Nederlands - 15 t/m 19 jaar

De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Over de auteur

Met Karel Glastra van Loon verloor Nederland op 1 juli 2005 een van zijn meest geliefde schrijvers. Op 42-jarige leeftijd stierf hij aan de gevolgen van de hersentumor die anderhalf jaar daarvoor werd geconstateerd. Hij moest zijn vrouw en drie kinderen achterlaten. Karel was jarenlang journalist voor onder andere Nieuwe Revu en Vrij Nederland, en werd met de roman De Passievrucht onmiddellijk wereldberoemd in Nederland - en later ook daarbuiten.

Karel Glastra van Loon was een sterk geëngageerd auteur. De eerste non-fictieboeken die hij schreef hadden een grote maatschappelijke lading. Hij debuteerde in 1994 met De Poppe-methode over milieuactivist Remi Poppe, in 1995 gevolgd door Herman, een 'biografie' van de beroemdste, want eerste genetisch gemanipuleerde stier van Nederland, dat hij samen met Karin Kuiper schreef. In 2000 schreef Karel Glastra van Loon samen met Jan Marijnissen, SP-voorzitter van de Tweede Kamerfractie, het boek De laatste oorlog, over de rol van Nederland in internationale conflicten. De auteurs spraken daarvoor onder anderen met Hans van den Broek, Noam Chomsky en Lord Carrington.

Karel Glastra van Loon debuteerde in 1997 als literair auteur met de verhalenbundel Vannacht is de wereld gek geworden, die werd genomineerd voor de ECI-prijs Schrijvers van Nu. In deze verhalenbundel maakte Karel Glastra van Loon naadloos de stap van (onderzoeks)journalist naar literair auteur. In het eerste verhaal 'De taal van zwaluwen' schreef hij bijvoorbeeld over Het Plein van de Hemelse Vrede in China, waar de schrijver als journalist aanwezig was toen daar in 1989 de Studentenopstand uitbrak. In een interview zei hij naar aanleiding daarvan later: 'Ik hoef mijn engagement niet te wantrouwen: als het eropaan komt, handel ik ernaar.'

In 1999 verscheen de roman De passievrucht, waarin de ontroerende zoektocht wordt beschreven van een vader die ontdekt dat zijn zoon niet zíjn kind kan zijn. De passievrucht kreeg juichende kritieken en werd bekroond met de Generale Bank Literatuurprijs 1999. Inmiddels zijn de vertaalrechten wereldwijd verkocht en is de roman, waarvan bijna 200.000 exemplaren werden verkocht, verfilmd. In 2001 verscheen de roman Lisa's adem, in 2003 gevolgd door De onzichtbaren.

Karel Glastra van Loon wordt sinds zijn dood op 1 juli 2005 herinnerd als een bijzonder mens met een enorme sociale betrokkenheid - en als een van de meest geliefde schrijvers van Nederland. 
Bron: www.ljveen.nl 

Inhoud

De passievrucht is de ontroerende en indringende bestseller van Karel Glastra van Loon over de zoektocht van een vader die ontdekt dat zijn zoon zíjn kind niet kan zijn. De moeder van het kind is inmiddels overleden. Op zoek naar de biologische vader ('de dader') neemt de verteller de lezer mee op een reis door zijn verleden. Alles wat de vader al die jaren over zichzelf en zijn leven heeft geloofd, moet hij heroverwegen. En hij zal antwoorden moeten geven op vragen die hij liever nooit had gesteld. Wat weet je eigenlijk van degenen die je liefhebt? Hoe goed ken je hen die je het meest na zijn?
Bron: www.ljveen.nl

Leesaanwijzingen

Het boek is, ondanks flashbacks en enkele iets lastiger passages, gemakkelijk te lezen.

Om over na te denken

Hoe goed ken je iemand van wie je houdt? Moet je in de liefde altijd eerlijk zijn? 
Wie is de vader van een kind? Degene die het verwekt heeft of degene die het opvoedt?

Waardering

'De gebeurtenissen waren erg mooi en emotioneel maar soms ook grappig. Door deze afwisseling werd het boek ook niet zo eentonig.'
Anoniem, op: www.scholieren.com

'Wat ook erg naar voren komt in het boek is het whodunit-aspect. Een soort detective zou je het dus ook kunnen noemen.'
Annais, 5 vwo, op: www.scholieren.com

'Ik verwachtte eerst een verhaal over een jongen die op zoek was naar zijn vader, iets wat me wel interessant leek. Later kwam ik erachter dat het verhaal anders in elkaar stak. Ik vond het wel een ontzettend mooi, maar ook schokkend verhaal.'
Sanne, 4 havo, op: www.scholieren.com

Meer weten?

www.kb.nl | informatie over de schrijver

Geschreven door:

Marlies Schouwstra

Suggesties


De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Opdrachten

BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN1/1
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusbetekenis
Je leert

reflecteren op de betekenis van het boek

Opdracht

Hieronder zie je zes verschillende omslagen van De passievrucht: drie Nederlandse, een Franse, een Engelse en een Deense.

  1. Beschrijf elk omslag nauwkeurig. Zeg iets over de afbeelding, het kleurgebruik, de typografie en de compositie.
  2. Welk omslag vind jij het best bij het verhaal passen? Leg duidelijk uit waarom.
  3. Welke tip zou jij de maker willen geven om de omslag nóg beter te maken? Waarom?

 

Extra

Ontwerp zelf een omslag voor het boek.

De passievrucht  De passievrucht 2   De passievrucht 3
 De passievrucht 4  De passievrucht 5  De passievrucht 6
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN1/2
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

je identificeren met personages

Opdracht

Op bladzijde 214 slingert Armin Bo naar zijn hoofd dat hij zijn zoon niet is. Verplaats je in Bo. Welke gevoelens zou dit bij hem hebben opgeroepen? Welke gedachten en welke vragen zouden er in hem opkomen? Zou hij bang zijn dat zijn relatie met Armin anders zal worden of zou hij ervan uitgaan dat er niets verandert?

Schrijf vanuit het perspectief van Bo een brief aan Armin, waarin je ingaat op deze vragen. Als je niet weet hoe je moet beginnen, kun je gebruik maken van deze eerste zin:

'Sinds je hebt verteld dat je mijn vader niet bent… '

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN1/3
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusleeservaring
Je leert

je leeservaring verwoorden

Opdracht

Hieronder staat een aantal beweringen van leerlingen over De passievrucht. Reageer op deze opmerkingen door aan te geven of je het ermee eens bent of niet. Licht steeds je antwoord toe met een voorbeeld uit het boek.

  1. Het onderwerp was heel origineel.
  2. Soms viel je met het begin van een nieuw hoofdstuk ergens middenin een gedachte van Armin, dan was het even moeilijk te volgen.
  3. Toen ik het boek las, was ik erg nieuwsgierig naar wie het gedaan zou hebben.
  4. Ook schrijft Glastra van Loon vaak losse zinnetjes zoals: 'Bo slaapt met zijn ogen open.' Het heeft geen betekenis, maar toch ga je erover nadenken, want het staat er niet voor niets.
  5. Ik ging nadenken of ik wel van mijn beide ouders ben, maar dat zal wel want ik lijk echt veel op ze (meer dan op mijn opa's en oma's).
  6. Ik zou het boek zeker aanraden om te lezen, want als je er eenmaal mee begonnen bent, wil je niet meer stoppen.
  7. Ik denk ook dat je zo veel met de hoofdpersoon mee leeft, omdat je al zijn gevoelens en gedachten te weten komt. Gaandeweg leer je de hoofdpersoon ook steeds beter kennen.
  8. De flashbacks in het verhaal zijn leuk maar ook belangrijk om te lezen.
  9. De meest schokkende gebeurtenis was eigenlijk toen ze erachter kwamen wie de vader van Bo was.
  10. De afloop vond ik verrassend, want ik had niet gedacht dat … de biologische vader zou zijn.

Voorbeeld:

Bewering

'Het is een soort misdaadroman maar dan zonder moord of mishandeling.'

Reactie

Ik ben het hier helemaal mee eens. In 'echte' misdaadromans komt altijd een moord voor (meestal wel meer dan één) en meestal wordt alles heel bloederig beschreven. De personages zijn vaak behoorlijk gestoord, waardoor je denkt dat zoiets toch niet echt kan gebeuren.
In De passievrucht wordt helemaal geen moord gepleegd, maar Armin is wel de hele tijd bezig een 'dader' op te sporen, namelijk degene die de vader van Bo is. Daardoor is De passievrucht wel net zo spannend als een misdaadroman, maar niet met zulke gestoorde personages en bloederige slachtpartijen.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN1/4
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusverbeelding
Je leert

onderwerp, sfeer en thematiek verbeelden

Opdracht

Maak een opvallende poster over De passievrucht. Je mag dat op de computer doen. De poster is bedoeld om het boek onder de aandacht van lezers te brengen, zodat zij het boek aanschaffen in de boekhandel of lenen in de bibliotheek. De poster moet niet alleen de aandacht trekken en aantrekkelijk zijn vormgegeven, maar moet ook een indruk geven van waar het boek over gaat.
De doelgroep bestaat uit lezers van je eigen leeftijd.

Zorg dat de volgende onderdelen in ieder geval een plaats krijgen:
1. Titel
2. Auteur
3. Een pakkend citaat uit het boek
4. Een lovend citaat van een recensent (vermeld de bron!)
5. Een illustratieve afbeelding (foto, schilderij, etcetera; dit mag niet dezelfde afbeelding van de omslag zijn)

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Opdrachten

BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN2/1
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusinhoud
Je leert

reflecteren op de inhoud

Opdracht
  1. Maak allebei een toets met vijftien vragen over De passievrucht. Noteer de antwoorden op een apart blaadje. Je kunt in bron 1 voorbeelden vinden van vragen.
  2. Wissel jullie toetsen uit en maak elkaars toets.
  3. Bespreek de vragen die problemen opleveren: jullie zijn het bijvoorbeeld niet eens over het goede antwoord, de vraag is niet duidelijk genoeg geformuleerd, etcetera.
  4. Maak nu één toets die bestaat uit de beste vijftien vragen van jullie samen. Maak een antwoordmodel, waarop je ook aangeeft hoeveel punten elk goed antwoord waard is.

Voorbeeld

Vraag

Het motto luidt:
From the start
Most every heart
That's ever broken
Was because
There always was
A man to blame
Op welk personage slaat dit fragment? Leg uit.

Antwoord

Op Armins vader; hij heeft met Monika gevreeën waardoor zij zwanger is geraakt.

Bronnen
  1. www.sparknotes.com
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN2/2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonages
Je leert

personages en relaties analyseren

Opdracht

Een sociogram is een schema waarin je alle personages in hun relatie tot de andere personages laat zien. Als je in een zoekmachine 'sociogram' intypt en zoekt naar afbeeldingen, kun je veel verschillende voorbeelden zien.

Maak samen een sociogram van de personages van De passievrucht. Benoem ook de relatie die de personages met elkaar hebben (bijvoorbeeld vader en zoon, geliefden, vrienden, et cetera).


Tip

Op de computer kun je mindmaps maken met SmartArt (in Windows) of met Mindmeister.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN2/3
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focustijd
Je leert

het tijdverloop analyseren

Opdracht
  1. Maak een tijdbalk waarop je de tien belangrijkste gebeurtenissen uit het boek uitzet.
  2. Geef daarna, door de gebeurtenissen te nummeren, de volgorde aan waarin er in het boek over verteld wordt.
  3. Waarom zou Karel Glastra van Loon de gebeurtenissen niet gewoon in chronologische volgorde hebben beschreven?
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN2/4
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focustitel
Je leert

reflecteren op de thematiek

Opdracht

Schrijvers en uitgevers denken goed na over de titel die een boek krijgt. Waarom heet dit boek De passievrucht en niet bijvoorbeeld De avonturen van Armin Minderhout? Of Het geheim? Of Tranen van een vader? En waarom is de Engelse titel van het boek A father's affair en niet The passion fruit?

  1. Leg bij elk van de vier hierboven genoemde titels uit waarom je deze titel beter of juist slechter vindt dan De passievrucht.
  2. Bedenk drie alternatieve titels en leg bij elke titel uit waarom de titel goed bij het boek past.
  3. Leg uit wat de titel De passievrucht volgens jou betekent. Zoek in een woordenboek op wat 'passie' is!
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN2/5
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuskwesties
Je leert

reflecteren op gebeurtenissen uit het boek

Opdracht

De rubriek 'Wat zou u doen?' is een vast onderdeel van het Volkskrant Magazine, dat elke week op zaterdag verschijnt. Lezers kunnen een dilemma voorleggen aan andere lezers, die daarop kunnen reageren door een advies terug te sturen. Elke week wordt een selectie uit de reacties gepubliceerd. In bron 1 kun je zien hoe de rubriek eruitziet.

Hieronder volgen drie dilemma's uit De passievrucht. Geef advies.

Wat zou u doen?

Ruim tien jaar geleden is mijn beste vriendin overleden. Sinds een aantal jaar heb ik een relatie met haar vriend. Nu heb ik een probleem. Mijn vriend is niet de vader van hun zoon, maar is daar niet van op de hoogte. Ik weet wel wie de vader is. Moet ik het hem vertellen?
Ellen

Wat zou u doen?

Vorige week heb ik van een arts te horen gekregen dat ik onvruchtbaar ben. Ik heb echter een zoon van dertien, die dus helemaal niet mijn zoon kan zijn! Ik ben er erg door in de war. Wie is de vader van mijn zoon? Moet ik het mijn zoon vertellen? Wat moet ik doen?
Armin

Wat zou u doen?

Vorige week was ik met mijn vader een paar dagen naar Ameland. Hij is heel erg dronken geworden en heeft toen gezegd dat hij mijn vader niet is. Mijn moeder is dood. Ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft. Kan ik nog van 'mijn vader' houden als hij mijn vader niet is? Zou het helpen als ik mijn 'echte' vader zou leren kennen?
Bo

Bronnen
  1. 'Wat zou u doen?', op: www.volkskrant.nl
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Opdrachten

BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN3/1
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusspanning
Je leert

reflecteren op verteltechniek

Opdracht
  1. Noteer van de eerste tien hoofdstukken de belangrijkste open plekken die ontstaan.
  2. Noteer vervolgens in welk hoofdstuk de open plek wordt ingevuld.
  3. Verwerk jullie gegevens in een grafisch overzicht, waarop duidelijk zichtbaar is wat de belangrijkste open plekken in De passievrucht zijn en op welk moment deze open plekken worden ingevuld.
  4. Welke spanningsboog roept de meeste spanning op?

 

Voorbeeld

H1
Open plekken

  1. Wie is de vader van Bo? ➔ antwoord hoofdstuk 41
  2. Gaat Armin het aan Bo vertellen? ➔ antwoord hoofdstuk 40
(Literaire)theorie

Open plekken - Veel verhalen en films worden spannend doordat er vragen worden opgeworpen, die niet meteen beantwoord worden. Zo'n vraag wordt in de literatuurwetenschap een open plek genoemd. De afstand tussen de open plek (de vraag) en de invulling ervan (het antwoord) noem je een spanningsboog. Als een vraag al vrij snel wordt beantwoord, is er sprake van een korte spanningsboog; als het heel lang duurt voordat de vraag wordt beantwoord, is er sprake van een lange spanningsboog.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN3/2
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonages
Je leert

reflecteren op de handelingsrollen van personages

Opdracht
  1. Maak een lijstje van de tien belangrijkste personages. Noteer de relaties die tussen hen bestaan. Bijvoorbeeld: Ellen, vroeger vriendin van Monika, geliefde van Armin, stiefmoeder van Bo.
  2. Het is duidelijk dat Armin de hoofdpersoon is. Wat is zijn doel?
  3. Noteer van alle personages die je bij vraag 1 hebt genoemd de rol die zij spelen ten opzichte van Armins doel: zijn zij helper, tegenstander, afzijdige, slachtoffer of begunstigde?
  4. Beschrijf nu van alle genoemde personages wat hun belang is bij het spelen van een bepaalde rol. Met andere woorden, geef antwoord op de vraag: waarom speelt hij/zij deze rol?
  5. Wat een analyse van rollen vaak zinvol en interessant maakt, is dat de rollen vaak anders verdeeld blijken dan je op grond van de relaties van de personages zou verwachten. Tussen Armin en Bo bestaat een relatie van vader en zoon, maar welke rol Bo speelt, is minder gemakkelijk te bepalen: is hij afzijdige, begunstigde of slachtoffer? En welke conclusies kun je daaraan verbinden? Welke opvallende ontdekkingen heb jij over de personages gedaan?
(Literaire)theorie

Analyse van rollen

Het analyseren van de rollen die de verschillende personages in een verhaal spelen, kan soms een dieper inzicht in het verhaal opleveren. De volgende rollen worden onderscheiden:

  • Hoofdpersoon
  • Helper
  • Tegenstander
  • Afzijdige
  • (Begunstigde)
  • (Slachtoffer)

Welke rol een personage speelt, is altijd gerelateerd aan het doel van de hoofdpersoon. Iemand die de hoofdpersoon helpt zijn doel te bereiken, is een helper; iemand die het bereiken van dat doel probeert te verhinderen, is een tegenstander. Dan zijn er vaak ook personages die niets met het doel van de hoofdpersoon te maken hebben; dat zijn de afzijdigen. Een begunstigde is iemand die de hoofdpersoon niet helpt, maar er wel van profiteert als het doel van de hoofdpersoon bereikt wordt. Omgekeerd is een slachtoffer iemand die last heeft van het bereiken van het doel van de hoofdpersoon.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN3/3
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focusmotto
Je leert

reflecteren op de betekenis van het motto

Opdracht
  1. Noteer het motto van De passievrucht.
  2. Wat denken jullie dat het motto betekent?
  3. Vinden jullie dat dit motto goed bij het boek past? Waarom (niet)?
  4. Zoek allebei drie alternatieve motto's. Motto's kunnen (delen van) songteksten zijn, prozateksten, gedichten, uitspraken van bekende personen, etcetera. Noteer bij elk motto waarom het volgens jou goed bij De passievrucht past.
  5. Bespreek samen de zes motto's die jullie zo verzameld hebben. Kies samen het motto dat jullie het best vinden passen bij De passievrucht. Licht jullie keuze toe.
  6. Vinden jullie het motto dat jullie hebben gekozen beter of slechter dan de keuze van Karel Glastra van Loon? Licht jullie antwoord toe.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN3/4
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusmotieven
Je leert

reflecteren op de betekenis van motieven

Opdracht

In De passievrucht komen opvallend veel wetenschappelijke weetjes voor. Een ander belangrijk motief is het evangelie van Philippus.

  1. Noteer zo veel mogelijk citaten uit het evangelie van Philippus. Zie de hoofdstukken 2, 10, 26, 35, 43.
  2. Op welke momenten in het verhaal houdt Armin zich bezig met (natuur)wetenschap? Over welke wetenschappelijke onderwerpen praat hij/denkt hij na? Zie onder andere hoofdstuk 6, 23, 26 en 30.
  3. Welk verband bestaat er tussen deze motieven? Bevestigen ze elkaar? Vullen ze elkaar aan? Of spreken ze elkaar juist tegen? Licht je antwoord toe.
(Literaire)theorie

Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, pp. 113-114.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekGlastra van Loon, Karel, De passievrucht*
NummerN3/5
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuskwesties
Je leert

reflectie op onderwerp van de tekst

Opdracht

Veel literaire werken gaan over verschijnselen die ook in het 'echte leven' voorkomen. Zo gaat De passievrucht onder andere over de vraag waardoor vaderschap bepaald wordt: door de overdracht van genetisch materiaal of door de zorg die de vader voor het kind draagt? De onderstaande bronnen gaan over dezelfde vraag, maar geven een antwoord vanuit een heel andere invalshoek.

  1. Bestudeer de bronnen en beantwoord voor alle bronnen én De passievrucht welke antwoorden er op de onderstaande vragen gegeven worden. Maak gebruik van het bijgevoegde kolommenschema.
  2. Noteer nu je eigen antwoorden op deze vragen in de laatste kolom.
  3. Heeft De passievrucht je aan het denken gezet over dit antwoord? Licht je antwoord toe.

Vragen

  1. Heeft een kind er in Nederland recht op om zijn biologische vader te kennen?
  2. Is het belangrijk dat een kind zijn biologische vader kent?
  3. Kan de 'opvoedvader' de rol van de biologische vader volledig overnemen?
  4. Wie is belangrijker: de biologische vader of de 'opvoedvader'?

Kolommenschema 

  Bron 1 Bron 2 Bron 3  De passievrucht Wat vind jij?
Vraag 1          
Vraag 2          
Vraag 3          
Vraag 4           

 

Bronnen
  1. www.umcg.nl | informatie voor anonieme zaaddonor
  2. www.bam-mam.nl | website voor de bewust alleenstaande moeders
  3. www.donorkind.nl | website voor donorkinderen
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De passievrucht* - Glastra van Loon, Karelniveau 2

De passievrucht*

Auteur:Glastra van Loon, Karel
Jaar uitgave:1999
Uitgeverij:L.J. Veen
Plaats:Amsterdam/Antwerpen
Aantal pagina's:237
Genre:psychologische roman
Tags:bedrog, dood, liefde, ouderschap, relaties, vader-zoonrelatie, zoektocht
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
Verfilmd in 2003 door Maarten Treurniet.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 maart 2014.

 

Introductie

Karel Glastra van Loon (1962-2005) was een sterk geëngageerd auteur, een activist, die politiek (als lid van de SP) en literatuur bedreef vanuit een perspectief van goed en kwaad. De eerste non-fictieboeken die hij schreef hadden een grote maatschappelijke lading. 
In 1997 verscheen zijn eerste literaire werk, de verhalenbundel Vannacht is de wereld gek geworden. Deze bundel werd genomineerd voor de ECI-prijs Schrijvers van Nu en bevat journalistieke reisverhalen die bestaan uit feitelijke werkelijkheid en verzonnen details (ook wel faction genoemd). Glastra van Loon ontving er de Rabobank Lenteprijs voor, maar ondanks dat bleef de bundel vrijwel onopgemerkt.
In 1999 verscheen de roman De passievrucht, waarin de ontroerende zoektocht wordt beschreven van een vader die ontdekt dat zijn zoon niet zíjn kind kan zijn. De passievrucht kreeg juichende kritieken en werd bekroond met de Generale Bank Literatuurprijs 1999. Inmiddels zijn de vertaalrechten wereldwijd verkocht en is deze bestseller, waarvan honderdduizenden exemplaren werden verkocht, verfilmd.
In 2001 verscheen de roman Lisa's adem. Ook in deze roman draait het om de geheimen van de liefde. Het werd minder goed ontvangen dan zijn eerste roman.
Bron: www.boekentaal.nl
 

Inhoud

De passievrucht is de ontroerende en indringende bestseller van Karel Glastra van Loon over de zoektocht van een vader die ontdekt dat zijn zoon zíjn kind niet kan zijn. De moeder van het kind is inmiddels overleden. Op zoek naar de biologische vader ('de dader') neemt de verteller de lezer mee op een reis door zijn verleden. Alles wat de vader al die jaren over zichzelf en zijn leven heeft geloofd, moet hij heroverwegen. En hij zal antwoorden moeten geven op vragen die hij liever nooit had gesteld. Wat weet je eigenlijk van degenen die je liefhebt? Hoe goed ken je hen die je het meest na zijn?
Bron: www.ljveen.nl 

Moeilijkheid

De passievrucht is een heel geschikt boek voor de meer ervaren N2-lezer die al een beetje lonkt naar N3. De meeste leerlingen die De passievrucht lezen, waarderen de spanning die ontstaat door het whodunit-aspect. N1-lezers zouden kunnen struikelen over de meer beschouwende passages, terwijl de N3-lezer dit juist zal waarderen en zal betrekken in de betekenis die hij aan het verhaal toekent. N3-lezers zullen beduidend meer oog hebben voor de literaire aspecten van het boek.

Didactische en letterkundige analyse

 

Dimensies

Indicatoren

Toelichting |complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Van de gemiddelde N2-lezer vraagt De passievrucht geen extreem grote bereidheid. Hoewel er geen sprake is van moord, laat het boek zich lezen als een redelijk spannende whodunit. Door deze N2-lezer, en dus ook een N1-lezer, zullen de intermezzo's die betrekking hebben op het redactiewerk van Armin en de uitweidingen over het evangelie van Philippus, als hinderlijk worden ervaren. Een enigszins ervaren N2-lezer en N3-lezers zullen deze uitweidingen echter interessant vinden. Zij worden daardoor over de thematiek aan het denken gezet.
  Interesses De passievrucht is voor zowel jongens als meisjes interessant.
  Algemene kennis Het boek doet geen beroep op kennis die niet door het boek zelf geboden wordt.
  Specifieke literaire en culturele kennis  Er komen enkele opvallende motieven in het verhaal voor. Een enigszins ervaren N3-lezer zal deze opmerken. N1- en N2-lezers zullen er mogelijk overheen lezen, maar kunnen waarschijnlijk desalniettemin een betekenis aan het boek toekennen - zij het een andere dan N3-lezers.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire

Het vocabulaire is vanuit het perspectief van een ervaren, volwassen lezer niet overdreven moeilijk. Het vocabulaire zou een struikelblok voor N1-lezers kunnen zijn, en N2-lezers hier en daar kunnen dwingen een passage nog eens over te lezen. 
  Zinsconstructies Niet overdreven moeilijk, maar in combinatie met het vocabulaire zal een N1-lezer dit boek niet zomaar even uitlezen. Ook de N2-lezer zal zijn aandacht erbij moeten houden. Geen probleem voor N3.
  Stijl Levendige dialogen, beeldende beschrijvingen. De N3-lezer zal dit beduidend meer waarderen dan de N1- en N2-lezer.

Vertrouwdheid met literaire
procédés

Spanning De passievrucht moet het niet hebben van de snelle opeenvolging van spannende gebeurtenissen. De lezer wordt echter al gauw net zo nieuwsgierig naar de vraag wie Bo's vader is Armin. Daardoor is het boek spannnend genoeg voor een N2-lezer.
  Chronologie Het verhaal begint op het moment dat Armin te horen krijgt dat hij onvruchtbaar is. Om het raadsel van zijn 'vaderschap' te ontraadselen wordt de verhaallijn regelmatig onderbroken door flashbacks. Voor de N2-lezer geen probleem. De N1-lezer zou soms moeite kunnen hebben met omschakelen.
  Verhaallijn(en) Er is sprake van twee verhaallijnen: die van het vertelheden en de periode rondom Bo's verwekking. Deze zijn echter zo logisch met elkaar verbonden dat ze voor de N2-lezer geen problemen opleveren. De N1-lezer zal gemotiveerd zijn om zich in te spannen om deze constructie te begrijpen, omdat kennis over het verleden noodzakelijk is om het raadsel op te lossen.
  Perspectief Het hele verhaal is geschreven vanuit een personaal perspectief van vader Armin. In technische zin geen probleem voor N1-lezers. Armin is echter wel een volwassen man. Doordat er echter veel aandacht is voor de relatie tussen Armin en Bo, zal het perspectief de lezer niet belemmeren zich ook met Bo te identifcieren.
  Betekenis Het boek leent zich voor lezing op meerdere niveaus. De N1- en N2-lezers zullen zich vooral identificeren met Bo en zich vragen gaan stellen over vaderschap en bloedbanden. De N3-lezer met oog voor de populair-wetenschappelijke uitweidingen en de uitstapjes naar het evangelie van Philippus, zullen op een abstracter niveau naar betekenis zoeken en de motieven geloof en wetenschap daarin betrekken. 

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Armin is de hoofdpersoon. Bo en Ellen zijn de belangrijkste bijpersonen. Daarnaast spelen de vader van Armin en natuurlijk de overleden Monica een belangrijke rol. 
   Aantal karakters Geen enkel probleem voor N1, N2 of N3. 
  Ontwikkeling van de karakters Er is veel aandacht voor de ontwikkeling van Armin en in een later stadium van Bo. Armins gevoelens worden duidelijk beschreven en zijn goed te volgen voor een N1- en N2-lezer. 

 

Geschreven door:

Marlies Schouwstra