Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Over de auteur

Jan Simoen (1953–2013) was een Vlaamse toneel- en romanschrijver; daarnaast was hij leraar Frans in Leuven. Zijn productie was groot: hij schreef kinderboeken, young adult-romans, korte verhalen voor kinderen, creëerde met tekenaar Patrick Storms de stripfiguur Sigi, schreef hoorspelen en vertaalde veel toneelwerken.
In 1996 verscheen Met mij gaat alles goed, gedeeltelijk gebaseerd op autobiografische gegevens. Sindsdien legde hij zich steeds meer toe op actualiteit en realiteit. Feitelijke gegevens uit de wereld van vandaag en de maatschappelijke betrokkenheid van de auteur spelen geregeld een rol in zijn werk. Zo heeft de dood van een vriend aan aids geleid tot het centrale gegeven in Met mij gaat alles goed.
Na zijn dood voltooide onder anderen Edward van de Vendel werk van Simoen dat hij niet meer af had kunnen krijgen.

Inhoud

Twee stiefbroers die zeer op elkaar gesteld zijn, Jonas Bracke en Michaël Lupovic, schrijven elkaar respectievelijk vanuit New York en Fiesole (bij Florence) brieven over de stand van zaken in hun leven. De levenslustige Jonas is seropositief, maar Michaël mag dat niet doorbrieven aan hun ouders in België. Michaël van zijn kant schrijft over zijn moeizame relatie met Marta, op wie hij erg verliefd is. De oorlog in voormalig Joegoslavië die net is uitgebroken, maakt de etnische verschillen tussen Marta en hem pijnlijk voelbaar. En Jonas beschrijft de oorlog in zijn lijf. Via andere brieven, zowel van de broers als van andere personages, kom je meer te weten over hun ouders, een jongste zusje dat nog thuis woont en een jeugdvriend met wie Jonas goed contact heeft.
Ondanks de dramatische ontwikkelingen die zich voordoen is de roman niet een somber boek geworden; het is een inspirerend verhaal over sterke mensen met veel oog voor de ander.

Leesaanwijzingen

Een briefroman vraagt geduld: om te ontdekken wie wie is, wat en hoe de verhoudingen zijn tussen de briefschrijvers, wat er allemaal gebeurd is en vooral, als er geheimen zijn, wie deze geheimen wel mag weten en wie niet. Advies: gewoon blijven lezen, en langzamerhand valt alles op zijn plek, net als in een tv-serie. Dan wordt het ook spannend. De gebeurtenissen zijn ontleend aan de realiteit en het taalgebruik is vlot en hedendaags.

Om over na te denken

Hoe is jouw verhouding tot je ouders? Hoe is de verhouding met de broers en/of zussen die je hebt? Delen jullie geheimen die anderen niet weten?
Hoe is het om iets heel stoms te hebben gedaan waarvan je vreselijk spijt hebt?
Kun je elkaar helpen met levensgrote problemen?

Waardering

'Ik vind de opbouw van het verhaal geslaagd omdat je stilaan te weten komt wat voor een gevolg het HIV-virus heeft. Het plot is heel origineel gedaan. Ik had de ontknoping niet voorspeld. (…) Ik vind het een heel geloofwaardig verhaal omdat het vandaag de dag heel snel kan gebeuren dat je het HIV-virus kan krijgen door onoplettendheid.'
Claire, 4 havo, op: scholieren.com

'Het verhaal is gemakkelijk te begrijpen maar soms moet je je hoofd er wel eens bij houden omdat het verwarrend kan worden. Het is een heel interessant thema omdat jongeren er vaak mee te maken hebben en iedereen kan iets uit het verhaal leren en ik hoop ook dat het jongeren doet nadenken. Het verhaal doet je ogen open en is daardoor zeker onvergetelijk. Ik vind het boek een absolute aanrader zowel voor jong als oud.'
Erre, op: scholieren.com

'Mijn eerste reactie was: "O jee, dit gaat moeilijk worden om te begrijpen!" Je wordt onmiddellijk in het verhaal gegooid, de enige achtergrondinformatie is op de achterkant van het boek te lezen. Wat mij in eerste instantie opviel waren de data, plaatsaanduidingen en de lengte van de brieven. Allemaal zeer verwarrend doordat alles enorm uitgebreid is en je de afzender pas op het einde van de brief te weten komt. Gelukkig wen je hier wel aan na een tijdje lezen.'
Anoniem, op: scholieren.com

Meer weten?

jansimoen.com | website van de schrijver
leesplein.nl | over Jan Simoen
leestafel.info | over Met mij gaat alles goed en de andere delen van de trilogie

Geschreven door:

Gosse Koolstra

Suggesties


Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Opdrachten

BoekSimoen, Jan, Met mij gaat alles goed
NummerN2/1
Niveau2
Studielast2 à 3 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

greep te krijgen op de verschillende personages en hun onderlinge verhoudingen.

Opdracht

De belangrijkste personages in Met mij gaat alles goed staan in het schema hieronder.

A

Gebruik schema 1 en vul het in:

  1. In de tweede kolom geef je met +, ± of – aan of je veel, gemiddeld of weinig van dit personage weet.
  2. In de laatste kolom geef je in telegramstijl aan wat je van dit personage weet: leeftijd (ongeveer), bezigheden, belangrijkste kenmerken en eigenschappen.

schema 1

Jonas                                                                                    
Michaël     
Pierre Bracke    
Irina Draculic    
Marta     
Anna     
Hugo Vandamme     


B

Gebruik schema 2 en vul het in:

  1. Wat vind jij van dit personage: sympathiek, antipathiek, andere oordelen? (kolom 2)
  2. Waarom vind je dat? (kolom 3)

schema 2

Jonas                                                                                     
Michaël     
Pierre Bracke    
Irina Draculic    
Marta     
Anna     
Hugo Vandamme     


C

Gebruik schema 3 en vul het in:

  1. Geef met een paar steekwoorden aan wat het personage van de linkerkolom vindt van de personages van de bovenste rij. Eerst geef je met +, ± of – aan of dit positief, neutraal / onbekend of negatief is; daarna geef je met steekwoorden aan wat de belangrijkste oordelen over dit personage zijn.
  2. Als je vindt dat een personage ook een duidelijk oordeel heeft over zichzelf, mag je de X vervangen door dat oordeel.

schema 3

  Jonas   Michaël  Pierre  Irina     Marta  Anna   Hugo  
Jonas      X            
Michaël        X          
Pierre        X        
Irina           X      
Marta             X        
Anna               X  
Hugo                 X
 

D

  1. Als je vergelijkt wat je in schema 2 en in schema 3 hebt ingevuld over bepaalde personages, welke verschillen zie je dan?
  2. Wat vind je van die verschillen?
  3. Met welke oordelen ben jij het ‘t meest eens? Waarom?
Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekSimoen, Jan, Met mij gaat alles goed
NummerN2/2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusbetekenis
Je leert

te reageren op een belangrijke passage in het verhaal.

Opdracht

Op 30 april 1990 schrijft Jonas aan zijn beste vriend Hugo Vandamme een brief waarin hij terugkomt op de bekentenis van zijn HIV-besmetting aan Hugo in hun Leuvense stamkroeg. Een week later, op 5 mei, reageert Hugo met een wel heel korte brief: 'Ik vond dat helemaal geen geleuter. Love, Hugo.'

  1. Waarom, denk je, zal Hugo zo kort reageren?
  2. Verplaats je in de persoon van Hugo en schrijf een uitgebreidere brief (ongeveer 500 woorden) waarin je reageert op de verschillende onderwerpen waarover Jonas schrijft. Laat je gevoelens als oude vriend goed uitkomen.
Gemaakt doorGosse Koolstra




Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Opdrachten

BoekSimoen, Jan, Met mij gaat alles goed
NummerN3/1
Niveau3
Studielast1,5 slu
Werkvormindividueel
Focustitel
Je leert

nadenken over de titel.

Opdracht

Je kunt lang in een boek zitten lezen voor je een idee krijgt waar de titel op slaat. Je kunt ook meteen denken dat je de betekenis snapt. Bij dit boek ligt het iets ingewikkelder.

A

  1. Herlees de brief van Hugo Vandamme en bekijk bron 1. Beschrijf nu een mogelijke positieve betekenis van de titel; maak gebruik van Hugo’s typering van Jonas.
  2. Herlees Jonas’ brief van 21 oktober 1989 die hij NIET naar Michaël verstuurt. Waarom verstuurt hij die niet?
  3. Welk ander middel gebruikt Jonas nog om informatie achter te houden die niet bij bepaalde personen, zoals Pierre en Irina, terecht mag komen?
  4. Beschrijf nu welk ander aspect wordt uitgedrukt door de titel dat te maken heeft met dit verbergen van informatie.

B

  1. Als je nu het hele verhaal overziet en je laat de titel opnieuw tot je doordringen, in hoeverre vind je dan dat 'alles goed gegaan is' met Jonas?
  2. Op grond hiervan: vind je de titel goed gekozen? Waarom?
  3. Zo nee, welke titel zou je kiezen uit:
    * Met mij gaat het mis
    * Twee oorlogen
    * Brothers in arms
    * Familiegeheimen
    * (... - een zelfbedachte titel) 
  4. Waarom zou je aan deze titel de voorkeur geven?
Bronnen
  1. YouTube | Lust for life
Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekSimoen, Jan, Met mij gaat alles goed
NummerN3/2
Niveau3
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
Focusbetekenis
Je leert

te onderzoeken wat de betekenis is van verwijzing naar historische achtergronden.

Opdracht

In de brief van 17 augustus 1992 naar Hugo Vandamme vertelt Jonas over de begrafenis van zijn oma waarbij hij aanwezig is geweest in Diest, België. Belangrijker is het bezoek dat hij daarna met zijn vader heeft gebracht aan het huis van zijn oma, die al vijf jaar weduwe was. Daar vindt een familieberaad plaats over de bestemming van het huis. Jonas geeft de doorslag bij een stemming: het wordt een tehuis voor ex-Joegoslavische vluchtelingen. Jullie gaan uitzoeken hoe Jonas komt tot zijn beslissende ingreep en wat de betekenis ervan is.

A

Om te beginnen moeten jullie de taken verdelen: de een ('Hist.') zoekt de historische informatie op; de ander ('Rom.') leest de aangegeven tekstdelen en beantwoordt de vragen daarover. Voordat jullie samen verder gaan met B en C, moeten jullie elkaar informeren en de verbanden leggen tussen brieven en historische werkelijkheid. 

  1. Hist.: Lees de bronnen 1 en 2. In bron 2 moet je goed letten op de informatie die gezien de datum relevant is voor het verhaal. Maak een klein overzicht: welke zelfstandige landen zijn ontstaan uit het Joegoslavië van Tito? Welke hoofdsteden hebben die landen? Welke van die landen zijn met elkaar in oorlog geraakt? Wie zijn Milosevic en Karadzic?
  2. Hist.: Noteer puntsgewijs belangrijke ontwikkelingen in de oorlog.
  3. Rom.: Noteer de nationaliteit van Irina, van haar ex-man – de vader van Michaël - , van Michaël (let op zijn achternaam) en van Marta. Herlees hiervoor onder andere de brieven van Michaël van 6 juli 1992 en van Irina van 14 juni 1992.
  4. Rom.: Leg nu uit wat Michaël bedoelt als hij het heeft over 'ustasja-slet' wanneer hij denkt aan mogelijke toekomstige ruzies met Marta. Zoek de term ustasja of ustasha op.
  5. Rom.: Leg op grond van de in 3. genoemde brieven goed uit dat Irina en Michaël hetzelfde denken over nationaliteiten en nationalisme.
  6. Bespreek samen wat jullie ontdekt hebben en welke betekenis de romanfragmenten nu krijgen. Noteer de belangrijkste verbanden.

B

  1. In Jonas’ brief van 17/08/1992 zegt hij: '… kreeg ik ineens een ingeving. Een illuminatie.' Wat is een illuminatie in dit verband?
  2. Jonas relativeert zijn eigen succes. Waaraan schrijft hij zijn geweldige actie en uitspraak toe?
  3. Wat is jullie idee over hoe Jonas op die geweldige gedachte en uitspraak komt?
  4. Formuleer zijn voorstel in jullie eigen woorden.
  5. Leg nu uit dat 'beide oorlogen' bij elkaar komen in het voorstel van Jonas.

C

  1. In Jonas’ brief van 22 juli 1992 schrijft hij Michaël dat hij niet langer HIV-positief is, maar dat aids is uitgebroken. Herlees die brief.
  2. Zoek nu op in welk van de drie delen van de roman deze brief staat. Bespreek samen welke betekenis de titels van de delen nu krijgen.
  3. Noteer wat jullie hebben geleerd van deze opdracht. Vinden jullie het zinnig verbanden tussen historische werkelijkheid en een roman uit te zoeken?
Bronnen
  1. Wikipedia | over de oorlogen in Joegoslavië
  2. kunst-en-cultuur.infonu.nl | idem
Gemaakt doorGosse Koolstra




Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Opdrachten

BoekSimoen, Jan, Met mij gaat alles goed
NummerN4/1
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusleidmotieven
Je leert

hoe je meer betekenis aan een verhaal kunt toekennen door 'details' te onderzoeken.

Opdracht

Deze opdracht is zeer geschikt voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in moderne cultuur en de betere popmuziek.
Het is handig dat je de opdracht leest voordat je het boek gaat lezen!

A

Lees eerst de Literaire theorie hieronder; voor een uitgebreidere beschrijving kun je terecht in het Basisboek literatuur (bron 1).

Een van de leidmotieven in Met mij gaat alles goed is popmuziek, een ander is kunst. Soms zijn er ook raakvlakken, zoals bij het noemen van de kunstenaar Andy Warhol, die een grote stimulans was voor een band als The Doors. En de kunstenaar Keith Haring die vaak genoemd wordt in de brieven, overleed in 1990 aan aids.
Gebruik het schema. Zoek op wie die popmusici en kunstenaars zijn. Als er daarnaast in het verhaal een werk van die artiest(en) wordt genoemd, noteer je ook dat. Zo niet, zoek dan zelf een werk op dat je vindt passen bij het verhaal.
Geef van iedere naam die je genoteerd hebt, een beschrijving die duidelijk maakt wat de functie ervan is in het verhaal. Neem daarnaast de url op van het genoemde werk of een werk dat je passend vindt bij het verhaal. Relateer ook het werk/nummer aan de inhoud van Met mij gaat alles goed, zoals in het gegeven voorbeeld is gedaan.
Op deze manier maak je een 'sound- en beeldtrack' van het verhaal.

Naam artiest  titel werk (+ url)  verband met het verhaal 
Iggy Pop, godfather van de punk, die niet alleen zijn muziek, maar ook zijn lijf gebruikte om zich heftig uit te drukken  Lust for life

https://www.youtube.com/watch?v=bvAD3hGoEHo

 
Het nummer drukt de vitalistische levensinstelling van Jonas uit; hij houdt van feesten, dansen en vrijen. 
     
     
     
     
 

B

  1. Wat drukt die 'sound- en beeldtrack' van het verhaal nu uit?
  2. Vind je het gebruik van deze leidmotieven door Simoen functioneel? Beargumenteer je antwoord.
  3. Vind je onderzoek ernaar bijdragen aan je begrip van en waardering voor de roman? Beargumenteer je antwoord. 
(Literaire)theorie

Het begrip leidmotief wordt vaak gebruikt in de literatuurwetenschap, waar het in ongeveer dezelfde betekenis wordt gebruikt als in de muziek. Een goed voorbeeld is een typische uitspraak van een karakter, die telkens weer herhaald wordt. Een leidmotief is dus een formeel stijlmiddel: het komt in de tekst uitdrukkelijk, herhaaldelijk voor. In die zin verschilt het van het (abstractere) grondmotief van een werk, dat op verschillende manieren uitgedrukt kan worden en inhoudelijk van aard is.

Bronnen
  1. 'Leidmotief', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur, Groningen, Uitgeverij kleine Uil, p. 114.
  2. YouTube | Iggy Pop, 'Lust for life'
Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekSimoen, Jan, Met mij gaat alles goed
NummerN4/2
Niveau4
Studielast2 à 3 slu
Werkvormindividueel
Focusverteltechniek
Je leert

de verteltechniek van een briefroman analyseren en beoordelen.

Opdracht

Lees eerst de informatie uit bron 1. Let daarbij goed op de beschreven kenmerken. Voer daarna de opdrachten uit.

A

  1. Maak een lijstje van de beschreven kenmerken en geef aan of ze wel/niet voorkomen in Met mij gaat alles goed.
  2. Vul het lijstje aan met kenmerken die jou zijn opgevallen en die niet in het artikel worden genoemd.
  3. Wanneer heb jij voor het laatst een brief geschreven? Schrijf je wel eens een mail die je als brief zou kunnen beschouwen? Waarom wel/niet?
  4. Vind jij Met mij gaat alles goed door de briefvorm ouderwets aandoen? Waarom wel/niet?
  5. Onderaan het artikel (bron 1) staat een flinke rij briefromans uit de achttiende en negentiende eeuw. Daarbij staan maar twee Nederlandse romans. Noem eens een paar twintigste-eeuwse Nederlandse auteurs die briefromans hebben geschreven. Noem ook de titels.
  6. Lees bron 2. Hoe typeert Brusselmans de genoemde briefromans?
  7. Simoen heeft een literaire roman geschreven die bestaat uit brieven. In hoeverre zijn het volgens jou 'echte' brieven, en in hoeverre gaat het hier om 'literaire constructies'? Gebruik voor je antwoord verschillende argumenten.

B

Voor een auteur is het bij een briefroman lastig ervoor te zorgen dat de lezer over voldoende informatie beschikt. Dit geldt temeer als er meer personages - briefschrijvers zijn. Tegelijk beschikt hij hiermee over een mooi literair middel om spanning door uitstel van informatie te bereiken. Gevaar is dat de brief 'onnatuurlijk' wordt door 'terzijdes' die meer voor de lezer van het boek dan voor de ontvanger van de brief zijn bedoeld. Genoemd wordt daarnaast nog het gevaar van herhaling van informatie omdat meer personages die moeten weten. De andere kant is: de lezer zal het, zeker in het begin, moeten doen met (te) weinig informatie om alles te begrijpen.

  1. Geef eerst je globale oordeel over hoe Simoen dit probleem heeft opgelost: goed / matig / slecht, want ...
  2. Herlees de brieven van 13 september 1989 – 23 oktober 1989. Noteer in steekwoorden: welke feitelijke informatie krijg je? Wat weet je (nog) niet? Welke informatie ervaar je als 'terzijde', alleen maar noodzakelijk voor de lezer van het boek?
  3. Hoe ben jij als lezer omgegaan met uitstel van informatie en met het lezen van informatie die misschien wat onnatuurlijk aandoet in een brief?
  4. Welke spanning heeft uitstel van informatie opgeleverd? Wat begon je je af te vragen?
  5. Op welke manier(en) zorgt Simoen ervoor dat de verschillende briefschrijvers ook echt verschillende individuen zijn? Geef daarvan een paar voorbeelden.

C

Schrijf een artikel van ongeveer 500 woorden waarin je een oordeel geeft over Met mij gaat alles goed als briefroman: geslaagd / matig / niet geslaagd. Je beargumenteert je standpunt zorgvuldig en geeft bij een negatief oordeel aan welke vorm Jan Simoen beter had kunnen kiezen.

Bronnen
  1. Wikipedia | over de briefroman
  2. brusselmans.be | Herman Brusselmans 
Gemaakt doorGosse Koolstra




Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Met mij gaat alles goed - Simoen, JanNiveau 3

Met mij gaat alles goed

Auteur:Simoen, Jan
Jaar uitgave:1996
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:178
Genre:bekentenisliteratuur, briefroman, ontwikkelingsroman, probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, broers, gezin, handicap, humor, Joegoslavië, maatschappijkritiek, school, vader-zoonrelatie, ziekte
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Deze roman is een bewerking van Jan Simoens toneelstuk Het zicht op de heuvels (1994). Bekroond met de Boekenwelp 1997 (een Belgische prijs voor jeugdliteratuur) en de Provinciale Literatuurprijs Vlaams-Brabant 1998.
De roman is deel 1 van de trilogie Met mij gaat alles goed, En met Anna? en Veel liefs van Michaël. Alleen het eerste deel is een briefroman.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 16 juni 2017.

 

Introductie

Jan Simoen (1953–2013) was een Vlaamse toneel- en romanschrijver; daarnaast was hij leraar Frans in Leuven. Zijn productie was groot: hij schreef kinderboeken, Young adult-romans, korte verhalen voor kinderen, creëerde met tekenaar Patrick Storms de stripfiguur Sigi, schreef hoorspelen en vertaalde veel toneelwerken.
In 1996 verscheen Met mij gaat alles goed, een adolescentenroman die gedeeltelijk gebaseerd was op waargebeurde feiten, namelijk de dood van een goede vriend aan de gevolgen van aids. Op Met mij gaat alles goed volgden En met Anna (1999) en Veel liefs van Michaël (2005). Sindsdien legde Simoen zich steeds meer toe op actualiteit en realiteit.
Na zijn dood voltooide onder anderen Edward van de Vendel werk van Simoen dat hij niet meer af had kunnen krijgen.

Inhoud

Twee stiefbroers die zeer op elkaar gesteld zijn, Jonas Bracke in New York en Michaël Lupovic in Fiesole (bij Florence), schrijven elkaar brieven over de stand van zaken in hun leven. De levenslustige Jonas is seropositief, maar Michaël mag dat niet doorbrieven aan hun ouders in België. Michaël van zijn kant schrijft over zijn moeizame relatie met Marta, op wie hij erg verliefd is. De oorlog in voormalig Joegoslavië die net is uitgebroken, maakt de etnische verschillen tussen Marta en hem pijnlijk voelbaar. En Jonas beschrijft de oorlog in zijn lijf. Via andere brieven kom je meer te weten over hun ouders, een jongste zusje dat nog thuis woont en een jeugdvriend met wie Jonas goed contact heeft.
In het laatste deel van de roman valt er meer licht op de ouders van Jonas en Michaël, Pierre Bracke en Irina Draculic. Zij zetten zich in voor vluchtelingen uit voormalig Joegoslavië.
Ondanks de dramatische ontwikkelingen die zich voordoen is de roman geen somber boek geworden; het is een inspirerend verhaal over sterke mensen met veel compassie voor de ander.

Moeilijkheid

Het verhaal zelf is niet erg gecompliceerd, maar de manier van vertellen, waarin veel subtiliteiten over de verhoudingen tussen personages gedoseerd worden verstrekt, maakt het lastig voor de N2-lezer greep te krijgen op wat er zich afspeelt. Ook de minder ervaren N3-lezer moet gestimuleerd worden door te lezen. Meer nog dan bij veel 'gewone' romans geldt voor deze briefroman dat het begrip vanzelf ontstaat als de lezer in een flink tempo doorleest. De N4-lezer zal veel genoegen kunnen beleven aan de gewaarwording langzamerhand deel uit te maken van de wereld van Jonas en Michaël.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies 

Indicatoren 

Toelichting | complicerende factoren 

Algemene vereisten 

Bereidheid  De lezer zal zich aangetrokken voelen door de gegevens uit de alledaagse realiteit. Misschien kan de vorm van briefroman afschrikken. Tegelijk heeft die briefvorm vlot taalgebruik tot gevolg; ook het directe van dit taalgebruik is aantrekkelijk.
  Interesses  Nieuwsgierigheid is al gauw gewekt door de eigentijdse sfeer en de maatschappelijk-relevante gegevens. Ook de politieke realiteit van Europa in de jaren negentig van de vorige eeuw kan leerlingen met belangstelling hiervoor aantrekken. Ten slotte is het een echt 'familieverhaal' met alle warmte én irritaties die daarbij horen.
  Algemene kennis  De lezer van N2-, N3- en N4-niveau moet bereid zijn zich enigszins te verdiepen in de Europese geschiedenis van de jaren ’90 uit de voorgaande eeuw. Ook een minimum aan kennis over HIV en de ziekte aids is van belang voor begrip van het verhaalverloop.
  Specifieke literaire en culturele kennis  Er is geen specifieke literaire en culturele kennis vereist, maar het lezen van een briefroman vereist wel enige introductie en begeleiding van de docent, vooral bij de minder ervaren N2-lezer, die hiermee voorbereid kan worden op de specifieke kenmerken van dit genre.

Vertrouwdheid met literaire stijl 

Vocabulaire  Alledaags, direct taalgebruik; niet moeilijk. Wel zullen N2-lezers wat moeite hebben met sommige filosofische uitweidingen en de woordkeus daarin van de hoofdpersonen. 
  Zinsconstructies  Eenvoudig.
  Stijl  De stijl is vlot vertellend, met de nodige ironische grapjes zoals die tussen (stief)broers gemaakt kunnen worden. Misschien zullen N2-lezers die ironie niet begrijpen. Het aardige is dat de stijl vaak de spreekstijl van het betreffende personage benadert. 

Vertrouwdheid met literaire personages 

Karakters  Iedere lezer, van welk niveau ook, zal aanvankelijk, door de specifieke aard van de briefroman, moeite hebben de personages te leren kennen. Hun 'eigenaardigheid' komt alleen tot uiting in hun manier van briefschrijven, en soms in het commentaar dat anderen op hen geven.
  Aantal karakters  Er zijn maar weinig personages: Jonas, Michaël, een vroegere schoolvriend van Jonas en dan degenen aan wie en over wie zij schrijven: de ouders Pierre en Irina, het jonge zusje Anna, vriendin Marta en wat vluchtelingen.
  Ontwikkeling van en verhouding tussen de karakters  N2-, N3- en N4-lezers doen er goed aan zorgvuldig na te gaan op welke manier sommige karakters veranderen. De veranderingen die Jonas doormaakt door zijn ziekte, zijn duidelijk, maar subtieler zijn de gevolgen daarvan voor zijn innerlijk. Ook Michaël geeft de veranderingen in zijn leven en zijn gevoelens nauwelijks bloot. Het vereist zorgvuldig lezen om die allemaal te registreren. 

Vertrouwdheid met literaire procedés 

Spanning  Er is spanning op twee niveaus: de ontwikkeling in 'gebeurtenissen', inclusief Jonas’ agressieve ziekte, en de ontwikkeling in de verhouding tussen de personages. Deze ontstaat mede door wat er wel en juist niet verteld wordt / doorverteld mag worden. Ook is het hierbij van belang te letten op wie wat vertelt aan wie. N2-lezers kunnen die laatste vorm van spanning gemakkelijk over het hoofd zien. N3- en N4-lezers zullen veel plezier kunnen beleven aan deze vorm van psychologische spanning. 
  Chronologie  De brieven zijn chronologisch geordend en worden steeds voorzien van plaats en datum. Helder, maar minder ervaren lezers moeten wel leren letten op die aanduidingen. 
  Verhaallijn(en)  Er zijn verschillende verhaallijnen: de ontwikkeling in de ziekte van Jonas, de verhouding tot zijn ouders, de liefdesrelatie van Michaël, de oorlog in voormalig Joegoslavië op de achtergrond, de ontwikkeling van de relatie tussen de ouders Pierre en Irina en de samenhang tussen al deze gegevens. Dat is veel voor een N2-lezer; deze heeft hulp nodig bij het ordenen hiervan.
  Perspectief  Briefroman: overal treffen we ik-perspectief aan, beschouwend en belevend; de ik-personages zijn de auteurs van de brieven; een brief is een monoloog in ik-vorm. Ook hiervoor is het van belang dat de lezer steeds goed let op de aanduidingen boven en onder de brief. Verder niet ingewikkeld. Niet alleen N2-lezers maar ook die van N3 en N4 zullen hier wel op geattendeerd moeten worden, want deze aanduidingen zijn van wezenlijk belang voor het begrip.
  Betekenis  De eerste verhaallijn, de ontwikkeling van Jonas’ ziekte, is voor N2, N3 en N4 eenvoudig te volgen en te begrijpen. Hierbij duiden de titels van de delen het stadium van de ziekte en Jonas’ toestand aan. Lastiger is het, vooral voor N2-lezers, te doorgronden hoe de verhouding van Jonas tot zijn ouders en jonge zusje zich ontwikkelt. Ook kan het de N2-lezer gemakkelijk ontgaan hoe Michaël zich voelt nu de oorlog in voormalig Joegoslavië invloed gaat hebben op zijn vriendschappen en zijn beginnende liefdesrelatie. N3- en N4-lezers zullen geholpen moeten worden de cruciale rol van deze oorlog in het leven van alle personages te onderkennen.

Relevante bronnen voor docenten

  jansimoen.com | website van de schrijver
leesplein.nl | over Jan Simoen
leestafel.info | over Met mij gaat alles goed en de andere delen van de trilogie 

 

Geschreven door:

Gosse Koolstra