Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Over de auteur

Arthur Japin (1956) is een veelzijdig man. Hij studeerde een paar jaar Nederlandse taal- en letterkunde en deed daarna de theaterschool. Hij speelde verschillende rollen voor tv, radio en toneel en zong daarnaast in opera's. In 1987 stopte hij met acteren en wijdde zich volledig aan het schrijverschap. Ook hierin is hij veelzijdig. Zo schreef hij diverse toneelstukken, hoorspelen, scenario's, verhalenbundels en romans. Zijn debuut als schrijver had hij in 1996 met de verhalenbundel Magonische verhalen die veel positieve literaire kritieken kreeg. Grote bekendheid kreeg hij met De zwarte met het witte hart (1998), een roman op historische feiten gebaseerd. Binnen dit genre schreef hij ook De overgave (2007), Vaslav (2010) en Een schitterend gebrek (2003).  Zijn werk is meerdere maken bekroond. 
In 1994 schreef Japin het scenario voor 'Jacob de gok, Giacomo Casanova aan de Leidse gracht' voor de TROS. In dit hoorspel ziet hij zijn eerste liefde terug in Amsterdam.
Een schitterend gebrek  wordt op de luister-cd door hem zelf voorgelezen.

Inhoud

Dit boek is gebaseerd op het leven van Lucia, de eerste grote liefde van Giacomo Casanova. Het verhaal beschrijft de ontmoeting van Lucia en Giacomo, haar verraad en het terugzien, dit alles door de ogen van Lucia bezien. Het weerzien van Giacomo in Amsterdam is voor haar de aanleiding om op haar leven terug te kijken. Je gaat met Lucia mee naar het Italiaanse platteland, waar zij elkaar leerden kennen toen zij nog erg jong waren. Je leest hoe haar gezicht door ziekte blijvend verminkt raakt. Omdat uiterlijk bij de hogere Venetiaanse klasse waar Casanova toe behoort zeer belangrijk is, besluit ze uit liefde voor hem te vertrekken. Voor hem laat ze de boodschap achter dat zij er vandoor is met een knecht. Dit verraad zorgt ervoor dat hij nooit meer zo lief kan hebben als hij daarvoor kon.
Lucia komt via Venetië in Amsterdam terecht, waar ze als hoer werkt. Daar ontmoet ze Casanova weer, die haar niet herkent omdat zij haar verminking verbergt achter een voile. Overwint liefde uiteindelijk alles?

Leesaanwijzingen

Het boek lijkt misschien in eerste instantie een standaard liefdesromannetje, maar onderscheid zich daarvan door het bloemrijke taalgebruik en veel filosofische wijsheden. Ook in opbouw en plot wijkt de roman af van het gewone liefdesverhaal. 

Om over na te denken

Overwint liefde alles? Hoe belangrijk is uiterlijk in de liefde? Moet je in de liefde je gevoel of je verstand volgen? Zou een dergelijk liefdesdrama zich ook in de 21ste eeuw af kunnen spelen? 

Waardering

'Ik vond Een schitterend gebrek in een woord prachtig. De verhaallijn vond ik erg mooi, omdat deze over echte, rauwe liefde gaat. De hoofdpersoon offert zich op voor haar grote liefde en heeft het hierdoor niet altijd even makkelijk. Toch weet zij zich te redden en eindigt zij gelukkig. Ik voelde een groot respect en sympathie voor de hoofdpersoon wat mij altijd weer motiveerde om verder te lezen. De manier van schrijven vond ik ook super. Uitgebreide omschrijvingen zodat je het echt voor je kon zien. De dialogen en filosofische gedachten vond ik ook interessant om te lezen. Ze gaven je een inzicht op een heel andere manier van denken en zetten je daardoor ook aan het denken. Ze zaten moeilijk maar toch logisch in elkaar wat het geheel ook indrukwekkend maakte.
Ik vind dit een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb.'
Els, 4 vwo, op: www.scholieren.com

'Ik vind dit een van de mooiste boeken die ik gelezen heb! Het is zo prachtig geschreven, daar heb ik werkelijk geen worden voor. Ik heb het ook heel snel uitgelezen, omdat het mij zo gegrepen heeft. Als ik de tijd had gehad, had ik dit boek in één keer uit kunnen lezen, zo boeiend is het geschreven. Het verhaal vind ik prachtig. De tijd en de leefstijl spreken me erg aan. Het is een soort romantisch sprookje, ondanks dat de hoofdpersoon niet zo heel veel romantiek in haar leven heeft.'
Jessie, 5 havo, op: www.scholieren.com

'Het boek op zich leest zeer vlot, met als uitzondering de inleiding. Hierbij was het toch wennen aan Japin's schrijfstijl die nieuw voor mij was. Daarnaast komen er in de inleiding ook redelijk wat personages aan bod, waardoor het enige tijd vraagt om al deze personen te onthouden en te plaatsen in het verhaal. Mijn oordeel over het boek is dan ook positief: een aanrader voor iedereen die graag boeken leest die niet enkel zorgen voor ontspanning, maar daarnaast ook een bepaalde levenswijsheid meegeven.'
Sebastiaan, 6 aso, op: www.scholieren.com   

Meer weten?

www.arthurjapin.nl | website van Arthur Japin met informatie over leven en werk

Geschreven door:

Astrid Veelers

Suggesties


Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Opdrachten

BoekJapin, Arthur, Een schitterend gebrek
NummerN3/1
Niveau3
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
Focusstijl
Je leert

reflecteren op de werking van stijl

Opdracht

Je kunt gebeurtenissen op zeer verschillende manieren verwoorden. Arthur Japin heeft de dialogen aangepast aan de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Zoals Giacomo en Lucia praten, zo praten wij niet meer.

  1. (samen) Waaraan kun je zien dat deze manier van spreken niet hedendaags is? Illustreer dat met een citaat uit het boek en leg uit wat er anders aan is dan het hedendaagse gesproken woord.
  2. (samen) Jullie gaan een dialoog uit het boek aanpassen aan de moderne tijd. Kies samen een dialoog uit het boek waarin het taalgebruik erg afwijkt van hedendaags taalgebruik. De lengte van de dialoog moet minimaal twee pagina's beslaan.
  3. (samen) Maak hier samen een gesprek van dat qua taalgebruik vandaag plaats zou kunnen vinden. Probeer duidelijk onderscheid te maken tussen de spreekstijl van Lucia en die van Giacomo.
    Let op: de inhoud van het gesprek blijft gelijk, de lengte van het gesprek mag veranderen.
  4. (individueel) Zou Een schitterend gebrek een mooier of een minder mooi boek worden als Japin de dialogen in modern Nederlands geschreven zou hebben? Leg je antwoord uit.
(Literaire)theorie

Stijl - Het begrip stijl heeft betrekking op alle aspecten van het taalgebruik van een schrijver: de woordkeus, de lengte van de zinnen, de opbouw van de zinnen, het opvallend gebruik (of juist het weglaten) van bepaalde woordsoorten, het gebruik van beeldspraak, etc.
Het geheel van stijlkenmerken heeft vaak een bepaald effect op de lezer, waardoor men de stijl van een bepaalde schrijver bijvoorbeeld humoristisch of ironisch vindt, of spreekt over een beeldende, of sobere, stijl.

Zie ook: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, p. 127-129.

Gemaakt doorAstrid Veelers



BoekJapin, Arthur, Een schitterend gebrek
NummerN3/2
Niveau3
Studielast3 slu
Werkvormviertal
Focusfilosofie
Je leert

te filosoferen over bepaalde uitspraken.

Opdracht

In Een schitterend gebrek staan veel zinnen die je aan het denken zouden kunnen zetten. Een voorbeeld is: 'Waarom zou een wonder geen wonder zijn alleen omdat een ander het niet ziet?' (blz. 62). Of: 'Schoonheid is een kerker waarin wij wegkwijnen en vergeten worden. Jij bent eraan ontsnapt.' (blz. 114).

  1. (individueel) Zoek twee zinnen die jou getroffen hebben of aan het denken hebben gezet.
  2. (samen) Leg de zinnen die jullie hebben gekozen naast elkaar en kies samen viertal stellingen waarover jullie willen gaan discussiëren.
  3. (samen) Jullie bespreken in een steeds wisselend drietal elke stelling in ongeveer 10 minuten. Nummer 4 van jullie groepje maakt aantekeningen en noteert steeds:
    • De stelling
    • Argumenten voor
    • Argumenten tegen
    • Conclusie (alleen als er overeenstemming is bereikt)
  4. Kopieer jullie aantekeningen voor elkaar, zodat iedereen alle aantekeningen van jullie gesprekken in zijn dossier kan bewaren.
Gemaakt doorAstrid Veelers




Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Opdrachten

BoekJapin, Arthur, Een schitterend gebrek
NummerN4/1
Niveau4
Studielast3 slu
Werkvormindividueel
Focusoeuvre
Je leert

reflecteren op de betekenis van een werk binnen een oeuvre.

Opdracht
  1. Lees allebei twee (verschillende) interviews met Arthur Japin (zie Bronnen). Wat wordt er gezegd over de onderwerpen en thema's waar Japin veel over schrijft?
  2. Vergelijk jullie bevindingen. Wat zijn belangrijke onderwerpen en thema's in het oeuvre van Japin?
  3. In hoeverre zijn het onderwerp en de thematiek van Een schitterend gebrek representatief voor het hele oeuvre van Arthur Japin?
  4. Zou je Japin een oeuvreschrijver kunnen noemen? Waarom (niet)?
  5. Welke plaats neemt Een schitterend gebrek, gezien het voorgaande, in het oeuvre van Japin in?

 

Bronnen
  1. Annemiek Neefjes, 'Als een zondagskind iemand is die kan doen wat hij leuk vindt, dan ben ik een zondagskind', op: www.literatuurplein.nl
  2. Coen Peppelenbos, 'Interview: Arthur Japin over De zwarte met het witte hart', op: www.tzum.info
  3. Mina Eternad, 'Arthur Japin: "De mensheid bekeren tot liefde is een prachtig doel op zich"', op: www.cultuurbewust.nl
  4. Marja Pruis, 'Niet bang zijn, daar draait het om', in: De Groene Amsterdammer,  17 september 2008, op: www.degroene.nl
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekJapin, Arthur, Een schitterend gebrek
NummerN4/2
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focushistorische context
Je leert

reflecteren op de historische context van een werk

Opdracht
  1. Bestudeer bron 1 en noteer de kenmerken van de Verlichting die hierin worden genoemd.
  2. Op bladzijde 186 zegt Zélide: 'De rede biedt ons vele mogelijkheden tegelijk. De intuïtie kiest feilloos de beste.' Past deze uitspraak binnen de stroming van de verlichting? Leg uit.
  3. Noteer van zowel Giacomo als van Lucia voorbeelden waarin zij iets zeggen of doen die voldoen aan die kenmerken.
  4. Noteer van zowel Giacomo als van Lucia voorbeelden waarin zij iets zeggen of doen die juist niet voldoen aan die kenmerken.
  5. Wie van deze twee personen uit het boek vind jij het meest een kind van die tijd? Leg uit.
  6. Vind jij dat Een schitterend gebrek de idealen van de verlichting verdedigt of onderuit haalt? Of geen van beide? Licht je antwoord toe.
Bronnen
  1. 'Verlichting', op: www.literatuurgeschiedenis.nl
Gemaakt doorAstrid Veelers




Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Opdrachten

BoekJapin, Arthur, Een schitterend gebrek
NummerN5/1
Niveau5
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusintertekstualiteit
Je leert

reflecteren op de werking van intertekstualiteit

Opdracht

In het boek speelt toneel een belangrijke rol. Lucia gaat met Giacomo naar een klucht, een populair genre in die tijd. Japin kiest het spel Arlekijn Hulla, een klucht die Jacques Japin vertaald heeft uit het Frans en die in de achttiende eeuw daadwerkelijk opgevoerd is in de Amsterdamse schouwburg.

  1. Leg de intertekstualiteit uit die in deel III, 3 wordt gebruikt. In dit deel wonen Giacomo en Lucia de bovengenoemde klucht in de Amsterdamse schouwburg bij. In hoeverre levert deze een bijdrage aan de inhoud van het boek? 
  2. In hoeverre draagt deze bij aan de structuur van de roman? 
  3. Voorspelt deze intertekstualiteit het einde correct?
  4. Nu zouden Lucia en Giacomo misschien niet naar toneel gaan, maar naar de film. Kun je een film bedenken die dezelfde rol zou kunnen vervullen als Arlekijn Hulla in de roman? Leg uit.
(Literaire)theorie

Intertekstualiteit is het verschijnsel dat literaire teksten verwijzingen naar of citaten uit andere (literaire) teksten bevatten. Hierdoor wordt de structuur en/of inhoud van het werk versterkt.

Romantische klucht Hoe verschillend de romantische kluchten ook waren, het stramien was tamelijk simpel. Doorgaans ging het om tenminste twee paar gelieven die elkaar probeerden te krijgen maar op de weg naar elkaars hart een obstakel vonden in de vorm van één of twee vaders of een buitenstaander als medeminnaar. Maar met behulp van tenminste twee knechten, een domme en een slimme, werden deze belemmeringen uit de weg geruimd, en aan het slot kreeg ieder zijn deel.
De opbouw van een klucht is vaak in drie of vijf bedrijven, er wordt een grappige situatie beschreven en de personages laten zich vaak leiden door primaire levensdriften. De functie die de klucht vervulde was de gedragscode duidelijk maken.

Gemaakt doorAstrid Veelers



BoekJapin, Arthur, Een schitterend gebrek
NummerN5/2
Niveau5
Studielast3 slu
Werkvormindividueel
Focusproloog
Je leert

de functie van prologen te herkennen

Opdracht

Ieder deel van Een schitterend gebrek wordt voorafgegaan door een kort stukje tekst dat ogenschijnlijk niets te maken heeft met het verhaal. Het lijken een soort lange motto's of prologen bij de hoofdstukken. Je gaat een uiteenzettende tekst schrijven waarin je de functie van deze drie teksten benoemt en verklaart. Probeer de keuze van Japin voor juist deze drie stukjes te verklaren. Tot slot geef je jouw mening over de keuze van deze teksten.

(Literaire)theorie

Een proloog heeft (meestal) weinig met het verhaal te maken, maar vertelt iets óver het verhaal. Het is er een commentaar op, of schept een sfeer die belangrijk is om te begrijpen hoe je het verhaal moet lezen. Het geeft je een compleet andere invalshoek of een diepere laag onder het verhaal.
Doel van de proloog kan zijn:

  • Lezer nieuwsgierig maken, een soort teaser. Ik zal het boek gretiger lezen omdat ik een verklaring zoek voor de gebeurtenissen in de proloog.
  • Een personage aan bod laten komen dat verder niet of weinig in het boek optreedt. Het feit dat de lezer dit andere perspectief in het achterhoofd houdt, kan een meerwaarde betekenen.
  • Een of andere gebeurtenis die een invloed heeft op de personages. Bijv: een zelfmoord 5 jaar geleden die door iedereen verdrongen is maar toch nog sporen nalaat.
Gemaakt doorAstrid Veelers




Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een schitterend gebrek - Japin, ArthurNiveau 4

Een schitterend gebrek

Auteur:Japin, Arthur
Jaar uitgave:2003
Uitgeverij:De Arbeiderspers
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:239
Genre:historische roman, psychologische roman
Tags:18e eeuw, historische gebeurtenissen, liefde, prostitutie, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek en eBook.
In 2004 bekroond met de Libris Literatuuprijs en in 2005 met de Inktaap.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 22 juli 2014.

 

Introductie

Arthur Japin (1956) is een veelzijdig man. Hij studeerde een paar jaar Nederlandse taal- en letterkunde en deed daarna de theaterschool. Hij speelde verschillende rollen voor tv, radio en toneel en zong daarnaast in opera's. In 1987 stopte hij met acteren en wijdde zich volledig aan het schrijverschap. Ook hierin is hij veelzijdig. Zo schreef hij diverse toneelstukken, hoorspelen, scenario's, verhalenbundels en romans. Zijn debuut als schrijver had hij in 1996 met de verhalenbundel Magonische verhalen die veel positieve literaire kritieken kreeg. Grote bekendheid kreeg hij met De zwarte met het witte hart (1998), een roman op historische feiten gebaseerd. Binnen dit genre schreef hij ook De overgave (2007), Vaslav (2010) en  Een schitterend gebrek (2003).
Zijn werk is meerdere malen bekroond. Zo kreeg Een schitterend gebrek de Librisprijs (2004) en de Inktaap (2005) en werden deze roman én Vaslav genomineerd voor de NS publieksprijs. De overgave kreeg deze prijs daadwerkelijk.
In 1994 schreef Japin het scenario voor 'Jacob de gok, Giacomo Casanova aan de Leidse gracht' voor de TROS. In dit hoorspel ziet hij zijn eerste liefde terug in Amsterdam.
Een schitterend gebrek  wordt op de luister-cd door de schrijver zelf voorgelezen.

Inhoud

Dit boek is gebaseerd op het leven van Lucia, de eerste grote liefde van Giacomo Casanova. Het verhaal beschrijft de ontmoeting van Lucia en Giacomo, haar verraad en het terugzien, dit alles door de ogen van Lucia bezien. Het weerzien van Giacomo in Amsterdam is voor haar de aanleiding om op het verloop van haar leven terug te kijken. Je gaat met Lucia mee naar het Italiaanse platteland, waar zij elkaar leren kennen toen zij nog erg jong waren. Je leest hoe haar gezicht door ziekte blijvend verminkt raakt. Omdat uiterlijk bij de hogere Venetiaanse klasse waar Casanova toe behoort zeer belangrijk is, besluit ze uit liefde voor hem te vertrekken. Voor hem laat ze de boodschap achter dat zij er vandoor is met een knecht. Dit verraad zorgt ervoor dat hij nooit meer zo lief kan hebben als hij daarvoor kon.
Lucia komt via Venetië in Amsterdam terecht, waar ze als hoer werkt. Daar ontmoet ze Casanova weer, die haar niet herkent omdat zij haar verminking verbergt achter een voile. Overwint liefde uiteindelijk alles?

Moeilijkheid

Voor de lezer op N3-niveau kunnen de geringe hoeveelheid actie en de schrijfstijl voor problemen zorgen. Ook de vele lang overpeinzingen van Lucia vragen enige inspanning. Het verhaal is echter ondanks deze belemmeringen goed te begrijpen. Dat het hier een liefdesgeschiedenis betreft maakt het boek waarschijnlijk interessanter voor meisjes. N4-lezers zullen plezier beleven aan bijzondere kijk van Lucia op het leven en de scherpe dialogen tussen haar en Casanova. Ook kan deze lezer genieten van het woordgebruik en de zinsbouw. Voor de N5-lezer biedt met name het historisch aspect uitdaging.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Het onderwerp is aansprekend, zeker voor meisjes: Casanova en de liefde. Dit maakt het boek geschikt voor N3-lezers. Anderzijds kan het gebrek aan actie het voor de N3-lezer minder geschikt maken. De enorme vertraging tijdens Lucia's ziekte kan er voor zorgen dat de N3-lezer in het begin al afhaakt. De N4-lezer zal de historische en politieke achtergronden weten te waarderen. Voor de N5-lezer zitten er voldoende diepzinnige uitspraken in om voor uitdaging te zorgen.
  Interesses Leerlingen die van een zeer duidelijk aanwezige en uitgebreid beschreven historische achtergrond houden, zullen dit boek hoog waarderen. De politiek en cultuur uit de achttiende eeuw komen ruim aan bod. 
  Algemene kennis Voor de N4- en N5-lezer zal het aardig zijn om te zien dat de tijdsgeest invloed heeft op het handelen van de verschillende personages. Het reizen, de beroepen, de Verlichting en opkomende Romantiek, de klasse waartoe een persoon behoort. De N3-lezer kan de verhaallijn zonder die kennis prima volgen, waardoor het boek ook voor hem aantrekkelijk is .
  Speciefieke literaire en culturele kennis Niet vereist, al vergemakkelijkt enige historische kennis over de Verlichting het lezen wel.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Het taalgebruik is niet heel eenvoudig: er zijn veel woorden die in onbruik zijn geraakt, niet alleen in de dialoog, maar ook bij het vertellen. Voor de N4-lezer is het echter goed te begrijpen. Voor de N3-lezer zal het enige inspanning vragen.
  Zinsconstructies Veel lange samengestelde zinnen, met daarin vaak denkvoer. Regelmatig loont het om een zin even op je in te laten werken, zodat de volle diepere betekenis tot je doordringt. Dit zal de N4-lezer veel plezier bezorgen. De N3-lezer kan dit overslaan en toch nog het verhaal prima volgen.
  Stijl Veel bijna poëtische woorden en beschrijvingen. De dialogen zijn duidelijk niet eigentijds. Wij spreken niet meer op deze manier met zorgvuldig gekozen woorden. De dialogen maken het voor de N3-lezer wel aantrekkelijker.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Actie De spanning komt niet vanuit de actie: deze is bijna niet aanwezig. Het zijn de open plekken die de spanning oproepen. Wanneer het je niet interesseert hoe het leven van Lucia gaat verlopen, dan is de spanning ver te zoeken. De N3-lezer moet ook wel het geduld op kunnen brengen om de vele gedachtestromen van Lucia te lezen. De N5-lezer kan daar nu juist van genieten.
  Chronologie Door het hele boek springt de auteur van het heden terug naar het verleden. Dit is nodig om open plekken te vullen en om nieuwe open plekken te creëren. Ze zijn duidelijk aangegeven, zodat ook de N3-lezer er mee uit de voeten kan.
  Verhaallijn(en) Er is maar één verhaallijn, die ondanks de flashbacks prima te volgen is.
  Perspectief Het perspectief ligt helemaal bij Lucia. Zij bezit echter een groot inlevingsvermogen, waardoor de lezer geholpen wordt zich ook te verplaatsen in Casanova. Niet veel uitdaging voor N4-lezers dus.
  Betekenis Alle hoofdstukken worden voorafgegaan door een kort stukje tekst. Voor de N4- en N5-lezer ligt daar de uitdaging om die te koppelen aan het verhaal dat volgt. De verhaallaag is prima te begrijpen voor de N3-lezer. N4- en N5-lezers kunnen de vanuit historisch en politiek perspectief zaken nauwkeuriger interpreteren. De vooruitwijzing in het herdersspel zal hen niet ontgaan. De dubbele betekenis van de voile wordt in het boek door Lucia al helemaal uitgelegd. 

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Lucia en Casanova maken allebei een ontwikkeling door die deels een gevolg is van de relatie tussen hen. 
  Aantal Het aantal personages is per levensperiode van Lucia zeer beperkt. Dat houdt het verhaal zeer overzichtelijk.
   Verhoudingen De verhoudingen tussen de hoofdpersonen zijn duidelijk, al zal de lezer de keuzes van Lucia voor de mannen in haar leven misschien niet direct begrijpen.

 

Geschreven door:

Astrid Veelers