Nieuw aanpak voor Lezen voor de lijst

De aanpak Lezen voor de lijst is toe aan vernieuwing. De KB (eigenaar) werkt samen met Stichting Lezen en een ontwikkelgroep van docenten, lerarenopleiders en letterkundigen aan de doorontwikkeling. Zij streven ernaar de nieuwe aanpak en bijbehorende website in schooljaar 2026/2027 uit te rollen.

Uit onderzoek van Oberon blijkt dat de aanpak toe is aan vernieuwing. Dit is ook het advies van Stichting Lezen en een aantal vakdidactici. Uit het onderzoek blijkt dat 86% van de docenten Nederlands Lezen voor de lijst waardeert en gebruikt, maar vooral vanwege de titellijsten, en niet voor de andere doelen die de aanpak ook beoogt te dienen. Daarnaast is het onderwijs veranderd, zijn er nieuwe kerndoelen en eindtermen literatuur binnen het vak Nederlands én is er behoefte aan betere aansluiting binnen het vmbo en praktijkonderwijs. Redenen om te investeren in de doorontwikkeling van de aanpak en website. 

Verbetering en doorontwikkeling

Voor het vernieuwen van de aanpak werkt de KB samen met Stichting Lezen. Deze treedt op als inhoudelijk adviseur. Het project is ingedeeld in een aantal fasen. Allereerst hebben de partners een projectgroep samengesteld van vakdidactici, lerarenopleiders en docenten Nederlands. Stichting Lezen en de KB zitten zelf ook in deze projectgroep. Een speciale klankbordgroep zal de vernieuwde aanpak en website vervolgens testen en valideren. Deze groep bestaat uit docenten en moet nog worden opgericht. De verwachting is dat scholen volgend schooljaar kunnen starten met de nieuwe aanpak. 

Ook de samenwerking verandert

Op dit moment is de KB eigenaar van de aanpak. De KB en Stichting Lezen ondertekenen echter binnenkort een samenwerkingsovereenkomst om de taken te verdelen. Vanaf dat moment is Stichting Lezen verantwoordelijk voor het zoeken naar de aansluiting bij het onderwijs. Ook waarborgt zij de kwaliteit van de lijst. De KB ontfermt zich over het zichtbaar en vindbaar maken van de collectie. 

Over Lezen voor de lijst 

Lezen voor de lijst is een didactische aanpak, ontwikkeld door vakdidacticus Theo Witte in 2008. Lezenvoordelijst.nl ontstond als praktische uitwerking. Sinds 2017 is Lezen voor de lijst ondergebracht bij de KB nationale bibliotheek en sinds 2019 is Lezen voor de lijst opgesplitst in 2 websites: lezenvoordelijst.nl voor professionals (waaronder docenten, mediathecarissen en bibliothecarissen) en jeugdbibliotheek.nl/lvdl voor leerlingen met leerlingenpagina’s, opdrachten en de directe mogelijkheid om het boek/e-book/luisterboek te kunnen lenen. De redactie bestaat uit een onderbouw- en een bovenbouwredactie, die parttime werken aan Lezen voor de lijst en vaak nog werkzaam zijn (als docent) in het onderwijs. 

Meedoen?

Ben jij docent en wil je meedoen met de klankbordgroep, meld je dan aan bij helma.bovens@kb.nl