Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Over de auteur

Mark Haddon (1962) was in zijn geboorteland Engeland redelijk succesvol met zijn jeugdboeken, maar zijn echte doorbraak kwam met Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Naast schrijver is hij tekenaar en  striptekenaar voor diverse kranten en tijdschriften. Ook schrijft hij scenario's voor televisieseries.

Inhoud

Als Christopher ontdekt dat de hond van zijn buurvrouw is vermoord, onderneemt hij een zoektocht naar de dader. Daardoor komt hij er ook achter dat zijn vader hem niet altijd de waarheid verteld heeft. De werkelijkheid zit heel anders in elkaar dan hij tot dan toe heeft gedacht.

Leesaanwijzingen

Christopher vertelt zijn verhaal in de ik-vorm. Wat het bijzonder maakt, is het feit dat hij autistisch is. Met veel inlevingsvermogen beschrijft de auteur wat er in deze bijzondere jongen omgaat. Opvallend is bijvoorbeeld Christophers gevoel voor humor. Het verhaal bevat wiskundige problemen, schema's, lijstjes en tekeningen in zwart-wit. Daarmee legt Christopher zijn theorieën uit over de gebeurtenissen.

Om over na te denken

Moeten je ouders jou altijd de waarheid vertellen? Of wil je niet alles weten? Begrijp jij alle volwassenen altijd? Als jij echt iets wilt in je leven, tot hoever ben je bereid te gaan?

Waardering

'Het is op een makkelijke manier geschreven en er zitten geen moeilijke woorden in. Het is uit het ik-perspectief geschreven en door dit boek snap ik ook meer hoe iemand met het syndroom van Asperger denkt. Daardoor is het ook heel leerzaam.'
Hannah, 2 vwo, op: www.scholieren.com 

'Het boek wordt soms zelf zo zonnig verteld dat ik daarom juist een triest gevoel krijg.'
Anoniem, 3 vwo, op: www.scholieren.com 

'Er kwamen niet veel dialogen in voor, maar dat was niet erg. Het ging vooral over hoe Christopher zich voelde en wat hij dacht.'
Anoniem, op: www.scholieren.com

Meer weten?

Jongerenliteratuurplein.nl | de schrijverspagina van Mark Haddon op Jongerenliteratuurplein

Geschreven door:

Wilma van der Pennen

Suggesties


Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Opdrachten

BoekHaddon, Mark, Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
NummerOpdracht N2|1
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusonderwerp: autisme
Je leert

over autisme

Opdracht

In deze opdracht ga je je verdiepen in een van de onderwerpen van je boek: autisme. 

A

  1. Bedenk samen tien vragen over autisme. Je kunt de 5 w+h-vragen (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) als hulpmiddel gebruiken. 
  2. Verdeel de bronnen. Zoek in de bronnen naar antwoorden op de tien vragen die jullie hebben gemaakt.
  3. Vergelijk per vraag de antwoorden die jullie hebben gevonden. Formuleer samen één definitief antwoord op alle vragen.

B

  1. Probeer de antwoorden op jullie vragen in Het wonderbaarlijke voorval te vinden. Geeft het boek op alle vragen een antwoord? Hoe komt dat?
  2. Vinden jullie Het wonderbaarlijke voorval een goede bron voor iemand die meer wil weten over autisme
    a. als z/hijeen familielid of vriend(in) heeft die autistisch is?
    b. als z/hij een arts is die zich heeft gespecialiseerd in autisme?
    c. als z/hij een docente op een middelbare school is die graag wil weten hoe ze beter met haar autistische leerling om kan gaan? 
    d. als z/hij zich voor wil kunnen stellen hoe het is om autistisch te zijn??
    Leg jullie antwoord uit.
Bronnen
  1. 'Wat is autisme', op: Autisme.nl
  2. 'Wat is autisme', op: Leokannerhuis.nl
  3. 'Autisme', op: Nl.wikipedia.org
  4. 'Autisme', op: Levenmetautisme.nl
Gemaakt doorGea Veenstra



BoekHaddon, Mark, Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
NummerOpdracht N2|2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusstructuur
Je leert

begrijpen waarom sommige hoofdstukken ontbreken

Opdracht
  1. Er is iets raars aan de hand met de nummering van de hoofdstukken in Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht: ze staan wel in chronologische volgorde, maar een (groot) aantal nummers ontbreekt.
    Schrijf zelf hoofdstuk 1 (ongeveer 350 woorden).
  2. Als het goed is, snap je nu waarom sommige hoofdstukken ontbreken. Leg dit uit.
  3. Leg uit wat je over het boek hebt geleerd door het maken van deze opdracht. 
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Opdrachten

BoekHaddon, Mark, Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
NummerOpdracht N3
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusbetekenis: thema's en motieven
Je leert

reflecteren op de vraag waar het verhaal op een dieper niveau over gaat

Opdracht

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht gaat over meer dan een autistisch jongetje dat de moord op een hond wil oplossen. Om je gedachten te vormen over waar het boek op een dieper niveau over gaat, kun je op zoek gaan naar thema’s en motieven.

Motieven zijn verhaalelementen die (meestal) vaker voorkomen en die meer dan een letterlijke betekenis hebben. Ze zetten je vaak op het spoor van de thematiek van het verhaal.

A

  1. In Het wonderbaarlijke voorval komen de volgende motieven voor:
    a. wetenschap en technologie
    b. dieren
    c. puzzels, wiskunde en plattegronden
    Bespreek deze motieven: leg uit wat ze voor Christopher betekenen.
  2. Welk motief speelt nog meer een rol in Het wonderbaarlijke voorval? Leg uit.

B

  1. Op een dieper niveau gaat Het wonderbaarlijke voorval ook over de volgende thema’s:
    a. de strijd om zelfstandig te worden
    b. subjectiviteit
    c. de wanorde van het leven
    d. omgaan met verlies
    Leg dit uit.
  2. Bedenk zelf nog een thema.
  3. Welk van deze thema’s vind jij het belangrijkst in Het wonderbaarlijke voorval? Licht je antwoord toe.

C

Beschrijf in één zin waarover Het wonderbaarlijke voorval volgens jou in de eerste plaats gaat.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Opdrachten

BoekHaddon, Mark, Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
NummerOpdracht N2+
Niveau3+
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuskwesties
Je leert

je gedachten over een belangrijke kwestie uit het boek te ordenen en verwoorden

Opdracht

Kies één van de onderstaande vragen en schrijf een uitgebreide (minimaal 400 woorden) bespreking van de vraag. Gebruik ten minsten drie voorbeelden uit het boek.

A

Doordat hij autistisch is, ervaart Christopher de wereld op een andere manier dan de mensen in zijn omgeving. Ook jij als lezer krijgt een ander beeld van de gebeurtenissen dan Christopher heeft. Welke rol speelt dit verschil in waarneming tussen de lezer en Christopher in het boek?

B

In hoofdstuk 73 citeert Christopher zijn moeder, die zegt: ‘Je bent een nagel aan mijn doodskist.’
In hoeverre voelt Christopher zich verantwoordelijk voor de ‘dood’ van zijn moeder? Veranderen haar brieven en zijn contact met haar zijn gevoel daarover?

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Haddon, MarkNiveau 3

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Auteur:Haddon, Mark
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Fontein
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:286
Genre:psychologische roman
Tags:autisme, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (The curious incident of the dog in the night-time, 2003).
Ook als luisterboek.
Bekroond met een Zilveren Zoen en de Whitbread Book of the Year Award (een Britse literatuurprijs).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 17 augustus 2016. 

 

Introductie

Mark Haddon (1962) is een Engelse auteur. Hij woont en werkt in Oxford. Haddon schreef en illustreerde tien kinderboeken, voordat hij in 2003 bij het grote publiek doorbrak met Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Voor dat boek ontving hij in Engeland de Whitbread Award. In Nederland werd het boek bekroond met een Zilveren Zoen. Van het boek verschenen twee versies: een voor volwassenen en een voor jongeren. Mark Haddon schrijft naast boeken ook scenario's. Daarvoor heeft hij twee keer een Bafta (de Britse 'Oscar') gewonnen.

Inhoud

Nadat de 15-jarige Christopher ontdekt dat de hond van zijn buurvrouw is vermoord, besluit hij uit te zoeken wie de moordenaar is. In een schrift houdt hij al zijn bevindingen bij. Door zijn speurwerk komt hij erachter dat zijn moeder helemaal niet overleden is en dat zijn vader hem dus voorgelogen heeft. Christopher gaat vervolgens op zoek naar zijn moeder. Wat het verhaal bijzonder maakt, is Christophers autisme. Door het ik-perspectief krijg je als lezer inzicht in de gevoelens en gedachten van een autistische jongen. 

Moeilijkheid

Voor sommige N2-lezers kunnen de stijl van dit boek en de weinige identificatiemogelijkheden die de autistische hoofdpersoon biedt struikelblokken vormen. N3-lezers zullen het juist waarderen om inzicht te krijgen in de bijzondere gedachtewereld van de hoofdpersoon en zullen hierdoor aan het denken worden gezet. Zij zullen de ironie in het verhaal ook herkennen en waarderen. Ook lezers op N3+ zullen de stijl (ironie) waarderen. Lezers op N3+ die de overstap willen maken naar volwassenenliteratuur zullen mogelijk afhaken door het vele wit op de pagina's en de kinderlijk ogende illustraties.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies 

Indicatoren 

Toelichting | complicerende factoren 

Algemene vereisten Uitgave De omslag van het boek is strak en eenvoudig en daardoor geschikt voor zowel jongens als meisjes. De hoofdstukken zijn kort (hooguit 8 bladzijden), waardoor lezers het gevoel zullen hebben dat het boek snel leest. Dit maakt het boek aantrekkelijk voor N2-lezers. Verder is de bijzondere lay-out met dikgedrukte woorden/fragmenten en illustraties interessant voor N2- en N3-lezers. 
   Interesses N3-lezers zullen het boek vooral interessant vinden doordat zij een kijkje kunnen nemen in het hoofd van een autistische jongen. Dit geldt ook voor lezers op N3+. Daarnaast zullen lezers nieuwsgierig zijn naar de oplossingen van de twee mysteries. N2-lezers zullen deze mysteries het meest interessant vinden.
   Algemene kennis Niet alle lezers op N2, 3 en 3+ zullen weten wat autisme precies inhoudt, maar dat is niet per se nodig om het boek te begrijpen. Wel moeten lezers op de hoogte zijn van de 'normale' sociale omgangsvormen in onze maatschappij om te weten dat Christophers gedrag vaak afwijkt van deze conventies. Deze kennis zullen lezers op N2, N3 en 3+ hoogstwaarschijnlijk allemaal bezitten.
   Specifieke literaire kennis (theorie, stromingen, auteurs  e.d.) De lezer moet verstoringen in de chronologie van een verhaal kunnen begrijpen om dit boek te lezen. Sommige N2-lezers zullen hier misschien moeite mee hebben, doordat de belangrijkste verhaallijn in dit boek steeds onderbroken wordt. Voor lezers op N3 en N3+ is dit geen probleem.
Vertrouwdheid met literaire stijl Vocabulaire Het vocabulaire in dit boek is eigentijds en alledaags. Onbekende woorden, zoals priemgetallen en metaforen, worden duidelijk uitgelegd. Op zich goed te doen voor lezers vanaf N2. Wel kan het voor N2-lezers lastig zijn dat ingewikkelde woorden en rekensommen soms ironisch bedoeld zijn, waardoor het taalgebruik bij vlagen best pittig is.
   Zinsconstructies In dit boek komen veel lange zinnen voor, maar deze zijn door het eenvoudige woordgebruik nooit moeilijk te begrijpen. Geen probleem voor lezers vanaf N2. 
    Stijl Door zijn autisme komt ik-persoon Christopher onbedoeld soms heel humoristisch uit de hoek. Als lezer zie je elke denkstap die hij maakt en merk je dat hij dingen heel letterlijk opneemt, wat vaak een grappig effect heeft. Deze humor is wel impliciet en lezers moeten hiervoor ironie kunnen begrijpen. Voor N2-lezers kan de stijl een struikelblok vormen, zij zullen deze misschien hinderlijk vinden. N3-lezers zullen de ironie wel begrijpen en de stijl daardoor positief waarderen; lezers op N3+ zullen het daarnaast interessant vinden om te onderzoeken wat het boek nou zo grappig maakt.
Vertrouwdheid met literaire personages Karakters In dit boek wordt alleen het karakter van hoofdpersoon Christopher uitgewerkt. Hij loopt weg van huis en moet daardoor zijn veilige leefwereld met al zijn vaste gewoontes verlaten. Door zijn autisme is Christopher geen herkenbaar karakter en zullen weinig N2-lezers zich echt met hem kunnen identificeren. Voor lezers op N3 en N3+ is Christopher door zijn bijzondere gedachtewereld interessant.
   Aantal karakters In dit boek komen veel verschillende personages voor. Naast hoofdpersoon Christopher spelen zijn ouders en zijn lerares Siobhan een grote rol in het verhaal. Omdat de overige personages steeds duidelijk worden geïntroduceerd en allen in dienst staan van Christophers verhaal, zijn ze voor lezers vanaf N2 niet al te moeilijk van elkaar te onderscheiden. 
   Ontwikkeling van en verhouding tussen karakters  In dit boek worden verhoudingen tussen de personages expliciet beschreven. Doordat de ik-persoon mensen verwarrend vindt, legt hij relaties tussen mensen zelf duidelijk uit of worden deze door anderen geëxpliciteerd. Hierdoor zijn de onderlinge verhoudingen tussen de personages en de veranderingen daarin voor lezers op N2, 3 en 3+ goed te volgen. Bovendien maakt deze ongewone expliciteit het verhaal zeker voor lezers op N3 en N3+ interessant.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning Het boek begint als een detectiveroman met de ontdekking van een moord op een hond. Terwijl Christopher probeert te achterhalen wie de hond heeft vermoord, komt hij halverwege het boek een tweede mysterie op het spoor. Hij ontdekt opeens tientallen brieven met zijn naam erop in zijn vaders slaapkamer. Door deze wending blijft het verhaal tot het eind toe spannend. Dit maakt het geschikt voor N2-lezers, hoewel sommigen van hen misschien zullen afhaken doordat de spanningsboog steeds onderbroken wordt door Christophers gedachten en herinneringen. Voor lezers op N3 en 3+ is spanning door actie minder noodzakelijk, zij vinden beschrijvingen en inzicht in de gedachten van het personage juist interessant.
   Chronologie Het boek is niet chronologisch opgebouwd. De hoofdverhaallijn wordt vrijwel na elk hoofdstuk onderbroken door een hoofdstuk met extra informatie over hoofdpersoon Christopher of een flashback. Deze tijdsprongen en onderbrekingen worden meestal voorzien van een tijdsaanduiding ('moeder is twee jaar geleden gestorven', 'de volgende dag op school…'), waardoor dit voor N3-lezers goed te doen is. Voor N2-lezers is de chronologie een mooie uitdaging.
   Verhaallijn(en) Dit boek heeft een duidelijke rode draad die onderbroken wordt door korte intermezzo's waarin de ik-persoon extra informatie over zichzelf en het verleden geeft. Voor N3-lezers is het een uitdaging om al die informatie met elkaar te verbinden tot een samenhangend geheel, lezers op N3+ zullen daar veel plezier aan beleven. Voor N2-lezers is het verbinden van alle 'losse stukjes' te moeilijk, maar dit hoeft geen groot probleem te zijn doordat zij wel in staat zijn de belangrijkste verhaallijn te volgen.
   Perspectief Het verhaal is geschreven in een ik-perspectief. Normaal gesproken is dit voor lezers van N2 of hoger geen probleem, maar doordat de ik-persoon een vorm van autisme heeft, komen lezers in een (voor de meeste van hen) 'vreemde' gedachtewereld terecht. Door het perspectief worden lezers gedwongen zich met de autistische Christopher te identificeren en dat kan voor N2-lezers moeilijk zijn. Voor de hogere niveaus is dit perspectief juist heel interessant en aantrekkelijk, omdat lezers hierdoor nieuwe kennis/inzichten opdoen.
   Betekenis Het boek is eigenlijk een portret van een 15-jarige, autistische jongen. N2-lezers zullen genieten van de twee mysteries die Christopher probeert op te lossen. Lezers op N3 en 3+ zullen daarnaast oog hebben voor de psychologische laag: de wijze waarop Christophers autisme zijn keuzes en handelen beïnvloedt.

 

Geschreven door:

Lotte Straatsma