Nederlands - 12 t/m 15 jaar

#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Over de auteur

Caja Cazemier (1958) werkte ruim tien jaar als lerares Nederlands. Sinds 1996 is ze fulltime schrijfster. Ze schrijft verhalen over dingen waar veel jongeren van nu mee te maken kunnen krijgen, zoals verliefdheid, (homo)seksualiteit, drank of problemen met je ouders. Ze schreef ook enkele verhalen over de brugklas. 

Inhoud

Mirte (veertien jaar) baalt van haar ouders. Die behandelen haar als een klein kind, vindt ze. Dus als ze via sociale media een wat oudere jongen ontmoet die haar ‘een mooie vrouw’ vindt, voelt ze zich eindelijk begrepen en serieus genomen. Elke dag appt ze met Twan, en algauw wil hij ook skypen. Mirte gaat helemaal op in haar internetliefde. Maar dan wil Twan meer van haar zien, meer bloot. En hij wil haar in het echt ontmoeten.
Gaat ze hierop in? En is Twan wel de jongen die hij zegt te zijn?

#Selfie is gebaseerd op verhalen in de media over mannen die een gevangenisstraf hebben gekregen, omdat ze minderjarige meisjes via internet dwongen om seksuele handelingen te verrichten.
Bron: flaptekst en Nawoord #Selfie

Leesaanwijzingen

#Selfie is niet zo moeilijk om te lezen; er worden weinig moeilijke woorden gebruikt en het verhaal zit niet ingewikkeld in elkaar. Mirte is de ik-persoon van het verhaal. Ze vertelt in haar eigen woorden wat er gebeurt. Het verhaal gaat over heftige dingen die in het echt ook gebeuren. Dat maakt het extra interessant.

Om over na te denken

Weet jij precies wat je wel en niet kunt doen via sociale media? Wat zou je doen als je wist dat een vriendin verliefd was op een oudere jongen die ze via internet kent? Wat kun je doen als je zo erg in de problemen zit dat je er met niemand over durft te praten? 

Waardering

Er staan nog geen verslagen over #Selfie op Scholieren.com.

‘Ik vond dit echt een goed en actueel boek voor meiden van deze leeftijd. Als ik kijk naar hoe de leerlingen in mijn klas bezig zijn met hun telefoon dan weet ik zeker dat dit boek hen zal aanspreken. Het boek waarschuwt ook op een goede manier: niet met een belerend vingertje, maar gewoon door het verhaal te vertellen.’
Anneke, 24 jaar, lerares Nederlands, op: Eenlettermeergraag.nl

#Selfie van hitschrijver Caja Cazemier is alweer een superrealistisch boek over een actueel onderwerp dat een heel andere kant van sociale media laat zien.’
Jongejury.nl

‘Ik heb dit boek voor mijn zusje besteld. Ze had het binnen no time uit. Stiekem heb ik zelf ook af en toe wat meegelezen. Ik zelf ben aan het studeren voor onderwijs assistent, en dit boek zou ik echt aanraden. Het verhaal trekt je mee, je wilt alleen maar verder lezen en niet stoppen. Daarbij is het boek niet te moeilijk, heel geschikt voor de doelgroep waar het voor geschreven is!
Ik zou zeggen lees dit boek, een echte aanrader!’
Op: Bol.com

Meer weten?

Ploegsma.nl | leesfragment; hier kun je de eerste twee hoofdstukken lezen
Cajacazemier.nl | website van de schrijfster

Geschreven door:

Marlies Schouwstra

Suggesties


#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Opdrachten

BoekCazemier, Caja, #Selfie
NummerOpdracht N1|1
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

je inleven in personages.

Opdracht

A

Iedereen maakt weleens iets mee wat niet zo leuk is.

  1. Noteer een voorbeeld uit je eigen leven van iets wat je mee hebt gemaakt dat je vervelend of naar vond.
  2. Hoe ben je daarmee omgegaan?

B

Mirte en Lauren in #Selfie hebben allebei problemen en gaan daar op hun eigen manier mee om. Neem onderstaande tabel over en vul aan.

Problemen Reactie/actie
Mirte haalt slechte cijfers op school.  
Mirte ...  
Mirte ...  
Lauren vindt het lastig om continu online te moeten zijn.  
Lauren ...  
Lauren ...  

  

  1. Welke reactie van Mirte of Lauren vind je het best? Leg je antwoord uit.
  2. Welke reactie van Mirte of Lauren vind je het slechts? Leg je antwoord uit.
  3. Lauren en Mirte kunnen allebei nog wel wat hulp gebruiken om hun problemen op te lossen. Schrijf een brief naar Mirte of Lauren. Toon in je brief begrip voor wat haar is overkomen en geef vervolgens een paar tips die haar kunnen helpen om het probleem op te lossen.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra, naar een idee van Lotte Straatsma



BoekCazemier, Caja, #Selfie
NummerOpdracht N1|2
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusonderwerp
Je leert

over het verschil tussen informatieve en fictieve teksten over een onderwerp.

Opdracht

A

  1. Je weet vast wel dat het gevaarlijk kan zijn om te veel persoonlijke dingen met anderen te delen via sociale media.
    Noteer drie dingen die je beter niet kunt delen met mensen die je niet kent.
  2. Twan doet meerdere dingen die strafbaar zijn. Deze dingen heten officieel: grooming, sexting en  sextortion.
    a. Neem het schema over en noteer in kolom 2 de betekenis van deze drie woorden. Die kun je opzoeken in bron 1.
    b. Geef in kolom 3 een voorbeeld uit #Selfie.


Schema

  betekenis voorbeeld
grooming    
secting    
sextortion    

  

B

  1. Lees bron 2. Hierin waarschuwt de politie tegen grooming. De politie geeft een aantal tips:
    - Stuur nooit naaktfoto’s.
    - Deel geen gevoelige informatie (en foto's en filmpjes) waar je later mee gechanteerd kunt worden.
    -  Praat erover met anderen als je denkt dat je met grooming te maken hebt.
    Mirte doet precies die dingen die ze volgens de politie niet zou moeten doen.
    a. Mirte stuurt Twan via snapchat blote foto’s van zichzelf. Eerst wilde ze dat niet. Waarom doet ze het toch?
    b. Hoe chanteert Twan Mirte?
    c. Mirte vertelt pas aan anderen wat er aan de hand is als er al heel veel dingen zijn gebeurd die ze eigenlijk niet wilde. Waarom heeft ze niet eerder aan iemand verteld wat er aan de hand was?
  2. Bekijk bron 3. Het is een filmpje van Helpwanted, een website die informatie geeft over online seksueel misbruik.
    a. Stel je voor: jij hebt een vriendin die een internetvriendje heeft. Je bent bang dat de jongen niet te vertrouwen is. Je wilt je vriendin waarschuwen. Wat zou je haar laten lezen/zien? De website van de politie (bron 2), het filmpje van Helpwanted.nl of #Selfie? Leg je antwoord uit in ongeveer 50 woorden.
    b. Wat zou je nog meer voor je vriendin kunnen doen?
  3. Wat is jouw mening over #Selfie? Kies minimaal drie beoordelingswoorden en leg bij elk woord uit waarom je het gekozen hebt.
    Kies uit: grappig – griezelig – ingewikkeld – interessant – leerzaam – makkelijk – moeilijk – ontroerend – origineel – saai – schokkend – spannend – zielig – iets anders, namelijk…
Bronnen
  1. 'Grooming', op: Mediawijsheid.nl
  2. 'Hoe herken ik grooming?', op: Vraaghetdepolitie.nl
  3. 'Voorlichting voor kinderen en jongeren: grooming', op: Youtube.com
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Opdrachten

BoekCazemier, Caja, #Selfie
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusstructuur
Je leert

een verband leggen tussen hoofdplot en subplot.

Opdracht

Eigenlijk bevat #Selfie twee verhalen: het verhaal over Mirte en Twan en het verhaal over Mirte en Lauren. Caja Cazemier heeft dat niet zomaar gedaan: de verhalen hebben iets met elkaar te maken. In deze opdracht onderzoek je wat ze precies met elkaar te maken hebben.

A

  1. Hoe belangrijk zijn sociale media (Facebook, Snapchat, Whatsapp etc.) voor jou? Geef een cijfer tussen 1 en 10 en leg je antwoord uit.
    1 = totaal onbelangrijk; ik doe niets met sociale media.
    10 = superbelangrijk; zonder sociale media kan ik niet leven.
  2. Volgens sommige mensen zijn sociale media verslavend: je besteedt er meer tijd aan dan je wilt. het gaat ten koste van andere dingen en je kunt er niet zomaar mee stoppen als je dat wilt. Ben je het daarmee eens? Waarom?

B

Lees de (literaire) theorie hieronder

  1. Wat is de hoofdplot van #Selfie? Vat de hoofdplot samen in ongeveer 50 woorden.
  2. Vat de subplot samen in ongeveer 50 woorden.

C

  1. Noteer drie verschillen tussen de vriendschap van Mirte en Twan en de vriendschap van Mirte en Lauren.
  2. Welke relatie bestaat er tussen de hoofd- en de subplot? Leg je antwoord uit. Kies uit:
    1 De subplot versterkt de hoofdplot.
    2 De subplot vormt een contrast met de hoofdplot.
    3 De subplot en de hoofdplot vullen elkaar aan.
  3. Zou #Selfie een beter of een slechter boek zijn als de schrijfster de subplot zou hebben weggelaten? Leg je antwoord uit in ongeveer 50 woorden.
(Literaire)theorie

De belangrijkste verhaallijn van een roman noem je de hoofdplot of gewoon plot. Als er daarnaast nog een ander verhaal verteld wordt, noem je dat de subplot. Dat verhaal is meestal minder belangrijk dan de hoofdplot. Er bestaat altijd een verband tussen de hoofdplot en de subplot(s).

Er zijn drie verbanden mogelijk:
1 De subplot versterkt de hoofdplot.
2 De subplot vormt een contrast met de hoofdplot.
3 De subplot en de hoofdplot vullen elkaar aan (je hebt de subplot nodig om de hoofdplot te begrijpen.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
#Selfie - Cazemier, CajaNiveau 1

#Selfie

Auteur:Cazemier, Caja
Jaar uitgave:2015
Uitgeverij:Ploegsma
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:192
Genre:meisjesboek, probleemboek
Tags:seksualiteit, sociale media, verliefdheid, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

#Selfie is een nieuwe versie van Vamp (2007), dat in 2008 werd bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 3 oktober 2016.

 

Introductie

Caja Cazemier (1958) werkte ruim tien jaar als lerares Nederlands. Sinds 1996 is ze fulltime schrijfster. Ze schrijft verhalen over dingen waar veel jongeren van nu mee te maken kunnen krijgen, zoals verliefdheid, (homo)seksualiteit, drank of problemen met je ouders. Ze schreef ook enkele verhalen over de brugklas. 
#Selfie is een 'remake' van het in 2007 verschenen Vamp

Inhoud

Let op: deze tekst verraadt de afloop van het verhaal en kan je leesplezier ernstig bederven.

Mirte (veertien jaar) ontmoet Twan via internet. Hij lijkt achttien en geeft later toe 22 jaar te zien. Dan is Mirte al tot over haar oren verliefd op hem. Twan verleidt Mirte om meer van zichzelf bloot te geven dan ze eigenlijk wil. Tegelijk vindt ze het spannend. Als Mirte een keer niet doet wat Twan wil, dreigt hij haar naaktfoto's via internet te verspreiden. Als hij Mirte in het echt wil ontmoeten, geeft Mirte toe. Twan blijkt 31 te zijn.
Ondertussen verslechtert de relatie tussen Mirte en haar beste vriendin Lauren. Lauren heeft haar eigen problemen met sociale media en krijgt een eetprobleem. Ze groeien langzaam uit elkaar. Daarom vertelt Mirte niets aan Lauren over haar avontuur met Twan. Maar als Mirte echt in de problemen komt, is Lauren er voor haar. Ze redt Mirte als ze is weggelopen bij Twan. Lauren en Mirtes broer Ralf halen haar over om alles aan haar ouders te vertellen. Met dat voornemen eindigt het verhaal.

#Selfie is gebaseerd op verhalen in de media over mannen die een gevangenisstraf hebben gekregen, omdat ze minderjarige meisjes via internet dwongen om seksuele handelingen te verrichten.

Moeilijkheid

#Selfie is een redelijk eenvoudig N1-boek en ook geschikt voor enigszins ervaren lezers op instapniveau. De vertelwijze (redelijk lange hoofdstukken en soms ook redelijk lange zinnen) zou een hindernis kunnen zijn voor beginnende lezers op instapniveau. Ook de tweede verhaallijn, over Lauren, zouden zij als hinderlijk kunnen ervaren. Voor N2-lezers bevat het verhaal niet zoveel uitdaging.
Vooral meisjes zullen #Selfie met plezier lezen. De gebeurtenissen zijn herkenbaar en zetten hen stevig aan het denken over de nadelen en regelrechte gevaren van internetcontacten.
#Selfie is met name geschikt voor brugklassers en leerlingen in 2 vmbo.

Didactische en letterkundige analyse

 Voor een volledige literaire en didactische analyse klik je hier.

Geschreven door:

Marlies Schouwstra