Docenten Nederlands 15-18 | niveau 5 | Hokwerda's kind
Introductie
Oek de Jong (1952) studeerde kunstgeschiedenis, was redacteur bij De Revisor en doceerde aan de universiteit van Leiden en van Berlijn. Hij debuteerde in 1977 met de verhalenbundel De hemelvaart van Massimo (in 2002 herzien en herdrukt onder de titel De onbeweeglijke) maar zijn eerste roman Opwaaiende zomerjurken (1979) werd een echte bestseller. Hij kreeg voor die roman de F. Bordewijkprijs. In 1985 verscheen zijn tweede roman, Cirkel in het gras. Pas zeventien jaar later, in oktober 2002, verscheen de roman Hokwerda's kind, die positief ontvangen werd, en in 2003 voor grote literaire prijzen werd genomineerd. Terwijl De Jongs eerste twee romans tamelijk filosofisch en intellectualistisch waren, was deze derde aardser, zintuiglijker. Dat zou onder andere samenhangen met de spirituele zoektocht die De Jong tussen roman 2 en 3 ondernomen had. Toch is Hokwerda's kind zeker niet oppervlakkiger dan de eerdere romans, en minstens even mystiek. Wel lijkt dit boek realistischer. In elk geval heeft De Jong er de geschiedenis van tafeltenniskampioene Bettine Vriesekoop in verwerkt, net als het feit dat hij in de Privé moest lezen dat een meisje uit zijn jeugd een afschuwelijke moord had gepleegd. Ook zijn verhaal 'Rubberen roos', dat in 1997 in de Amsterdamse daklozenkrant Z! werd gepubliceerd, heeft een plaats gekregen in deze roman. In 2006 verscheen De wonderen van de heilbot, het dagboek dat De Jong bijhield in de jaren dat hij werkte aan Hokwerda's kind. In 2013 verscheen het omvangrijke Pier en oceaan, onmiddellijk bestempeld als De Jongs magnum opus. Hiervoor ontving hij verschillende literaire prijzen, waaronder de Gouden boekenuil 2013 en de F. Bordewijkprijs. De Jong heeft zich ook een aantal malen in essays uitgesproken over de romankunst, bijvoorbeeld in 'Een klievende roman' in de essaybundel De man die in de toekomst springt (1997) en in Wat alleen de roman kan zeggen (2013).
Inhoud
Let op: deze beschrijving vertelt ook hoe het verhaal afloopt!
Het verhaal draait om Lin, Hokwerda's kind. Ze heeft achtereenvolgens drie relaties, waarin ze sterk beïnvloed wordt door haar jeugdervaringen. Haar vorige vriend Marcus was drugsverslaafd, haar huidige vriend Henri is een foute man. De liefde tussen Lin en Henri is gewelddadig, obsessief en verslavend. Als Lin Henri betrapt met een andere vrouw, verbreekt zij de relatie. Zij begint een nieuwe relatie met de advocaat Jelmer, een beschaafde man bij wie zij zich geborgen voelt. Wel geborgen, maar niet gelukkig. Lin begint Jelmer na ruim twee jaar te bedriegen met Henri. Gedurende negen maanden leidt ze een dubbelleven; in die tijd raakt ze zwanger, maar van wie? Op een gegeven moment stopt zij met Henri en biecht zij de net beëindigde affaire op aan Jelmer; deze zet onmiddellijk een punt achter de relatie. In het laatste deel van het boek is Lin toch weer bij Henri uitgekomen. Ze zit samen met hem op een woonboot in Friesland. Als hij een nacht wegblijft, is ze doodsbang. Tegen de ochtend komt hij dronken thuis; Lin merkt dat hij weer is vreemdgegaan en krijgt moordneigingen. Ze vertelt Henri dat ze het kind laat weghalen. Het boek eindigt ermee dat Jelmer in een boulevardblad leest dat Lin Henri heeft doodgestoken. Jelmer zoekt antwoorden op alle vragen en bezoekt daarvoor Lin nog in de gevangenis. Zat er een logica in de gebeurtenissen? Was het toeval of was dit Lins onontkoombare lot?
Moeilijkheid
Hokwerda's kind is een relatief eenvoudige literaire N5-roman. De kans dat de lezer vanaf N4 zal haperen of verdwalen is nihil. Toch zal niet elke leerling op N5 aan dit boek toe zijn. Het is een heftig, intens boek, waarvoor wel wat eelt op de ziel nodig is: veel seks- en geweldsscènes en voelbare angst, wanhoop en depressie. Sommige lezers vinden dit een naar boek.
Dimensies |
Indicatoren |
Toelichting | complicerende factoren |
Algemene vereisten |
Bereidheid | Het is een redelijk omvangrijk boek (bijna 450 bladzijden), maar het leest vlot. De lezer moet openstaan voor een verhaal vol psychologie, liefde en relatieperikelen. Het verhaal wordt intens verteld en komt daardoor heftig over - daar moet je tegen kunnen. Dat geldt zeker ook voor de expliciete seks- en geweldsscènes. |
Interesses | Wie geïnteresseerd is in (verhalen over) gecompliceerde persoonlijkheden en complexe liefdesrelaties, krijgt hier een mooie eigentijdse versie voorgezet. | |
Algemene kennis | Er is geen bijzondere voorkennis vereist. | |
Specifieke literaire en culturele kennis | Er is geen bijzondere voorkennis vereist. | |
Vertrouwdheid met literaire stijl |
Vocabulaire | Heldere, moderne taal. |
Zinsconstructies | Geen ingewikkelde zinnen. | |
Stijl | De schrijver weet veel sfeer op te roepen. Zijn beschrijvingen zorgen ervoor dat de lezer alles voor zich ziet. Opvallend is de rol die de zintuigen spelen: het is één en al ruiken, proeven, voelen, horen, zien. Sterke zintuiglijkheid en krachtige beelden; De Jong zelf spreekt van 'stillevenkwaliteit'. | |
Vertrouwheid met literaire personages |
Karakters | We leren de verschillende personages goed kennen. Het zijn wel complexe figuren, met innerlijke tegenstrijdigheden. Het hele krachtenspel binnen de personages en ook tussen de verschillende figuren is goed te volgen en maakt de roman erg boeiend; voor jonge lezers kan het wel eens erg dichtbij komen. |
Aantal karakters | Goed te overzien. | |
Ontwikkeling van en verhoudingen tussen de karakters | Elk personage leren we van binnenuit en van buitenaf kennen (woorden en daden, gevoelens, gedachten); elk karakter wordt ook verklaard vanuit zijn verleden. De chemie tussen personages wordt psychologisch geduid. Interessant, maar ook heftig. De vragen die in het boek worden gesteld over lotsbestemming, lenen zich voor verbinding met het negentiende-eeuwse naturalisme - mooie uitdaging voor N6-lezers. | |
Vertrouwdheid met literaire procedés |
Spanning | De spanning is goed opgebouwd; de lezer wil steeds weten hoe het vervolg zal zijn en ervaart de climaxwerking. Doordat het perspectief wisselt, wordt de spanning alleen maar vergroot. Voor elke lezer goed te volgen. |
Chronologie | Het verhaal bestaat helemaal uit chronologisch geordende scènes. | |
Verhaallijn(en) | Het verhaal wordt rechtlijnig verteld, al zorgt het wisselende perspectief hierbij enigszins voor een simultaanervaring. | |
Perspectief | Meervoudig personaal: de lezer kan alles van verschillende kanten bekijken en dringt zo dieper door dan normaal. | |
Betekenis | Dit boek is te lezen als een realistische roman over een fatale liefde; dat zal een N4-lezer zonder meer lukken. Hoe dieper het psychologische inzicht van de lezer, en hoe meer gevoel voor literaire motieven, symboliek en decor, des te omvattender zal de duiding zijn. N5-lezers kunnen dus bepaald verder komen in de interpretatie: in hoeverre worden de keuzes van een mens - heeft een mens iets te kiezen? - bepaald door hoe het leven hem gevormd heeft? Lezers van het hoogste niveau kunnen zich mengen in de discussie over het (vermeende) naturalistische karakter van deze psychologische roman. | |
Relevante bronnen voor docenten |
Lydia van Aert over Hokwerda's kind in Lexicon van literaire werken (februari 2005); |