Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 12-15

 | niveau 3 | Er is geen vorm waarin ik pas

Introductie

Via een omweg kwam Erna Sassen uit bij het schrijven, na de Kleinkunstacademie, televisie, radio en theatervoorstellingen. In 2004 publiceerde ze haar eerste kinderboek, vijf jaar later maakte ze met Dit is geen dagboek de overstap naar jongeren. Je zou kunnen zeggen dat de personages uit de jongerenromans van Sassen met een depressie kampen. Dat ze overspannen zijn of een burn-out hebben. Alleen, daar houdt ze dus niet van. Van die labels, van dat etiketten plakken. Zelf gebruikt ze die woorden bewust niet. 'Juist bij jongeren vind ik het gevaarlijk zulke dingen te benoemen. Als je vijftien bent, is het moeilijk die verhalen over jezelf niet te geloven. Voor je het weet ben je dat probleem.' Deze thematiek zien we ook terug in Er is geen vorm waarin ik pas.

Bron: Ernasassen.nl

Inhoud

Tessel (17) woont samen met haar moeder. Tessels oudere broer is het huis uit en haar vader is naar Italië vertrokken toen ze nog veel jonger was. Tessel voelt zich door hen allebei verlaten. Op school had Tessel altijd veel leuke vrienden en ze haalde geweldige cijfers. Maar nu zit ze in de vijfde klas en lukt het allemaal niet meer. Tessel denkt dat ze het nooit goed genoeg doet en legt zichzelf veel te veel druk op. Ze gaat steeds vaker helemaal niet meer naar school, omdat ze haar vrienden en docenten dan niet onder ogen hoeft te komen.

Tessel is steeds vaker bij Evelien te vinden, een vrouw die ze per toeval heeft ontmoet en die haar dochter recent is verloren. Tessel en Evelien vinden steun bij elkaar en Evelien houdt Tessel vaak een spiegel voor. Tessel durft eindelijk iemand te vertellen waar haar angst om het niet goed te doen vandaan komt en ze deelt haar geheim met Evelien. In de vierde klas zocht docent Nederlands P een ijverige leerling die wilde helpen bij het onderbouwtoneel. Tessel vervulde deze rol perfect en ze kreeg een goede band met P. Na verloop van tijd werd deze band steeds intiemer. Tessel werd verliefd op P en ze dacht dat de gevoelens wederzijds waren. Terwijl Tessel alles voor P over had, werd ze op harde wijze door hem aan de kant gezet.  

Uiteindelijk gaat het beter met Tessel. De gesprekken met Evelien helpen haar zichzelf beter te begrijpen, net als de songteksten die ze schrijft voor haar profielwerkstuk. Als haar vriend Kevin ineens voor de deur staat om te vragen of het wel goed gaat met Tessel, realiseert ze zich dat ze goed genoeg is voor haar familie en vrienden als ze gewoon zichzelf is. 

Moeilijkheid

Vanwege de stijl en de opbouw van het verhaal is Er is geen vorm waarin ik pas goed toegankelijk voor lezers vanaf N2. Het lastig kunnen doorgronden van Tessel maakt dit verhaal moeilijk. Verbanden tussen bepaalde situaties zullen N2- en N3-lezers ontgaan. N3- en N4-lezers zullen de thematiek in het verhaal koppelen aan hun eigen leefwereld en worden hierdoor aan het denken gezet. Lezers met ruime leeservaring zullen het verhaal echt waarderen. Anderen lezen het boek gemakkelijk uit, maar bij hen zal deze waardering uitblijven.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.