Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Over de auteur

Voordat de eerste echte roman van Yvonne Keuls (1931) in 1977 verscheen, schreef ze hoorspelen, toneelstukken en columns. Ook werkte ze voor televisieprogramma's. Het werk van Yvonne Keuls gaat vaak over maatschappelijke problemen en haar verhalen zijn realistisch en vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Samen met diverse hulpverleners heeft zij zich jarenlang ingezet voor jongeren die in een hopeloze situatie verkeerden. Zo richtte ze een opvangtehuis voor dakloze jongeren op en zette ze zich in voor drugsverslaafde jongeren. Het laatste werk van Yvonne Keuls dateert uit 2009. Ze schreef toen een bundel met dierenverhalen voor de Boekenweek van dat jaar.  

Inhoud

De hoofdpersonen in de beroemde sociale romans van Yvonne Keuls, waarin fictie en werkelijkheid een hechte eenheid vormen, zijn geen zielige figuren. Het zijn in feite sterke figuren die in een ellendige situatie terecht zijn gekomen. Thema's als leed en onmacht, angst, onwil en het grote gemis aan liefde, maar ook schuld en eigen verantwoordelijkheid worden met warmte behandeld.

Het verrotte leven van Floortje Bloem is een antwoord op de noodkreet van een heroïnehoertje dat bang is in het gekkenhuis terecht te komen. Het is onder meer een pleidooi voor een klinische opvang van verslaafde prostituees onder de achttien.
Het verrotte leven van Floortje Bloem heeft sinds het verschijnen in 1982 nog niets aan zeggingskracht verloren. Het boek is inmiddels vijfentwintig keer herdrukt.

Bron: www.amboanthos.nl

Leesaanwijzingen

Het boek is niet moeilijk geschreven. Misschien moet je er even aan wennen dat het perspectief steeds wisselt, maar er is makkelijk te achterhalen wie er aan het woord is. Het boek is misschien niet zo dun, maar de gebeurtenissen en de personages worden wel erg realistisch beschreven. Wie even doorleest, zal al snel helemaal in het verhaal zitten.

Om over na te denken

Krijgt een kind dat opgroeit in pleeggezinnen en internaten een eerlijke kans? 

In hoeverre is een kind verantwoordelijk voor de dingen die hij/zij doet? 

In hoeverre is een kind verantwoordelijk voor de keuzes die hij/zij maakt? 

Wanneer kun je iemand echt vertrouwen?

Waardering

'Ik vond het boek als geheel een groot, verbazend en indrukwekkend verhaal dat me aan het denken heeft gezet. Eerst dacht ik: die hoertjes beginnen zelf aan de drugs en kiezen er zelf voor om als hoertjes te gaan werken. Daar heb ik geen medelijden mee. Nu ik dit boek gelezen heb, denk ik er toch anders over.'
Annemarie, op: www.scholieren.com

'Het was leuk dat er telkens iemand anders de ik-persoon was, hierdoor kreeg je verschillende gebeurtenissen van verschillende kanten te horen. Dit maakte dat je je erg goed in kon leven.'
Saskia, op: www.scholieren.com

'Het boek is best eenvoudig. Er zijn weinig open plekken en als ze er al zijn, worden ze meestal heel snel ingevuld.'
Linda, op: www.scholieren.com

Meer weten?

www.yvonnekeuls.nl | over leven en werk van Yvonne Keuls

Geschreven door:

Froukje de Jong

Suggesties


Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

BoekKeuls, Yvonne, Het verrotte leven van Floortje Bloem
NummerN1/1
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonages
Je leert

relaties tussen personages te analyseren

Opdracht
De belangrijkste personages in het boek zijn: Floortje, Beppie, tante Gerda, de moeder van Floortje, Adri, Onim, Gerben, Lexie, Sjon, Karin en Martien.

Jullie gaan de personages en de relaties tussen de personages in kaart brengen door het maken van een sociogram. Ga als volgt te werk.
  1. Pak een vel A3-papier en schrijf de naam van Floortje in het midden.
  2. Schrijf onder haar naam op wat jullie allemaal weten over Floortje: hoe oud is ze, wat doet ze in het dagelijks leven, hoe ziet ze eruit, wat is haar karakter?
  3. Schrijf nu ook de namen van de andere personages op het A3-papier. Let op! Jullie mogen ze niet willekeurig op het papier zetten, maar moeten duidelijk aangeven welke personen in relatie tot elkaar staan. Geef de relaties aan met lijnen.
  4. Schrijf, indien mogelijk, bij de lijnen op welke manier de personen met elkaar in verband staan.
  5. Schrijf nu als laatste ook onder alle andere personen kort op wat jullie over ze te weten zijn gekomen: hoe oud zijn ze, wat doen ze in het dagelijks leven, hoe zien ze eruit en wat zijn hun karakters?
(Literaire)theorie

Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, pp. 106-108.

Gemaakt doorFroukje de Jong



BoekKeuls, Yvonne, Het verrotte leven van Floortje Bloem
NummerN1/2
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonage
Je leert

je identificeren met een personage

Opdracht
Het boek eindigt met een ruzie tussen Floortje en Beppie, waarna Beppie het witte konijn van Floortje weggooit. Je kunt je vast wel voorstellen dat Floortje daarover heel erg boos zou zijn geworden, misschien zelfs zo boos dat ze Beppie iets aan zou doen.

We gaan er even vanuit dat het verhaal op die manier verder is gegaan. Beppie heeft het konijn weggegooid, Floortje is ontzettend kwaad geworden en heeft Beppie daarom heel erg hard geslagen. Daarvan doet Beppie aangifte en Floortje moet zich verantwoorden op het politiebureau en later voor de kinderrechter.
In de rechtszaal mag Floortje haar verhaal doen en uitleggen waarom ze zo agressief heeft gereageerd.

Jouw opdracht is de volgende.

  1. Probeer je in te leven in de persoonlijke situatie van Floortje. Jij moet namelijk, als zijnde Floortje, in de rechtbank vertellen over jouw 'verrotte leven'. Je wilt natuurlijk geen straf krijgen voor je daden, dus je moet ervoor zorgen dat de rechter uiteindelijk met je meeleeft en toch een beetje begrip krijgt voor wat je hebt gedaan. 
  2. Maak een schrijfplan, waarin duidelijk wordt met welke voorbeelden en argumenten jij de rechter ervan wilt overtuigen dat je geen straf verdient.
  3. Schrijf nu je persoonlijke verhaal op. Richt je verhaal aan de rechtbank en gebruik zo veel mogelijk spreektaal. Het gaat tenslotte om een verhaal dat je straks, in de rechtbank, aan de rechter wilt vertellen.
Gemaakt doorFroukje de Jong



BoekKeuls, Yvonne, Het verrotte leven van Floortje Bloem
NummerN1/3
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusoordeel
Je leert

een persoonlijk oordeel over het verhaal formuleren

Opdracht
Onderstaande reactie komen uit recensies die door scholieren op www.scholieren.com over dit boek zijn geschreven.
  1. Het boek was erg schokkend.
  2. De opbouw van het boek is een beetje lastig, omdat de verteller steeds iemand anders is.
  3. Door het taalgebruik was het boek makkelijk te lezen.
  4. Een minpunt aan het boek is het open einde.
  5. Het boek was soms ook heel grappig.

Neem elke reactie over en geef aan of je het eens of oneens bent met de mening in de reactie. Gebruik voor elke toelichting minimaal tien regels en geef één voorbeeld uit het boek.
(Literaire)theorie

Zie ook: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, p. 186 en p. 236.

Gemaakt doorFroukje de Jong




Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

BoekKeuls, Yvonne, Het verrotte leven van Floortje Bloem
NummerN2/1
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focustijd
Je leert

verteltijd en vertelde tijd analyseren

Opdracht
Het verhaal van Floortje Bloem is geschreven in de jaren tachtig en beschrijft onder andere de jeugdhulpverlening voor jonge heroïnehoertjes.

  1. Vul onderstaande tabel in om aan te geven welke hulp Floortje in het boek krijgt. Geef ook aan wie/welke instantie de hulp geeft. Je mag de tabel uitbreiden met meerdere rijen.
  2. Nu, ruim dertig jaar later, is de jeugdhulpverlening enorm veranderd en, in de meeste gevallen, ook verbeterd. Gebruik de gegeven bronnen om een beeld te vormen over de hulpverlening aan verslaafde jonge prostituees op dit moment. Maak aantekeningen.
  3. Bedenk ook welke hulp geschikt zou zijn voor een meisje als Floortje dat op dit moment met dezelfde problematiek kampt. Welke stappen zou dit meisje doorlopen?
  4. Wat zou er anders zijn als Yvonne Keuls Het verrotte leven van Floortje Bloem in 2011 geschreven zou hebben? Zou het verhaal dan nog in grote lijnen hetzelfde zijn? Of zou het een een heel ander boek zijn geworden?

Tabel 1


Wie/Welke instantie geeft hulp? Welke hulp wordt gegeven? Is Floortje geholpen met deze hulp?
     
     
   


(Literaire)theorie

Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, pp. 110-112.

Bronnen
Gemaakt doorFroukje de Jong



BoekKeuls, Yvonne, Het verrotte leven van Floortje Bloem
NummerN2/2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusauteursintentie
Je leert

reflecteren op de bedoeling van de auteur.

Opdracht

Yvonne Keuls staat onder andere bekend om haar romans waarin jonge mensen die het moeilijk hebben in deze maatschappij een hoofdrol hebben. 


Je gaat een poster maken voor mensen die deze auteur nog helemaal niet kennen, zodat ze kennis kunnen maken met de auteur en haar werk, waaronder Het verrotte leven van Floortje Bloem. Beantwoord eerst de volgende vragen.

  1. Waarom heeft Yvonne Keuls Het verrotte leven van Floortje Bloem geschreven?
  2. Vind jij dat ze in haar opzet geslaagd is? Licht je antwoord toe.
  3. Tot welk genre behoort Het verrotte leven van Floortje Bloem?
  4. Welke andere romans die tot dit genre behoren heeft Keuls geschreven?


Eisen 

  1. Je poster moet informatie bevatten over ten minste vier boeken. Kies de boeken die jou het meeste aanspreken (zie je antwoord op vraag 4).
  2. Maak de poster op A3-formaat.
  3. Zorg ervoor dat je poster duidelijk en aansprekend is en afbeeldingen bevat.
  4. Verwerk ten slotte enkele meningen van lezers in je poster. Deze kun je onder andere vinden op www.scholieren.com.
Bronnen

www.yvonnekeuls.nl | website van Yvonne Keuls met informatie over haar leven en werk
www.wikipedia.org | over het werk van Yvonne Keuls

Gemaakt doorFroukje de Jong



BoekKeuls, Yvonne, Het verrotte leven van Floortje Bloem
NummerN2/3
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusperspectief
Je leert

reflecteren op verteltechniek

Opdracht
  1. Bestudeer de Literaire theorie en noteer de drie meest voorkomende soorten perspectief.
  2. Hoe heet het perspectief dat gebruikt wordt in Het verrotte leven van Floortje Bloem? Vanuit welk(e) personage(s) worden de gebeurtenissen beschreven?
  3. In Het verrotte leven van Floortje Bloem wisselt het perspectief. Noteer per hoofdstuk vanuit wiens perspectief het is geschreven.
  4. Kies een passage van ongeveer een halve pagina en herschrijf deze vanuit een ander perspectief.
  5. Zou Het verrotte leven van Floortje Bloem een beter of een slechter boek zijn als Yvonne Keuls het hele boek zou hebben geschreven vanuit het perspectief dat jij bij vraag 4 hebt gekozen? Wat zou er anders zijn?

 

(Literaire)theorie

Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, p. 101-106.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het verrotte leven van Floortje Bloem - Keuls, YvonneNiveau 1

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Auteur:Keuls, Yvonne
Jaar uitgave:1982
Uitgeverij:Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:331
Genre:ontwikkelingsroman, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, drugs, kindertijd, prostitutie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2013.

 

Introductie

Yvonne Keuls (Batavia, 17 december 1931) schrijft boeken over maatschappelijke problemen en over zichzelf en haar familie. Haar schrijfstijl wordt door veel lezers beoordeeld als realistisch en ook wel humoristisch. Zij streeft ernaar mensen in hun waarde te laten. Hoewel zij in de literaire wereld geen rol van betekenis speelt, is zij succesvol bij een groot publiek en is haar werk meermalen bekroond.

Bron: www.wikipedia.nl
 

Inhoud

Floortje Bloem kan door omstandigheden niet thuis blijven wonen. Ze heeft een moeilijke jeugd, verblijft in een pleeggezin en komt uiteindelijk in een instelling voor jeugd en jongeren terecht. Uiteindelijk raakt ze verslaafd aan drugs en belandt ze in de prostitutie.

Moeilijkheid

Voor de N1-lezer die zich niet laat afschrikken door de omvang van Het verrotte leven van Floortje Bloem is het boek een aanrader. Het verhaal is realistisch en aansprekend en de personages zijn uitgebreid uitgewerkt, zodat de lezer de kans krijgt om echt ondergedompeld te worden in de wereld van Floortje. De perspectiefwisselingen en het vocabulaire maken van het boek een uitdaging, maar de verhaallijn blijft desondanks zeer goed te volgen. Een goede voorbereiding op niveau 2.

Didactische en letterkundige analyse

 

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Een indrukwekkend verhaal over het 'verrotte leven' van Floortje Bloem dat door de heldere opbouw (chronologisch, één verhaallijn) goed te begrijpen is. Het boek heeft een open einde, iets wat (beginnende) N1-lezers wellicht niet kunnen waarderen. De omvang van het boek, dat ruim driehonderd pagina's telt, zou voor de beginnende lezer ook een struikelblok kunnen zijn. Een N2-lezer zal er waarschijnlijk geen moeite mee hebben.
    Interesses Maatschappelijke thema's als drugsverslaving en prostitutie zijn nog altijd actueel. Hoewel de problematiek waarmee Floortje te maken heeft voor veel leerlingen een ver-van-hun-bed-show zal zijn, zijn boeken waarin deze thema's centraal staan erg populair onder de leerlingen. De leeftijd van Floortje, die uiteindelijk pas vijftien jaar is, maakt dat leerlingen zich beter kunnen inleven in de hoofdpersoon. Ook het feit dat het verhaal van Floortje Bloem gebaseerd is op echte levensverhalen van jonge meiden, maakt het boek interessant voor leerlingen. Dit zal de N1-lezer zeker aanspreken. Het boek is onder meisjes populairder dan onder jongens.
   Algemene kennis Het verhaal speelt voornamelijk in en rond Rotterdam, maar kennis over die stad is niet noodzakelijk. Leerlingen moeten zich wel een voorstelling kunnen maken van het leven en de keuzes van een meisje dat opgroeit in een totaal andere omgeving dan de omgeving waarin zijzelf opgroeien en dat moet omgaan met problemen waarmee zijzelf waarschijnlijk niet snel te maken zullen krijgen. De leerlingen die het boek lezen, moeten zich realiseren dat het verhaal geschreven is in 1982. Dat betekent niet alleen dat er geen rol is weggelegd voor internet of mobiele telefoons, maar ook dat de term loverboys nog niet bestond en onderwijs, instellingen en hulpverlening anders waren ingericht en georganiseerd.
  Specifieke culturele en literaire kennis De opbouw van het verhaal is niet lastig, maar leerlingen moeten zich wel realiseren dat het boek geen jeugdroman is. Dat is te merken aan onder andere het vocabulaire, maar ook aan het perspectief. Hoewel een groot deel van het verhaal door Floortje wordt verteld, komen ook haar zus, tante, (pleeg)ouders en begeleiders aan het woord. Het kan voor de N1-lezer lastig zijn om te achterhalen wie er aan het woord is. Het wisselen van verteller wordt wel aangegeven met een ruitvormig teken op een witte regel.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Het vocabulaire is begrijpelijk voor (jong)volwassenen, hoewel er hier en daar een onbekend woord tussen zal zitten. De betekenissen van die woorden zijn, evenals de betekenissen van woorden die horen bij hulpverlening, drugsgebruik of specifieke drugs- en prostitutieproblematiek, gemakkelijk uit de context te halen.
  Zinsconstructies Het verhaal bestaat voornamelijk uit korte zinnen. De dialogen zijn duidelijk, omdat er steeds wordt aangegeven wie er aan het woord is.
  Stijl Een vlot geschreven roman met veel dialogen.

Vertrouwdheid met literaire procédés 

Actie Het boek is niet op een traditionele manier spannend, maar de schokkende gebeurtenissen maken de lezer nieuwsgierig. Hoe zal het Floortje verder vergaan? Welke keuzes gaat zij nog maken? Het verhaal is niet voorspelbaar en daardoor wordt ook de gemotiveerde N1-lezer het verhaal ingetrokken.
  Chronologie Het verhaal is chronologisch en vertelt het levensverhaal van Floortje vanaf haar geboorte tot en met haar vijftiende jaar.
   Verhaallijn(en) Het boek bevat één verhaallijn, maar het verhaal wordt wel door verschillende personen verteld. Dat is voor de N1-lezer wellicht lastig, maar ook een mooie uitdaging.
   Perspectief In het verhaal is sprake van een meervoudig ik-perspectief. Er is per hoofdstuk één ik-verteller, maar de ik-verteller is niet steeds dezelfde. Hoewel een groot deel van het verhaal door Floortje wordt verteld, komen ook haar zus, tante, (pleeg)ouders en begeleiders aan het woord.
   Betekenis Zowel N1-lezers als N2-lezers zullen regelmatig meeleven met de hoofdpersoon, maar zich ook blijven afvragen waarom Floortje bepaalde keuzes maakt en dingen doet. Gaandeweg het verhaal zullen ze in meer of mindere mate begrip krijgen voor die keuzes. Hoe dan ook, het verhaal van Floortje is aangrijpend en de problematiek is van alle tijden. N2-lezers zullen wellicht ook de koppeling maken met het heden en gaan inzien dat er in die tijd voor meiden zoals Floortje eigenlijk geen plek was waar ze echt terecht konden en de juiste hulp konden krijgen.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Zowel de leeftijd van de hoofdpersoon als haar realistische verhaal, maken haar een herkenbaar personage voor de leerlingen. De personen die, naast Floortje, een grotere rol spelen in het verhaal, worden duidelijk neergezet. Van veel personen wordt zelfs het uiterlijk duidelijk gemaakt.
   Aantal karakters Weinig complex, omdat de personen die een grotere rol spelen in het verhaal ook zelf aan het woord komen. De personen die een kleinere rol spelen worden vaker genoemd en er wordt ook goed duidelijk gemaakt wie zij zijn.
   Ontwikkeling van de karakters De personen in het verhaal ondergaan geen grote karakterveranderingen. Wel blijkt bijna elk personage egoïstisch en als het eropaan komt voor zichzelf te kiezen. Het is een uitdaging voor de N1- en N2-lezer om na te denken over die conclusie.

 

Geschreven door:

Froukje de Jong