lineaire vertelwijze: de gebeurtenissen tijdens Kuifs seizoen bij VV Uffelte worden fragmentarisch beschreven door een groot aantal mensen die Kuif hebben gekend. Het aantal personages is een mogelijk struikelblok voor N1- en minder gevorderde N2-lezers. Daarnaast worden nogal wat zijpaden bewandeld. Voor N3-lezers is het interessant om te reflecteren op de betekenis van de titel en de werking van de ironie.

Voor een volledige analyse van de problemen en uitdagingen waarop lezers van verschillende niveaus kunnen stuiten klik je hier.