Docenten Nederlands 12-15 | niveau 2 | Tijgereiland
Introductie
Daan Remmerts de Vries is zowel schrijver als kunstenaar. Hij schrijft naast kinderboeken ook boeken voor volwassenen. De boeken voor volwassenen schrijft hij overigens onder het pseudoniem A.N. Ryst. In 2003 won hij de Gouden Griffel voor het boek Godje en in 2010 voor Voordat jij er was. Op expeditie in India heeft hij tijgers gezien. Zijn passie voor dieren komt terug in het boek Tijgereiland. Daarnaast bevat het boek diverse illustraties die hij zelf heeft getekend. Voor dit boek won hij in 2014 de Gouden Lijst, de prijs voor beste jeugdboek in de leeftijd 12 tot 15 jaar.
Inhoud
Tijs Kalman (13) verlangt ernaar om de Sumatraanse tijger in het echt te zien. Nadat zijn ouders uit elkaar gaan, blijft Tijs bij zijn moeder wonen en wordt hij volgens zijn vader de man in huis. Tijs doet een voorstel om iets leuks te gaan doen met zijn moeder. Wanneer zijn moeder zegt nog eens naar India te willen, hoeft Tijs niet lang na te denken. Dit is zijn kans om tijgers in het wild te zien. Tijdens hun reis leren ze elkaar beter kennen. In India neemt zijn moeder echter de moederrol niet op zich en blijkt ze erg labiel te zijn. Ondertussen probeert Tijs zijn moeder op te vrolijken, maar hij is ook bezorgd om haar. De verantwoordelijkheid om constant op zijn moeder te letten is dan ook groot. Tijs loopt weg en dan ontdekt hij dat de reis naar India niet een zoektocht is naar tijgers, maar een zoektocht is naar zichzelf. Als hij terugkeert naar het hotel confronteert hij zijn moeder met zijn gevoelens en gedachten. Nu ze wel naar hem moet luisteren, lijkt ze het eindelijk te begrijpen. Zij moet er voor haar zoon zijn in plaats van andersom.
Moeilijkheid
Lezers op N1 zullen de perspectiefwisselingen lastig vinden. Het verhaal wordt verteld vanuit Tijs waarbij hij zichzelf evalueert. Je leest uitgebreid zijn gedachten en gevoelens en zijn reflectie hierop. Ook sommige N2-lezers zullen moeite hebben om dit te volgen. N1-lezers zullen het verhaal als een reis naar India ervaren, terwijl N2- en N3-lezers meer zullen nadenken over de achterliggende gedachten. Zo worden de lezers aan het denken gezet over thema’s als identiteit en ouder-kindrelaties. Het verhaal heeft een heeft open einde – iets waarvan minder ervaren lezers vaak niet zo houden. Voor de N3-lezer is met name de psychologische spanning interessant.
Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.