Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 12-15

 | niveau 3 | Hoe ik nu leef

Introductie

Meg Rosoff (1956) is Amerikaanse, maar ze woont al jaren in Engeland. Hoe ik nu leef is haar eerste, bekendste en meest bekroonde roman. In Nederlands is dit boek in twee verschillende edities op de markt gebracht: een voor jongeren en een voor volwassenen.
Meer informatie over Meg Rosoff vind je op Leesplein

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier ernstig bederven.

De 15-jarige Daisy gaat logeren bij familie in Engeland, omdat ze zich niet meer thuis voelt bij haar vader en zijn nieuwe vriendin. Ze heeft ook een eetstoornis. In Engeland bloeit ze helemaal op. Ze voelt zich niet meer zo alleen en wordt verliefd op haar neef Edmond en krijgt een bijzondere band met haar nichtje Piper.

De idylle wordt verstoord doordat er een oorlog uitbreekt. De kinderen zijn op zichzelf aangewezen, omdat tante Penn op dat moment in Oslo is. Ze weten zich aardig te redden, maar als de boerderij van de familie gevorderd wordt, worden de kinderen op verschillende plaatsen ondergebracht. De sfeer wordt steeds grimmiger. Daisy en Piper hebben maar één doel: de jongens terugvinden.

Na vele omzwervingen komen Daisy en Piper terug op de boerderij. Van de jongens is geen spoor. Daisy's vader blijkt ondertussen alles in het werk gesteld te hebben om Daisy terug te halen naar New York. Daar herstelt ze langzaamaan van de doorstane ontberingen. Ook in Amerika is het inmiddels oorlog. Er gaan jaren voorbij waarin Daisy zich zo goed en zo kwaad als het kan staande houdt. Na zes jaar ontvangt ze een brief van Piper en keert ze  terug naar Engeland. Edmond heeft de oorlog overleefd, maar is dermate door de gebeurtenissen getekend dat hij volledig in zichzelf opgesloten is geraakt. Daisy beseft dat haar plaats in Engeland is, bij Edmond.

Moeilijkheid

Hoe ik nu leef vraagt wel enige leeservaring. De verteltrant is impressionistisch, de zinnen zijn lang en niet alle gebeurtenissen worden expliciet beschreven. De meeste N3-leerlingen zullen dat waarderen, maar voor minder ervaren (N2-)lezers zou de stijl een struikelblok kunnen zijn. Het verhaal is gelaagd, wat het ook voor N3+-lezers interessant en uitdagend maakt.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.