Docenten Nederlands 12-15 | niveau 2 | Honderd uur nacht

Introductie

Anna Woltz (1981) is op dit moment een van de meest productieve en geliefde jeugdschrijvers van Nederland. Ze debuteerde toen ze 15 jaar was met een bundel columns die ze voor de Volkskrant schreef. Woltz kreeg in 2012 de Thea Beckmanprijs voor haar historische jeugdroman Ik kan nog steeds niet vliegen. In 2015 ontving ze de Nienke van Hichtumprijs voor Honderd uur nacht en in 2016 De Kleine Cervantes en de Prijs van de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

De 14-jarige Emilia ontdekt dat haar vader, schooldirecteur, verliefd was op een 17-jarige leerlinge en haar stiekem sms’jes stuurde. Zonder dat iemand het weet, vliegt ze in haar eentje naar New York. Maar het appartement dat ze via internet huurde, bestaat niet. Ze ontmoet de Amerikaanse Seth en Abby, wier moeder een weekend weg is, en mag bij hen thuis logeren. Dan blijkt dat er een verwoestende orkaan op de stad afkomt en moeten ze zich hierop voorbereiden. Ook de 17-jarige Jim verblijft tijdens de storm in hun ‘orkaanasiel’. Wanneer Emilia’s ouders ontdekken dat hun dochter in New York is, komen ze haar ophalen. Dan bespreekt Emilia het probleem eindelijk echt met haar ouders en realiseert ze zich dat ze ondanks alles niet zonder hen kan.

Moeilijkheid

Het pakkende begin en het ik-perspectief vanuit de 14-jarige hoofdpersoon maken het boek geschikt voor lezers vanaf N1. Minder ervaren lezers kunnen moeite hebben met de vele gedachte- en ruimtebeschrijvingen en de gebruikte beeldspraak. Voor N2-lezers is het interessant om na te denken over de ontwikkeling van de personages en de onderlinge relaties. N3-lezers zullen het interessant vinden om de invloed van iemands opvoeding en omgeving op zijn persoonlijkheid te onderzoeken. Ook is het voor hen een uitdaging om motieven (smetvrees, controledrang) te herkennen en hieraan betekenis te geven.  

Met name geschikt voor het vmbo (vanaf klas 2) en de onderbouw van het havo/vwo.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier