Docenten Nederlands 15-18
| niveau 1 | Francien laat je tieten nog eens zien
Introductie
Francien Regelink (1986) wordt op haar vijftiende slachtoffer van sexting. Deze nare ervaring verwerkt ze door veel hard te lopen en uiteindelijk start ze het hardloopblog girlslove2run. Naar aanleiding van een breed uitgemeten sextingschandaal in de media in 2014 besluit Francien Regelink een boek te schrijven over haar eigen ervaringen. Regelink wil met haar boek andere meisjes (en jongens) die zoiets overkomt vertellen dat het weer goed komt; de ondertitel van haar boek luidt: 'hoe sexting een leven kan breken - en maken'. Regelink is betrokken bij een campagne om jongeren te waarschuwen voor de gevolgen van sexting; ze spreekt daar ook over op scholen.
Inhoud
Leeswaarschuwing: onderstaande tekst bevat details over de inhoud en de afloop van het verhaal.
Francien laat je tieten nog eens zien gaat over de 15-jarige Francien die via de webcam haar borsten laat zien aan de coolste jongen van de school, Kai. Maar dan blijkt dat Kai een screenshot heeft gemaakt van Franciens blote bovenlijf. Hij deelt de foto met de hele school: foto’s hangen aan de muren van de lokalen en de kantine. Hoewel haar gezicht niet te zien is, roept iedereen haar na: 'Francien, laat je tieten nog eens zien!' Ze schaamt zich voor haar actie en durft aan niemand het echte verhaal te vertellen, en al helemaal niet aan haar ouders. Francien verandert van een uitbundig en vrolijk meisje in een teruggetrokken type. Ze vindt een uitlaatklep in hardlopen en werkt aan haar conditie om toegelaten te worden tot een sportopleiding. Als Francien begint aan de opleiding communicatiemanagement in Utrecht, verlaat zij het dorp. Ze maakt nieuwe vrienden en krijgt ook een nieuwe liefde. Ze ontdekt het reizen en voor haar afstudeerstage gaat ze naar Sydney, Australië. Hoewel de stage tegenvalt, maakt ze door haar werkzaamheden binnen het social mediamanagement ook kennis met de positieve kanten van social media. Francien begint een hardloopblog en studeert af in Nederland. Sociale media gaan een steeds grotere rol spelen in haar leven. Als de inmiddels succesvolle Francien in Het Parool een artikel leest over sexting, zoekt ze contact met de journalist en dan gaat het snel. Ze werkt mee aan een item over sexting van Nieuwsuur en besluit haar verhaal te delen met het grote publiek, en dus ook met haar ouders.
Francien begint op haar 29e aan een boek over haar ervaringen. Ze ziet het als haar plicht de jongeren die dit overkomt te vertellen dat het goed komt. Ze verhuist naar Kaapstad en kondigt op haar blog het boek aan met een open brief aan Kai, de jongen die de foto van haar deelde. Het verhaal wordt opgepikt door de media en Francien ontvangt veel reacties en brieven, ook van haar vader en Kai. Een periode van schrijven, herbeleven, berusting en reflectie volgt. Ze wordt gevraagd om te vertellen over de gevolgen van sexting op haar oude middelbare school.
Moeilijkheid
Voor lezers van N1 en N2 is Francien laat je tieten nog eens zien geen ingewikkeld boek. Regelink hanteert een eigentijdse ('bloggende') schrijfstijl. Het schoolleven van de hoofdpersoon zorgt voor veel herkenning voor de lezers van N1 en N2.
Inhoudelijk is het verhaal makkelijk te volgen: Regelink legt alles uitgebreid uit. Vanwege die uitgebreide beschrijvingen zal de N1-lezer enige moeite hebben om door te lezen. Toch is juist ook het laatste deel, de wijze les, van belang voor deze doelgroep: hier beschrijft Regelink hoe zij ondanks wat haar overkomen is, een autonome en succesvolle zakenvrouw is geworden.
Dimensies |
Indicatoren |
Toelichting | complicerende factoren |
Algemene vereisten |
Bereidheid | Met 232 bladzijden is het boek best een dikke pil. Maar het actuele onderwerp zal veel lezers van N1 en N2 aanspreken. Dat het een waargebeurd verhaal is en dat Regelink schrijft over haar eigen ervaringen kan de bereidheid op beide niveaus verhogen. Francien Regelink hoopt met het thema jongens én meisje aan te spreken; toch zal het boek door de identificatie met het meisje, het slachtoffer / de hoofdpersoon, meisjes eerder aanspreken dan jongens. |
Interesses | Lezers die zelf of in hun omgeving te maken hebben gehad met sexting, grooming of digitaal pesten zullen zeker belangstelling hebben voor dit boek. Regelink wil haar verhaal vertellen om een positief voorbeeld te zijn voor jongeren: hoe een negatieve gebeurtenis je ook sterker kan maken. | |
Algemene kennis | Geen algemene kennis vereist. Jongeren hebben waarschijnlijk meer kennis over dit onderwerp dan de docenten. | |
Specifieke literaire en culturele kennis | Geen bijzondere voorkennis vereist. | |
Vertrouwdheid met literaire stijl |
Vocabulaire | Regelink hanteert alledaags, modern taalgebruik. Voor N1- en N2-lezers geen probleem. Ze beschrijft haar ervaringen en gevoelens niet ingewikkeld, maar wel redelijk uitgebreid. |
Zinsconstructies | Eenvoudige zinnen. | |
Stijl | Regelinks stijl is die van een blogger van nu: een moderne, beknopte, anekdotische stijl. Ze kan soms van de hak op de tak springen en herhaalt veel. | |
Vertrouwdheid met literaire personages |
Karakters | Het verhaal draait om de 15-jarige Francien. De lezer maakt kennis met de hoofdpersoon als kleuter en volgt haar tot de succesvolle zakenvrouw die ze is geworden. Door de uitgebreide beschrijvingen van gevoelens en eigenschappen leert de lezer de ik-persoon goed kennen. |
Aantal karakters | Een overzichtelijk aantal. Geen probleem. | |
Ontwikkeling van de karakters | Ook de gevoelens van anderen krijgen een plaats in het boek. Zo heeft Regelink brieven van Kai, de jongen die haar foto’s deelde, en van haar vader opgenomen in het verhaal. | |
Vertrouwdheid met literaire procedés |
Spanning | Het verhaal is spannend omdat de lezer getuige is van de keuzes en overwegingen van de hoofdpersoon. Ze beschrijft het ene moment haar gevoelens en verlangens en in een volgend hoofdstuk staat zij voor bepaalde keuzes. Wat gaat ze doen? Wat doen anderen? Welke keuzes maakt ze en hoe reageert haar omgeving? Spannend is ook de ontwikkeling die Regelink doormaakt. Zij ziet zichzelf ook als schuldige in dit verhaal en kiest ervoor, ondanks dat haar carrière in de lift zit, met haar verhaal naar buiten te gaan. Niet iedereen is het eens met haar besluit dit te doen. Daarnaast voelen anderen zich ook slachtoffer, zoals haar vriendje Jip, die zich schaamt voor zijn vriendin. |
Chronologie | Het verhaal verloopt chronologisch. | |
Verhaallijn(en) | Eén hoofdlijn. | |
Perspectief | Ik-perspectief. De lezer raakt erg betrokken bij de ik die het overkomt en bij haar ontwikkeling na het voorval. | |
Betekenis | Francien laat je tieten nog eens zien is geen complex boek. De N1-lezer kan betekenis vinden in vragen als: wat deel je wel / niet via social media, wat doe je wel / niet voor je geliefde? Voor de N2-lezer is het interessant om een eigen mening te vormen. De 'les' die Regelink haar lezers wil meegeven - er is toekomst na zo'n voorval - zal de betekenis voor veel lezers bepalen. | |
Relevante bronnen voor docenten |
onuitwisbaar.nu | campagne tegen sexting nos.nl | Nieuwsuur-item over sexting, met de schrijfster |