Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Over de auteur

Mirjam Mous (1963) had al een aantal echte meidenboeken geschreven, toen ze tijdens een schoolbezoek de vraag kreeg of ze niet eens een spannend verhaal wilde maken met een jongen in de hoofdrol. Dat werd Boy 7. Ze kreeg de smaak te pakken en kwam daarna met het al net zo spannende Password.

Inhoud

Een rugzak met daarin een kaart met de afbeelding van een gebouw, een sleuteltje van een kluis, een rolletje bankbiljetten en een mobiele telefoon: dat is alles wat een jongen die op een verlaten grasvlakte wakker wordt bezit. Wie is hij? Waar is hij? Wat is er gebeurd? Hij is zijn geheugen kwijt en het kost hem heel wat moeite om te achterhalen wie hij is.

Leesaanwijzingen

Het is de bedoeling van de schrijver dat je net als de hoofdpersoon niet weet wat er aan de hand is. Als je er in het begin van het boek nog weinig van snapt, dan is dat dus niet erg, het is juist de bedoeling. Gewoon doorlezen. Je bent net als de hoofdpersoon op zoek naar de waarheid.
Het boek is niet chronologisch verteld. Je hebt een deel in het heden en een deel in het verleden.
Er komen veel 'boys' voor in het boek. Als je het ingewikkeld vindt om deze uit elkaar te houden, schrijf dan even op een papiertje dat je voor in je boek plakt, wie welke 'boy' is.
Probeer er ook eens achter te komen in welk land het boek zich afspeelt. Als je daar goed op let, dan kun je dat uitzoeken, zonder dat het echt in het boek staat. 

Om over na te denken

Honden en katten worden tegenwoordig bij de dierenarts gechipt. Vind jij dat we mensen ook kunnen gaan chippen? Hoe ver mag je gaan om misdadigers op andere gedachten te brengen? Wat zou werken om jongeren die het verkeerde pad op zijn gegaan weer het goede pad op te krijgen? Zijn alle technologische ontwikkelingen van tegenwoordig wel zo goed? 

Waardering

'Het is een spannend verhaal, waarbij je af en toe denkt 'kan dit wel?', maar dan snel weer doorleest, want je wil weten hoe het verder gaat met Boy 7 en zijn vrienden.'
Anoniem, 3 vwo, op: Scholieren.com

'Het was echt een geweldig boek! Het verhaal was heel origineel, spannend en boeiend. Het was ook onvoorspelbaar omdat er soms opeens dingen gebeurden die je echt totaal niet had verwacht.'
Stijn, 3 vwo, op: Scholieren.com 

'Soms is het boek wel een beetje onduidelijk omdat je eigenlijk net zo weing weet als de hoofdpersoon en ook omdat het boek vanuit twee perspectieven geschreven is.'
Jonna, 3 vwo, op Scholieren.com

Meer weten?

Bol.com | inkijkexemplaar
Leesplein.nl | informatie over Mirjam Mous

Geschreven door:

Wilma van der Pennen

Suggesties


Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Opdrachten

BoekMous, Mirjam, Boy 7
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuskwesties: toekomst
Je leert

nadenken over dingen uit het boek die in de toekomst misschien wel echt kunnen gebeuren

Opdracht

In Boy 7 gebeuren dingen die niet in het echt kunnen gebeuren. Sommige van die dingen zijn in de toekomst misschien wel mogelijk.

  1. Noteer vijf dingen uit Boy 7 die niet in het echt gebeuren.
  2. Welke van deze vijf dingen kunnen misschien in de toekomst wel in het echt gebeuren, denk je?
  3. Kies één van de dingen die je bij vraag 2 hebt genoteerd. Stel je voor dat dit over tien, of misschien twintig jaar wel zou kunnen gebeuren.
    a. Wat zijn de voordelen daarvan? Noteer er drie.
    b. En wat zijn de nadelen? Noteer er drie.
    c. Weeg de voordelen en nadelen tegen elkaar af: zou jij het goed vinden als dit in de toekomst echt zou kunnen gebeuren? Of zou het misschien wel verschrikkelijk zijn? Leg je antwoord duidelijk uit in drie zinnen.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekMous, Mirjam, Boy 7
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusgenres
Je leert

nadenken over het genre van het boek

Opdracht

Stel je voor: de mediatheek op jouw school heeft de hulp van de leerlingen ingeroepen voor een grootschalig project: alle boeken moeten voorzien worden van genrestickers. Het plan is eenvoudig: als elke leerling een sticker plakt op het boek dat hij net heeft gelezen, schiet het lekker op. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

A

Je hebt dit stickervel gekregen:

Kruistocht in spijkerbroek, opdr N2

Het probleem is dat onder de pictogrammen alleen een code staat en niet de naam van het genre.
Noteer bij elk pictogram de naam van het genre. Kies uit: avontuur - biografie - cowboys en Indianen - detective - dieren - dokters - familie - fantasie - geschiedenis - grappig - griezel - kerst - liefde - oorlog - paarden - Pasen - psychologisch verhaal - school - science fiction - seks - Sinterklaas - sociaal/politiek verhaal - spanning - sport - vriendschap

B

  1. Welke drie genres passen bij het boek dat jij hebt gelezen?
  2. Je mag maar één sticker op het boek plakken. Voor welke genresticker kies je? Leg duidelijk uit waarom die sticker beter bij het boek past dan de andere twee stickers.
  3. Sommige leerlingen merken op dat er niet één sticker echt goed bij het boek past. In dat geval mogen ze een voorstel doen voor een nieuwe sticker.
    Teken een genresticker die goed op jouw boek zou passen. Zet er ook bij hoe het genre heet.
(Literaire)theorie

Biografie = waargebeurd verhaal over iemand die echt bestaat of heeft bestaan
Sociaal/politiek verhaal = een verhaal over politiek of problemen in de maatschappij
Psychologisch verhaal = een verhaal waarin de gedachten en gevoelens van de personages heel belangrijk zijn

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Opdrachten

BoekMous, Mirjam, Boy 7
NummerOpdracht N3
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusspanning: open plekken
Je leert

over open plekken

Opdracht

A

Bij 'spannende' boeken denk je misschien vooral aan thrillers en detectives, moord en doodslag en bloedstollende actie en achtervolgingen. In literatuur wordt de term spanning echter in alle gevallen gebruikt waarin de lezer, om welke reden dan ook, verder wil lezen.

Noteer een voorbeeld van een situatie waarin je verder wilde lezen in Boy 7 om  iets te weten te komen over het vervolg van het verhaal, een personage of iets anders.

B

Lees de (literaire) theorie hieronder.

  1. Noteer voor vijf hoofdstukken (je mag zelf kiezen welke) in de tabel een of meer belangrijke open plekken die in dat hoofdstuk ontstaan. We hebben al een beginnetje gemaakt.
  2. Noteer, eveneens in de tabel vervolgens hoe de open plekken worden ingevuld.
  3. Noteer een voorbeeld van een korte spanningsboog (uit de tabel).
  4. Noteer een voorbeeld van een lange spanningsboog (uit de tabel).
  5. Welke open plek nodigde jou het meest uit om verder te lezen?
    N.B. Dit kan een van de open plekken zijn die je in de tabel hebt genoteerd, maar ook een open plek die je nog niet in de tabel hebt genoemd.

 Tabel

Hoofdstuk   Open plek (vraag)  Invulling (antwoord)
1 Hoe is de 'ik' op die plek terecht gekomen?  
1 Hoe kan het dat de 'ik' niets meer weet?  
1 Wie is de 'ik'?   
...        
...      
...      
...      
...      

 

(Literaire)theorie

Open plekken - Veel verhalen en films worden spannend doordat er vragen worden opgeworpen, die niet meteen beantwoord worden. Zo'n vraag wordt in de literatuurwetenschap een  open plek genoemd. De afstand tussen de open plek (de vraag) en de invulling ervan (het antwoord) noem je een  spanningsboog. Als een vraag al vrij snel wordt beantwoord, is er sprake van een korte spanningsboog; als het heel lang duurt voordat de vraag wordt beantwoord, is er sprake van een lange spanningsboog. 

Gemaakt doorCynthia van der Heiden




Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Boy 7 - Mous, MirjamNiveau 2

Boy 7

Auteur:Mous, Mirjam
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:284
Genre:spanning en avontuur
Tags:bedrog, moderne technologie, toekomst, zoektocht, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Verfilmd in 2014.

ALG_Karaokelezen

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2016. 

 

Introductie

Mirjam Mous is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Ze heeft al veel boeken geschreven. Omdat ze jarenlang les heeft gegeven in het Speciaal Onderwijs, gaan veel boeken over het onderwijs. Vooral haar eerste boeken gaan over dit onderwerp. Met haar boeken wil ze leerlingen aan het lezen krijgen. Dit is ook de reden dat ze in haar boeken rekening probeert te houden met jonge lezers die weinig leeservaring hebben. Haar boeken kernmerken zich door vlot taalgebruik, veel vaart en humor. Tijdens een schoolbezoek kreeg Mirjam Mous de vraag of ze eens een spannend boek wilde schrijven met een jongen in de hoofdrol. Dat werd Boy 7. Ze is tweemaal getipt door de Jonge Jury, namelijk in 2006 met Doorgeschoten en in 2011 met Boy 7.

Inhoud

Een jongen ontwaakt op een lege grasvlakte en heeft geen idee waar of wie hij is en hoe hij aan zijn rugzak komt. In een spannende zoektocht probeert hij dat te achterhalen en komt hij erachter dat hij ongewild meedoet aan een experiment, waarin zijn geheugen en gedrag met behulp van een chip gestuurd kunnen worden.

Moeilijkheid

Lezers op N1 zullen de chronologie in het verhaal lastig vinden. Ook sommige N2-lezers zullen er moeite mee hebben om de tijdsprongen te volgen. De spanning in het verhaal is voor ieder niveau interessant: N1 zal het verhaal vooral als een spannende zoektocht ervaren, terwijl N2 en N3 meer zullen nadenken over de achterliggende gedachtes. Voor N3 ligt er een uitdaging in de vragen die het boek oproept: hoe ver zal de moderne technologie gaan en wat vind je van die ontwikkeling? Gaan we bijvoorbeeld kinderen in de toekomst chippen? Hoe ver mogen we gaan als maatschappij om mensen voor misstappen te behoeden?

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies 

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren  

Algemene vereisten

Bereidheid Dit boek vraagt van leerlingen op N1 en N2 een grote bereidheid. Het is behoorlijk dik (ruim 250 pagina's) en qua chronologie is het boek voor deze lezers redelijk verwarrend. Leerlingen op N3 hebben daar geen problemen mee.
   Uitgave

De omslag van het boek is aantrekkelijk omdat er een spannend citaat op staat: "Toen ik mijn ogen open deed, wist ik niets meer… Zelfs mijn eigen naam niet." Het boek bestaat verder uit vijf delen, waarbij ieder deel is ingedeeld in hoofdstukken. Ieder hoofdstuk bestaat uit ongeveer zes pagina's, waardoor een N1- of N2-lezer redelijk snel van hoofdstuk naar hoofdstuk gaat. Het papier is vrij dik en er komt veel wit voor op de bladspiegel. Daarnaast is het lettertype behoorlijk groot, dus het boek leest, ondanks de dikte, toch snel. 

   Interesses

Het boek is interessant voor lezers die van computers en gamen houden. Leerlingen op N3 die graag over maatschappelijke vraagstukken nadenken komen bij dit boek ook aan hun trekken. De zoektocht in het boek zal een N2-lezer interessant vinden, omdat hij/zij zich wil verplaatsen in andere situaties en personages. Lezers die van thrillers op tv houden, zullen dit zeker een spannend boek vinden. Het boek is in grote mate geschikt voor jongens.

   Algemene kennis In het boek wordt veel gesproken over moderne technologie. Leerlingen die enige kennis hebben van computers, mobiele telefoons, USB-sticks zullen minder moeite hebben om dit boek te begrijpen dan leerlingen die daar nauwelijks iets vanaf weten. Daarnaast speelt het verhaal zich af in Amerika. De lezer hoeft hier niet noodzakelijk kennis over te hebben, maar het is voor N2- en N3-lezers een uitdaging om na te denken over wat het effect van deze ruimte is. Lezers op N1 lezen er trouwens waarschijnlijk overheen dat het boek zich in Amerika afspeelt. 
   Specifieke literaire kennis De lezer moet verstoringen in de chronologie kunnen begrijpen om dit boek te kunnen lezen. Voor beginnende lezers op N1 kan dit boek echt een brug te ver zijn.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Het taalgebruik is qua vocabulaire voor een N1-lezer vrij pittig. Er komen bijvoorbeeld veel Engelse termen voor. Geen problemen voor N2 of N3.
   Zinsconstructies De zinnen in het boek zijn niet lang: de voorkomende lange, ingebedde zinnen worden afgewisseld met korte zinnen. Ook is de zinsopbouw vrij eenvoudig. Geen problemen te verwachten voor N1 tot en met N3.
   Stijl De wijze waarop het verhaal wordt beschreven is vrij letterlijk en goed te begrijpen voor een N2-lezer. Er komt af en toe beeldspraak in het boek voor. Dat is soms lastig voor N1. N2- en N3-lezers zullen dit beter begrijpen, vooral omdat deze beeldspraak en de grapjes worden uitgelegd in een dialoog.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Boy 7 is interessant voor N1- en N2-lezers omdat het gedrag van de karakters, het hacken van een systeem, herkenbaar kan zijn. Ook is de ontwikkeling die de hoofdpersoon doormaakt interessant, doordat hij steeds meer te weten komt over zichzelf. Daarnaast is duidelijk dat de hoofdpersoon al iets ouder is dan de lezer, omdat hij al redelijk vertrouwd is met het rijden in een auto (ook al heeft hij geen rijbewijs). Mede door het ik-perspectief, is het voor een N1- en N2-lezer mogelijk om zich te identificeren met de hoofdpersoon.
   Aantal karakters Het aantal hoofdkarakters in het verhaal kan voor N1- en N2-lezers nog vrij pittig zijn, omdat er alleen al zeven 'boys' in het boek voorkomen die ieder hun eigen specialiteit hebben. Voor N3-lezers is dit aantal minder moeilijk te begrijpen.  
   Ontwikkeling van en verhoudingen tussen karakters De verhoudingen tussen de personages zijn enigszins complex. Omdat het verhaal grotendeels vanuit één perspectief wordt bekeken, vergt het inspanning van de lezer om de relatie tussen Lara en Boy 7 te begrijpen en te interpreteren. Het is vanuit het gezichtspunt van Boy 7 niet meteen duidelijk of Lara te vertrouwen is of niet en hierdoor is de relatie tussen die twee niet meteen zwart-wit. Dit zal voor N1-lezers verwarrend kunnen zijn, maar het zorgt bij N2- en N3-lezers juist voor spanning in het verhaal. N3-lezers zullen het een uitdaging vinden om inzicht te krijgen in het gedrag van Lara.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning   

In Boy 7 zit veel actie: de gebeurtenissen volgen elkaar in zeer hoog tempo op. Lezers op N1 zullen dit aantrekkelijk vinden aan dit boek. Daarnaast zorgt het perspectief voor veel spanning. De lezer weet net zo weinig als de hoofdpersoon en zal net als de hoofdpersoon willen uitzoeken wat er nu precies aan de hand is.

   Chronologie Het boek is niet chronologisch. In één deel worden er ook tijdsprongen gemaakt wanneer de hoofdpersoon een notebook leest waarin gebeurtenissen uit het verleden opgeschreven staan. Deze tijdsprong is duidelijk gemarkeerd door het gebruik van verschillende lettertypes, maar toch dit is voor veel N1-lezers erg moeilijk te volgen. Lezers op N2 hebben minder moeite met deze structuur. N3-lezers zullen er geen moeite mee hebben en kunnen al reflecteren op deze opbouw.
   Verhaallijn(en) Er is één verhaallijn. Wie is de hoofdpersoon en hoe komt hij in deze situatie terecht? Geen problemen te verwachten.
   Perspectief Er wordt voor het grootste gedeelte vanuit een ik-perspectief geschreven, namelijk vanuit het gezichtspunt van Boy 7. De verteller weet niet meer dan de hoofdpersoon. Er wordt één keer van perspectief gewisseld: in het laatste hoofdstuk wordt er vanuit Lara's perspectief geschreven. Deze perspectiefwisseling is voor N3-lezers een uitdaging. Lezers op N1 en N2 zullen hier minder bedacht op zijn en er misschien wel overheen lezen. N3 lezers kunnen ook nadenken over het effect van het ik-perspectief.
   Betekenis N1-lezers zullen dit boek vooral lezen als een spannend verhaal. Zij zijn benieuwd naar de zoektocht van de hoofdpersoon en willen weten of het Boy 7 lukt om zijn geheugen terug te krijgen. Sommige N2- en alle N3-lezers kunnen hun hart ophalen aan de maatschappelijke vragen die het boek oproept. De boodschap die de schrijver wil afgeven met dit verhaal, dat we op moeten passen met het steeds verder ontwikkelen van bepaalde technologieën, zal alleen door lezers op N3 zelfstandig uit het verhaal gehaald kunnen worden. In het laatste hoofdstuk is een opmerking ophenomen van Adriaan Roland Holst. Voor N3-lezers zou het een uitdaging kunnen zijn om uit te zoeken wie dit is en wat hem met het boek verbindt.

 

Geschreven door:

Anke van Oosterhout