Docenten Nederlands 12-15 | niveau 3 | Lopen voor je leven

Introductie

Els Beerten (1959) was van kinds af aan op zoek naar boeken met personages die zowel raar als goed waren, omdat zij zichzelf ook zo voelde. Bij veel boeken ergerde zij zich aan de afloop van het verhaal, waarbij meestal dat rare van het personage toch mee bleek te vallen. Daarop besloot ze dan maar zelf boeken te gaan schrijven met personages die tot het einde toe raar en goed waren. Beerten is begonnen als schrijfster voor jonge(re) kinderen, maar haar laatste boeken zijn allemaal gericht op jongvolwassenen. Ze wordt niet alleen zeer gewaardeerd door haar lezers, haar boeken winnen ook regelmatig prijzen. Maar liefst vijf prijzen gingen naar Allemaal willen we de hemel. Dit boek wordt dan ook wel haar meesterwerk genoemd.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

De achttienjarige Noor is vastbesloten, tegen alle adviezen in, van plan het grootste hardlooptalent van België te worden. Tijdens het lopen van de marathon denkt ze terug aan twee eerdere periodes: haar jeugd, vanaf een jaar of tien, en de periode voorafgaand aan de marathon. In haar jeugd is tijdens een spel dat ze speelde met haar vriendinnen Rosie en Linda, Linda om het leven gekomen. Noor en Rosie voelen zich hierover schuldig en verwerken hun schuldgevoelens op verschillende manieren waardoor hun vriendschap is verwaterd: Noor keert in zichzelf terwijl Rosie het verwerken meer zoekt in aandacht: zo heeft ze vaak een nieuw vriendje. Noor verandert in 'die stille' en gaat hardlopen om aan haar gedachten te ontsnappen. Tijdens de marathon vindt ze de kracht en de moed om haar verleden écht onder ogen te zien en een plekje te geven. Het uitlopen van de marathon is een prestatie op zich, maar ook dat wat ze nodig heeft om het verleden af te ronden en weer gelukkig te worden.

Moeilijkheid

N2-lezers zullen moeite hebben met dit verhaal: de opbouw van het verhaal is een uitdaging en ook is de identificatie met de hoofdpersoon lastig. Ze zullen voornamelijk leesplezier halen uit de gebeurtenissen die in de verschillende verhaallijnen besproken worden. N3-lezers zullen ook moeite hebben met het doorgronden van de hoofdpersoon. De vragen welke gebeurtenis Noor zo graag wil vergeten en waarom ze zich afsluit staan voor deze lezer centraal. N3+-lezers zullen, net als de N3-lezer, moeite hebben om zich met Noor te identificeren en haar gedrag te begrijpen. Wel zal deze lezer een stapje verder gaan en willen achterhalen waarom Noor doet zoals ze doet. Daarnaast is het voor deze lezers uitdagend om de motieven in het verhaal te doorgronden.

Dit boek is met name geschikt voor tweede en derde klas leerlingen van het havo/vwo. Leerlingen in de derde en vierde klas van het vmbo-TL zullen dit waarschijnlijk ook weten te waarderen.

 Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.