Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 15-18

 | niveau 3 | De oesters van Nam Kee

Introductie

Kees van Beijnum (1954) is geboren en getogen in Amsterdam. Hij bracht een groot deel van zijn jeugd door in de cafés en hotels van zijn familie op de Amsterdamse Wallen. Die ervaringen verwerkte hij later in het semi-autobiografische Dichter op de Zeedijk (1995). Van Beijnum begon zijn schrijverschap als journalist en schreef voor diverse dagbladen en kranten. Van Beijnum debuteerde in 1991 met Over het IJ, gebaseerd op een reportage over de Amsterdamse moordbrigade die hij eind jaren 80 schreef voor De Nieuwe Revu. Na dit debuut sloot hij zijn journalistieke carrière af en besloot hij zich volledig te wijden aan het schrijven van fictie. Meerdere romans van Kees van Beijnum spelen zich af in de hoofdstad, volgens hem ‘een snijpunt van verhalen’, waaronder De oesters van Nam Kee (2000), Paradiso (2008) en Het mooie seizoen (2017). Daarom wordt Van Beijnum, ondanks uitstapjes naar de provincie zoals in Een soort familie (2014), ook wel de ‘de chroniqueur van Amsterdam’ genoemd. 
Van Beijnum is ook een scenarioschrijver, zo schreef hij het scenario voor de verfilming van Dichter op de Zeedijk zelf. Ook schreef hij de scenario’s van de films De passievrucht (2003) en De Heineken ontvoering (2011).
Van Beijnum is erg geliefd onder scholieren vanwege zijn goed gecomponeerde en spannende boeken. Ook zijn kleurrijke en tot de verbeelding sprekende personages, soms uit de onderste lagen van de samenleving, zijn aantrekkelijk voor scholieren. Terugkerende thema’s zijn: het grootstedelijke leven en de lower en upper classes, liefde, vriendschap, familie, loyaliteit, identiteit, goed en kwaad.
De oesters van Nam Kee was Van Beijnums vierde roman en werd een bestseller. Het boek werd verfilmd in 2003 met Katja Schuurman en Egbert Jan Weeber in de hoofdrol.

Inhoud

Leeswaarschuwing: onderstaande tekst bevat details over de inhoud en/of de afloop van het verhaal.
Berry Kooijman (18) vindt het gewone leven maar saai. Hij hunkert naar een ander groots leven, een leven ‘zoals in een Hollywood movie’ en gaat al een tijd, zonder dat zijn moeder het weet, niet meer naar school. Hij woont met zijn moeder, een oude hippie die bij de reclassering werkt, en zijn zogenaamd avontuurlijke broer Rein, in een beter deel van Amsterdam Slotervaart. Berry hangt thuis op de bank, maakt foto’s van wolkenluchten en trekt zich niets aan van anderen; hij liegt en bedriegt alles bij elkaar en heeft een voorkeur voor een mooiere versie van de werkelijkheid. Samen met een paar criminele maten uit de buurt die wel van een drankje of een pilletje houden, hangt hij verveeld in een snackbar of aan de Sloterplas en maakt hij het nachtleven onveilig.
Als hij op een dag in de Nieuwmarktbuurt een lading duivelshorentjes verkoopt, ontmoet hij de mooie Thera Bouman. Ze koopt een horentje van hem, noemt hem ‘Diablo’ en Berry is op slag verliefd. Thera is een 19-jarige stripteasedanseres die elke dag oesters eet in Nam Kee; ze lijdt aan epilepsie. Berry en Thera worden verliefd en dromen van een ander leven in het buitenland. Thera stopt met dansen in de stripclub als de epileptische aanvallen toenemen. Om hun wereldreis te kunnen betalen, bedenkt Thera een plan: ze verhuren haar zolderkamer, die ze van een oude vrouw onderhuurt, aan vijftien mensen en vragen daar een groot voorschot voor. Met een enorm geldbedrag beginnen zij aan hun droomleven in het Hilton Hotel. Maar dan nemen Thera’s epileptische aanvallen in hevigheid toe, wordt ze uiteindelijk opgenomen in het ziekenhuis en komen een ex-vriend van Thera en haar moeder weer in beeld. 
Berry voelt zich wanhopig als hij zijn nieuwe leven dreigt te verliezen. Hij probeert Thera op allerlei manieren terug te krijgen. Thera wordt na haar ziekenhuisopname verzorgd door haar moeder, neemt afstand van Berry en trekt zelfs weer in bij haar ex-vriend. Berry kan niet accepteren dat Thera hem afwijst en begaat allerlei stommiteiten. Hij vlucht uiteindelijk naar Frankrijk en wacht daar zijn arrestatie af. Hij eindigt in de Bijlmerbajes, waar hij in gesprek met een psychiater terugblikt op zijn leven.

Moeilijkheid

De oesters van Nam Kee is niet moeilijk om te lezen, maar met 320 bladzijdes vraagt het wel wat van de leerling. De moeilijkheid zit ’m in het uitgebreide psychologische portret van de ik-figuur die vertelt. De gebeurtenissen worden afgewisseld met uitgebreide overpeinzingen van een slimme, ontspoorde jongen, die eerst door verveling en verdriet verkeerde beslissingen neemt en later verblind door de liefde een heleboel domme dingen doet. Sommige lezers zullen opmerken dat ‘het soms wel heel diep en ver gaat allemaal’, maar Van Beijnum beschrijft alles in heel begrijpelijke taal en de dialogen zijn goed te volgen. Het verhaal is niet-chronologisch opgebouwd en dat zorgt voor dosering en dus extra spanning; de beginnende N2-lezer zou wat moeite kunnen hebben met deze opbouw. Het liefdesverhaal zal leerlingen op alle niveaus aanspreken. 

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid De lezer moet bereid zijn een boek van ruim 300 pagina’s te lezen. De boeken van Van Beijnum zijn populair bij leerlingen: ze zijn spannend, zitten goed in elkaar en lezen vlot. 
  Interesses Het verhaal gaat over een aardige jongen die de fout ingaat. Dat zal veel leerlingen aanspreken. Ook wat Van Beijnum laat zien van het leven van jongeren in Amsterdam zal tot de verbeelding spreken. Interesse in liefde en relaties is een pre. 
  Algemene kennis Geen bijzondere voorkennis vereist.
  Specifieke literaire en culturele kennis Geen bijzondere voorkennis vereist.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire De meeste personages gebruiken volkse spreektaal. Berry en zijn vrienden gebruiken veel scheldwoorden, zoals ‘kut’ en ‘kanker’ en spreken schunnig over meisjes. 
  Zinsconstructies Van Beijnum heeft levendige dialogen geschreven: zinnen worden niet altijd afgemaakt, en personages spreken geen vloeiende volzinnen. De zinsconstructies zijn niet ingewikkeld. 
  Stijl Van Beijnum is populair onder scholieren vanwege zijn goed gecomponeerde romans, maar ook zijn vlotte schrijfstijl is voor jongeren toegankelijk en prettig. 

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Het verhaal draait om de ontwikkeling van de ik-figuur Berry. Het boek biedt in feite het relaas van een verdrietige jongen die in de cel beland is en terugkijkt. Het is een sterk psychologisch portret vol met gedachtes, herinneringen, gevoelens, ideeën over het leven en overpeinzingen van de ik-figuur. 
De ouders van Berry, twee zachtaardige mensen, spelen in het verleden en het heden een belangrijke rol. Thera is het belangrijkste nevenfiguur. Berry is smoorverliefd op haar. Naast Berry en Thera spelen drie maten van Berry uit Amsterdam-West een rol in het verhaal. Dit drietal haalt niet bepaald het beste in de gymnasiast Berry naar boven: ze drinken, jatten en snuiven erop los. 
  Aantal karakters  Er zijn in totaal negen personages, de figuren met een minimaal rolletje inbegrepen. 
  Ontwikkeling en verhouding tussen de karakters Berry groeit samen met zijn broer op in een liefdevol gezin. Zijn ouders zijn oude hippies; zijn moeder werkt voor de reclassering. Als zijn vader overlijdt, is dat voor Berry een grote klap. Hij spijbelt, hangt met de verkeerde types rond en liegt voortdurend tegen zijn goedgelovige moeder. Als Berry Thera ontmoet krijgen ze al snel een heftige relatie. Het liegen en bedriegen gaat met Thera door. Door zijn wanhopige verliefdheid ontspoort Berry uiteindelijk totaal.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning Voor de N2-lezers is het een spannend boek, omdat het stel Berry en Thera een meesterlijk plan uitzet om veel geld te verdienen. Zal het hun lukken om daar mee weg te komen? Voor de N3-lezer is de psychologische spanning interessant: hoe komt het dat een gymnasiumleerling uit een warm gezin zo veel liegt en bedriegt, doorslaat en uiteindelijk zelfs in de gevangenis terecht komt? Voor de N4-leerling is het spannend om na te denken over de menselijke relaties en het thema liefde: wat als de liefde niet meer wederzijds is? hoe ver ga je voor de liefde? 
  Chronologie Het verhaal ontwikkelt zich niet-chronologisch. Dit kan lastig zijn voor de (beginnende) N2-lezer, maar is geen probleem voor N3 of N4, want de verhaallijn wordt vanzelf duidelijk.
  Verhaallijn(en) Eén hoofdlijn.
  Perspectief Het verhaal is een achteraf vertellend ik-perspectief.
  Betekenis De N2-lezer zal de verhaalinhoud (wat een interessant leven heeft Berry!) toetsen aan zijn eigen werkelijkheid. Berry's overpeinzingen en visie op de wereld en mensheid zijn wellicht soms wat lastig te volgen.
Voor de N3-lezer zijn de sociaal-maatschappelijke elementen in dit verhaal ook interessant. Moet er iets misgegaan zijn in je jeugd als je tot bepaalde daden komt? Een gymnasiast die in de gevangenis belandt? Wat als je alleen maar droomt van een ander leven?
De N4-lezer kan filosoferen over het thema liefde (wat als de liefde niet meer wederzijds is?) en over authenticiteit (wat is echt? speelt niet iedereen een rol? kun je de ander wel echt kennen?).

Relevante bronnen voor docenten

  volkskrant.nl | recensie Aleid Truijens