Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Over de auteur

Bert Wagendorp (Groenlo, 1956) is columnist van de Volkskrant, en auteur van de novelle De Proloog en de verhalenbundel De dubbele schaar. Hij was voor de Volkskrant vele malen verslaggever van de Tour de France. Hij richtte het literaire wielertijdschrift De muur op en schreef een groot aantal artikelen voor het literaire voetbaltijdschrift Hard gras.

Inhoud

Vijf jongens en een meisje vormen op het Baudartius College te Zutphen al een hechte vriendengroep. Na hun eindexamen in 1982 gaan twee van hen met de racefiets de Mont Ventoux in de Provence beklimmen, een derde vriend voegt zich later bij hen. Ook de anderen volgen, per auto. Bij de afdaling doet zich een noodlottig ongeluk voor. De vriendenkring valt uiteen, het meisje vertrekt naar Italië. Dertig jaren later komen hun wegen weer samen. De vier mannen en de vrouw verwerken alsnog samen de rouw om de omgekomen vriend en herstellen de vriendengroep. Voor hun verdere leven heeft dit ingrijpende, positieve gevolgen.

Leesaanwijzingen

Wielerliefhebbers moeten niet verwachten dat dit boek van begin tot eind over hun sport gaat, want dat is niet het geval: het gaat over vriendschap, liefde, jaloezie en de invloed van de tijd (en de dood). Het is gemakkelijk te lezen, het is spannend, en het is vaak erg grappig. Maar zorg ervoor dat dit je niet verleidt tot oppervlakkig lezen, want dan mis je veel aanwijzingen die Wagendorp in zijn beschrijvingen aanbrengt. Heb je in het begin last van de snelle tijdsprongen en vele personages, lees dan gewoon door … je gaat het vanzelf begrijpen.

Om over na te denken

Wat is dat: vriendschap? Hoe komt het dat jongens vaak zonder een moment na te denken bevriend met elkaar raken? Wat zijn de gevolgen van aansluiting van een mooi meisje bij zo'n vriendengroep? Heb jij zoiets meegemaakt? Als meisje, als jongen? Hoe ga je ermee om als die vriendschap later heel anders blijkt te gaan? Denk jij dat je jaren later de dood van een goede vriend nog kunt verwerken? Kun je je voorstellen dat je daarmee je hele leven bezig bent?

Waardering

'Een heerlijke roman voor scholieren die een beetje geïnteresseerd zijn in de wielersport. Bert Wagendorp heeft een mooie versie van een jeugdboek voor volwassenen geschreven.'
(Kees van de Pol, op scholieren.com)

'Het boek is pakkend en snel geschreven. Geen lange achtergronden en vage verhaallijnen maar een heerlijk, pakkend boek dat je meeneemt naar de sfeer die het Franse leven je te bieden heeft.'
(lezersreview op bol.com)

'Toen ik begon met het lezen van het boek Ventoux, vond ik het helemaal geen leuk boek. Ik vond het saai en lastig te begrijpen. Omdat er veel informatie werd gegeven en er veel personages in voorkwamen. Op het eind werd het boek spannender en begon ik er meer over na te denken. Daardoor werd het boek wel leuker.'
(Gaia, 4 havo, op scholieren.com)

Meer weten?

bol.com | inkijkexemplaar
volkskrant.nl/recensies | Hans Bouman, 'Een jongensboek (m/v) over vriendschap dat leest als een trein'

Geschreven door:

Gosse Koolstra

Suggesties


Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Opdrachten

BoekWagendorp, Bert, Ventoux
NummerN2/1
Niveau2
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
Focusplaats en tijd
Je leert

hoe plaats en tijd een belangrijke rol kunnen spelen in verhaal en film.

Opdracht

Ventoux is oorspronkelijk als scenario voor een film geschreven (zie p. 286 van de roman). Bij het opnemen van een film is het belangrijk van tevoren van alle scènes te bepalen waar en wanneer ze zich afspelen. Bij opnames van verschillende scènes die zich op dezelfde tijd afspelen, moeten de acteurs bijvoorbeeld niet plotseling andere make-up op hebben of andere kleren dragen. Ook moet er bij buitenopnamen op gelet worden dat bijvoorbeeld de schaduwen die de zon werpt, niet plotseling heel anders zijn dan logisch is. (Ben je nieuwsgierig naar fouten op dit gebied: zie de bronnen, waar je websites vindt die hieraan gewijd zijn.)
Bovendien: bij een boekverfilming worden sommige scènes gewoon weggelaten. Dat mogen jullie straks ook doen, maar je geeft dat dan wel aan in de opdracht.

A

Jullie gaan als team dat de regisseur en opnameleiding assisteert, voorbereiden welke scènes bij elkaar horen wat betreft tijd(stip), locatie en acteurs. Dus: waar moet er worden opgenomen, wie zijn daar als acteur op de set, en op welk tijdstip moet dat gebeuren. Gebruik hiervoor het schema onderaan. Aanpak:

  • Verdeel de roman in 'tijdseenheden' (momenten / tijdvakken / perioden) of verdeel de roman per locatie (dit is lastiger).
  • Binnen een tijdseenheid houd je de chronologische volgorde van de scènes aan.
  • Zorg ervoor dat opnames op dezelfde locatie achter elkaar gemaakt kunnen worden.
  • Geef aan op welk tijdstip er gefilmd wordt: 's morgens, 's middags, 's avonds, 's nachts en hoe laat.
  • Geef aan welke scènes jullie niet gaan verfilmen; vermeld in die kolom met een paar woorden waarom verfilming niet nodig is.
  • Voeg jullie resultaten samen tot één schema.
  • Welke problemen zien jullie voor de regisseur en opnameleiding? Formuleer die onder het schema als aandachtspunten of waarschuwingen.

Scène         

Personages  

Locatie       

Datum/tijd   

Tijdstip       

Niet verfilmen 

Bart bekijkt de foto van 30 jaar terug Bart Barts appartement in Alkmaar 2012 overdag  combineren met ontmoeting Anna? 
           
enz.           

Opmerkingen voor de regisseur:

B

Geef nu in 300-400 woorden een oordeel over de opzet die Wagendorp heeft gekozen voor zijn roman. Belicht in ieder geval ook de volgende punten: zou die 'strakker', spannender, sterker geworden zijn als hij het verhaal volkomen rechtlijnig, chronologisch, had verteld? Licht jullie oordeel toe. Had het boek ook gekund zonder de scènes die jullie nu voor de verfilming geschrapt hebben? Waarom wel / niet?

(Literaire)theorie

Over ruimte en tijd:
Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur, Uitgeverij kleine Uil, Groningen 2009, p. 109-112.

Bronnen

Over filmfouten:
Tonie Mudde, 'Filmfouten', op: volkskrant.nl; de website Moviemistakes; fouten in oorlogsfilms, op: wo2forum.nl

Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekWagendorp, Bert, Ventoux
NummerN2/2
Niveau2
Studielast3 slu
Werkvormindividueel of tweetal
Focuspersonages
Je leert

hoe een auteur personages uitbeeldt over een periode van ongeveer 30 jaar.

Opdracht

Op veel scholen stellen eindexamenleerlingen een jaarboek samen, misschien op jouw school ook. Ken je zulke jaarboeken? Een populair hoofdstuk is dat leerlingen over elkaar schrijven hoe zij denken dat anderen er over 25 jaar zullen voorstaan: getrouwd? single? rijk? sociaal of juist niet? Dat is dan grappig bedoeld, maar meestal zit er wel een kern van waarheid in die typeringen.

A

  1. Kies nu vijf of zes medeleerlingen uit die jij goed kent. Jij bent daar zelf ook bij. Zet de namen in kolom 1 van schema A hieronder. Je vult het schema dus ook voor jezelf in.
  2. Geef met drie uiterlijke en drie innerlijke kenmerken een treffend beeld van iedere persoon. (kolom 2)
  3. In de laatste kolom geef je in steekwoorden een beschrijving van deze persoon over 25 jaar. Hierin noem je in ieder geval de relatievorm (single kan ook), maatschappelijke positie en het (zelf)beeld van deze persoon (gelukkig met zijn/haar situatie, middelpunt van vrienden/vriendinnen, stille achtergrondfiguur, groot netwerk van BN'ers, enzovoort).

Schema A

Naam                Kenmerken nu                  Kenmerken over 25 jaar 
     
     
     
     
     
     


B

Maak nu precies zo'n schema voor Bartje, André, Joost, Peter, David en Laura. Je beschrijft dus de vroegere situatie en de tegenwoordige, 30 jaar later. Gebruik schema B.

Schema B

Naam                Kenmerken vroeger         Kenmerken nu (30 jaar later) 
Bartje    
André     
Joost     
Peter     
David     
Laura     


C

Schrijf nu in 300-500 woorden op wat je vindt van Wagendorps uitbeelding van de personages. Besteed in ieder geval aandacht aan de volgende vragen:

  • Vind je dat Wagendorp het beeld van de personages vroeger en nu goed op elkaar heeft laten aansluiten? Klopt het?
  • Hebben die personages zich in die dertig jaar ontwikkeld? Vind je ze niet, nauwelijks of sterk veranderd?
  • Wagendorp belicht niet ieder personage even goed. Hoe zou je dat kunnen verklaren?

D

Deze vraag beantwoord je alleen als je daar een gedachte over hebt:
Hoe vind je nu je beschrijving van jezelf en je medeleerlingen uit schema A over 25 jaar: reëel, hoopvol, angstaanjagend?

Gemaakt doorGosse Koolstra




Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Opdrachten

BoekWagendorp, Bert, Ventoux
NummerN3/1
Niveau3
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
Focusfictie en werkelijkheid
Je leert

de werking te zien van het gebruik van historische gebeurtenissen en personen in fictie.

Opdracht

Bekijk de informatie over de boekverfilming van Forrest Gump (bron 1 en 2) en De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween  (bron 3 en 4). Je hoeft de films niet te zien, al zijn ze wel erg leuk! Blijkbaar vinden kijkers het vermakelijk dat er in fictie (film of boek) gebeurtenissen voorkomen die 'echt gebeurd' zijn.
Bert Wagendorp doet dat ook in Ventoux. Jij gaat in kaart brengen hoe hij dat doet en welk verband er is tussen de historische werkelijkheid en zijn verhaal. Je geeft ook een oordeel over de manier waarop Wagendorp het aanpakt en het effect ervan.

A

  1. In de linker kolom van het schema hieronder noteer je vijf belangrijke sportgebeurtenissen, vijf films en vijf locaties uit de werkelijkheid, die Wagendorp noemt.
  2. Van ieder gegeven dat je hebt opgeschreven, noteer je in de tweede kolom het verband met het verhaal.

HISTORISCHE GEGEVENS:
SPORT, FILMS, LOCATIES
      

FUNCTIE IN VENTOUX             
   
   
   
   
   
   

 

B

Beschrijf nu in maximaal 200 woorden wat jullie oordeel is over de techniek van Wagendorp: hoe vind je de verwijzingen naar de werkelijkheid buiten het verhaal werken? Voegen ze iets toe aan het verhaal? Op welke manier? Had hij ze net zo goed kunnen weglaten? Waarom vind je dat?

C

De manier waarop historische gebeurtenissen in Forrest Gump en De 100-jarige ... gebruikt worden, is anders dan de aanpak van Wagendorp in Ventoux.

  1. Welk verschil zien jullie?
  2. Hoe waarderen jullie beide manieren?
Bronnen
  1. Over Forrest Gump, op: Moviemeter
  2. 'Forrest Gump', op: Wikipedia
  3. Recensie van De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween, op: mustreads.nl
  4. Trailer en beschrijving van De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween, op: pathe.nl
Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekWagendorp, Bert, Ventoux
NummerN3/2
Niveau3
Studielast3 slu
Werkvormtweetal (jongen en meisje)
Focusgenre
Je leert

te reflecteren op de techniek die eigen is aan een bepaald genre.

Opdracht

In een aantal recensies van Ventoux komt steeds weer het begrip 'vriendschap' terug, vaak ook 'jongensvriendschap', 'jongensboek voor volwassenen'. Daar wordt heel verschillend op gereageerd. Het boekhandelspanel in De Wereld Draait Door komt superlatieven tekort om Ventoux aan te prijzen, en het boek wordt daar zelfs vergeleken met De uitvreter / Titaantjes van Nescio (ook te vinden op deze site, niveau 5). Mieke van der Weij daarentegen - en zij is niet de enige - ergert zich aan het 'ouwejongenskrentenbrood'-gehalte van het verhaal. Kerels die elkaar een ferme klap op de schouders geven als teken van genegenheid, die na een paar stevige pilzen de lichamelijke kwaliteiten van vrouwen doornemen en die in zeer plastische woorden beschrijven - zij vindt het allemaal wat te veel van het goede.
Bekijk en lees de aangegeven bronnen.

A Leg het volgende schriftelijk vast in maximaal 500 woorden.

  1. Ieder voor zich noteert, zonder te overleggen, wat hij/zij kenmerkend vindt voor jongensvriendschappen en meisjesvriendschappen.
  2. Ieder voor zich noteert, zonder te overleggen, wat hij/zij kenmerkend vindt voor de positie van een meisje dat deel uitmaakt van een groepje jongensvrienden. Beschrijf ook wat er dan gebeurt in zo'n groepje.
  3. Leg jullie beschrijvingen naast elkaar en bespreek ze. Noteer overeenkomsten en verschillen.
  4. Welke conclusies trekken jullie?

B Leg individueel het volgende vast in maximaal 250 woorden.

  1. Wat vind jij 'typische jongensdingen, jongenspraat, jongenshumor'?
  2. Wat vind jij 'typische meisjesdingen, meisjespraat, meisjeshumor'?

C Leg jullie antwoorden bij B naast elkaar en bespreek ze. Beantwoord daarna deze vragen:

  1. Vinden jullie dat Ventoux een typisch jongensboek is? Waarom?
  2. Vinden jullie dat het meisje Laura voldoende uit de verf komt? Leg uit.

D Beschrijf nu in 300-500 woorden wat jullie mening is over het volgende:

  1. Welk genre boek heeft Wagendorp willen schrijven naar jullie idee? Kijk nog even naar de aangegeven genres bovenaan deze pagina.
  2. Welke middelen gebruikt hij daarvoor?
  3. Is hij geslaagd in zijn opzet?
  4. Geslaagd of niet in zijn opzet, kunnen jullie zijn doel (genre) en stijl waarderen?

E Heeft bij deze opdracht het verschil m/v bij jullie een rol gespeeld? Welke? 

Bronnen
  1. Filmpje over Ventoux als Boek van de Maand in DWDD, op: Tzum, literair weblog
  2. Recensies van Ventoux, op: rankingthebooks.nl
  3. Recensie van Ventoux, op: Boekhappen
Gemaakt doorGosse Koolstra




Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Opdrachten

BoekWagendorp, Bert, Ventoux
NummerN4/1
Niveau4
Studielast3 slu
Werkvormindividueel of tweetal
Focusbetekenis
Je leert

te analyseren wat een auteur over belangrijke principes te zeggen heeft.

Opdracht

In hoofdstuk XXIX, vanaf p. 244, wordt beschreven hoe de vier mannen met Laura in restaurant Le Four à Chaux gaan eten. Er wordt stevig gedronken. Laura roept het beeld op van het ongeluk. Joost geeft aan dat hij zichzelf vaak Peters dood heeft verweten. Schuld, dood door schuld.

A

Jij gaat (jullie gaan) de vraag beantwoorden: was hier sprake van 'dood door schuld'? Daarvoor moet je:

  1. onderzoeken wat het juridische begrip 'dood door schuld' inhoudt. Lees hiervoor bron 1 en 2. Schrijf de kern ervan op.
  2. oordelen over het verschil tussen betrokkenheid, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid (zie bron 3, 4 en 5)
  3. bepalen welke van de vrienden (inclusief Laura) dood door schuld ten laste kan worden gelegd. Noteer dit in het schema hieronder.
  4. noteren welke argumenten je daarvoor kunt aanvoeren. Noteer dit in het schema hieronder.
Verdachte     Schuldig / onschuldig  Motivering                                             
Bart     
André     
Joost     
David     
Laura     


B

Schrijf ten slotte als een rechter een uitspraak waarin je bepaalt of er een veroordeling moet komen voor 'dood door schuld' en zo ja, voor wie. Bepaal - indien schuldig - de strafmaat. Gebruik hiervoor circa 250 woorden.

Bronnen
  1. 'Dood door schuld', op: Wikipedia
  2. 'Dood door schuld', op: Wet & Recht
  3. Lenneke Sprik, 'Aansprakelijkheid voor Srebrenica blijft vaag', op: trouw.nl
  4. 'Kabinet voert Srebrenica-arrest uit', op: nos.nl 
  5. 'De val van Srebrenica', op: Wikipedia, met name punt 4
Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekWagendorp, Bert, Ventoux
NummerN4/2
Niveau4
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
Focusmotieven en thema's
Je leert

verschillende romans die dezelfde motieven en thema's behandelen, te vergelijken en te beoordelen.

Opdracht

VOORAF: voor deze opdracht moeten jullie allebei Joe Speedboot van Tommy Wieringa en Ventoux gelezen hebben. Ieder van jullie is vervolgens specialist in één van deze boeken. Verdeel ze van tevoren.

A

Lezenvoordelijst gebruikt 'tags' om aan te geven welke motieven en welke verhaalgegevens van belang zijn in een bepaald boek. De samenstellers van de website zijn voortdurend in discussie welke tags algemeen genoeg zijn om opgenomen te worden in de lijst. Jullie gaan nu alle tags bedenken die je vindt passen bij je boek; daarbij neem je ook de tags op die Lezenvoordelijst al gekozen heeft. Kies uit de volgende mogelijkheden: jongeren, jeugdliefde, seksualiteit, seks, middelbare school, vriendschap, vriendengroep, eenzaamheid, isolement, sport, dromen, relaties, verhouding man/vrouw, volwassen worden, haat, verraad, film, schrijverschap, schuld, meisjes/jongens, jaloezie, dood, teleurstelling. Voeg eventueel tags toe als je die belangrijk vindt voor jouw boek. Vul ze dan, na overleg, op alfabetische volgorde in de linkerkolom van onderstaand schema in.

TAG / MOTIEF       

STERKST IN
(welk boek?)          

WAAROM              
     
     
     
     
     
     

 

B

Bepaal nu samen welk boek volgens jullie een bepaald motief het beste aan de orde stelt. Vul het schema verder in.

C

Bepaal dan samen welk boek je het sterkst vindt en waarom.

  1. Heeft dat iets te maken met wat jullie bij A en B in kaart gebracht hebben?
  2. Zo ja, hoe zit dat dan?
  3. Zo nee, welke redenen hebben jullie voor jullie oordeel? Schrijf dit op in een stukje van zo'n 150 woorden. Als jullie het niet eens zijn, maak je dat natuurlijk ook duidelijk in dit tekstje.
Gemaakt doorGosse Koolstra




Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Ventoux - Wagendorp, BertNiveau 3

Ventoux

Auteur:Wagendorp, Bert
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Atlas Contact
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:287
Genre:avonturenroman, literaire thriller, psychologische roman, schoolverhaal, sportverhaal
Tags:adolescentie, dood, filosofie, liefde, relaties, school, schrijverschap, seks, verliefdheid, vriendschap, wielrennen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als eBook, als luisterboek en op Daisy-rom (alleen in de bibliotheek).
In mei 2013 uitgeroepen tot Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2014.
Vanaf 14 mei 2015 is de verfilming te zien; regie: Nicole van Kilsdonk, muziek: Blaudzun.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 21 februari 2015.

 

Introductie

Bert Wagendorp (Groenlo 1956) studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde in Groningen en begon daarna aan een loopbaan in de sportjournalistiek. Lange tijd was hij de vaste verslaggever van de Tour de France voor de Volkskrant. Naast dit journalistieke werk begaf hij zich op het gebied van de literatuur: hij schreef De proloog, een novelle, en de verhalenbundel De muur. Beide werken werden positief ontvangen. Ventoux ontstond als een ontwerp voor een filmscenario en werd na aandrang van vrienden uitgewerkt tot een roman. Filmmaker Hans de Wolf en regisseuse Nicole van Kilsdonk leveren in mei 2015 een film 'op basis van' Ventoux. Wagendorp is vaste columnist bij de Volkskrant.

Inhoud

Leeswaarschuwing: deze weergave bevat ook details over de afloop van het verhaal.
Bart Hoffman vertelt over de vriendengroep waarvan hij al sinds de lagere school deel uitmaakt; deze kreeg op het Baudartius College te Zutphen zijn meest volledige vorm. Toetreding van 'het mooiste meisje van de klas', Laura, tot de groep van vijf vrienden heeft gevolgen: liefde, erotiek, seks en jaloezie zijn vanaf dat moment naast de sterke vriendschap bestanddeel van alle interactie in de groep.
Na hun eindexamen in 1982 gaan twee van hen met de racefiets de Mont Ventoux in de Provence beklimmen, een derde vriend voegt zich later bij hen. Ook de anderen volgen, per auto. Peter, de dichter en degene met wie Laura het innigst contact heeft, verongelukt tijdens zijn roekeloze afdaling. De vriendengroep valt uiteen. Laura verdwijnt spoorloos. De enigen die contact houden, zijn Bart de journalist en David, de Achterhoekse Surinamer die nooit meer weg wil uit Zutphen en daar een reisbureautje in avontuurlijke reizen heeft. Joost wordt een gerenommeerd wetenschapper en André een succesvol cokedealer voor de hogere kringen.
Zo'n dertig jaren later komen de vrienden elkaar door toeval weer tegen en besluiten ze opnieuw naar de Mont Ventoux te vertrekken. De dood van Peter blijkt in ieders leven nog steeds een belangrijke, ongemakkelijke herinnering. Bovendien is André ternauwernood aan een nieuwe veroordeling ontkomen en wordt Joost ontmaskerd als frauduleuze plagiator. Inmiddels heeft Laura, die als regisseuse betrokken is bij een festival in Avignon, laten weten dat ze ook langs wil komen in Bédoin, het plaatsje waar de vrienden net als in juni 1982 verblijven. Daar onthult ze wat de ware aard was van Peter en van haar relatie met hem. Die heeft onder andere als gevolg gehad dat zij zwanger van hem was, om die reden naar Italië is vertrokken en daar een bestaan heeft opgebouwd. Haar blinde zoon, Willem genoemd naar Peters vader, is bij haar. In het slothoofdstuk dat zich afspeelt in 'onze tijd' wordt verteld hoe de verwerkte gebeurtenissen een positieve invloed hebben gehad op het leven van de vrienden.

Moeilijkheid

Ventoux is niet moeilijk door het verhaal, maar wel door de tijdlagen in het verhaal en de ordening ervan. Vooral onervaren lezers moeten goed begeleid worden in hun verwachtingen van wat het verhaal zal bieden en hun manier van lezen. Met name de tijdsprongen maken het voor N2-lezers een lastig boek, zeker in het begin. Gelukkig is het boek op heel verschillende manieren te lezen: om het dramatische vriendenverhaal, om de weergave van 'jongensvriendschap', om de spanning van rivaliserende verliefden, om filosofieën aangaande vriendschap, liefde, verraad, jaloezie, het verglijden van de tijd, en de dood. Lezers met minder ervaring kunnen gerust een aantal betekenissen laten liggen om toch te genieten van de vaart en humor die er in het verhaal zitten.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies 

Indicatoren 

Toelichting | complicerende factoren 

Algemene vereisten

Bereidheid  N2-lezers zullen misschien schrikken van de omvang. De flaptekst belooft wel spanning, maar spreekt ook van een dichter, Spinoza en Friedrich Nietzsche, geen eenvoudige zaken. 'Wielrennen' zal bepaalde lezers afstoten en andere aantrekken. Het gegeven van relaties tussen middelbare scholieren zal lezers van alle niveaus aanspreken.  
  Interesses Sporthaters kunnen gerust zijn: het is geen wielerroman. Leerlingen die een afkeer hebben van 'liefdestoestanden' evenzeer: het is een boek dat genoeg spanning biedt. Het boek gaat over vriendschap en is erg humoristisch.
  Algemene kennis Enige kennis van geografie is prettig voor het begrijpen van het verhaal. Ook moet de lezer kijk hebben op de wereld om hem heen, waarin cokedealers en frauderende wetenschappers rondlopen.
  Specifieke literaire en culturele kennis Vooral N2-lezers zullen een kluif hebben aan de vele verwijzingen naar literatuur en filosofie, tenzij ze er overheen lezen. Daarnaast maakt Wagendorp functioneel gebruik van vele historische gebeurtenissen en personen waarvan jonge lezers geen weet hebben. Maar los van de verdiepende betekenis van deze verwijzingen blijft voor hen een vlot verhaal over. N3-lezers voelen zich wellicht meer uitgedaagd deze betekenissen te doorgronden. N4-lezers zullen dit zeker een leuke uitdaging vinden.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Het vocabulaire zal voor geen van de niveaus een probleem vormen. Het varieert van alledaags tot vulgair; dit laatste kunnen sommige leerlingen onprettig vinden. Seks wordt in straattaal beschreven, maar seksscènes worden niet expliciet verteld.
  Zinsconstructies Voor geen van de niveaus zullen de zinsconstructies moeilijk zijn. Lastiger is Wagendorps gewoonte alle personages in directe rede geregeld gebruik te laten maken van ellipsen; soms zijn deze onbegrijpelijk.
  Stijl De stijl zal weinig problemen opleveren. Misschien zullen minder ervaren lezers de beschouwingen en overwegingen van de hoofdpersoon lastiger vinden; daarin is het taalgebruik wat abstracter. Daarnaast is er genoeg actie en dialoog die de stijl luchtig houden en de vaart erin houden. 

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters De karakters zijn overzichtelijk in aantal en ontwikkeling. Het is de vraag of minder ervaren lezers de complexiteit van de verhouding tussen Peter en Laura kunnen bevatten. Aan de andere kant zullen sommigen van hen dergelijke verhoudingen al kennen, uit eigen ervaring of van nabij.
  Aantal karakters Aanvankelijk zal de minder ervaren lezer zich wat overspoeld voelen door de hoeveelheid personen die in hoog tempo worden geïntroduceerd. Aan de andere kant bieden de grote onderlinge verschillen tussen hen genoeg houvast voor herkenning en onderscheiding.
  Ontwikkeling van de karakters De personages ontwikkelen zich niet heel sterk; de bijna-vijftigers zijn allemaal groot-geworden jongetjes, al zijn ze ieder getroffen door slagen van het leven. Laura's persoonlijkheid blijft afstandelijk beschreven. Voor geen van de niveaus zal dit lastig zijn.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning Er is genoeg actie, zowel eenvoudige als heel spannende.
  Chronologie De afwisseling van tijden maakt Ventoux echt lastig voor N2-lezers. Ze zullen, vooral in het begin, verdwalen in de verschillende tijdlagen. Enige begeleiding hierin is beslist nodig. Omdat steeds hetzelfde stramien wordt gebruikt, zullen deze lezers aan Ventoux een goed boek hebben om met dit procedé vertrouwd te raken. De nu-situatie wordt chronologisch verteld, het verleden niet.    
  Verhaallijn(en) Het aantal verhaallijnen is beperkt; geen probleem voor de betreffende niveaus. Van sommige lijnen, bijvoorbeeld die van vader-dochter Bart-Anna, zal de lezer zich afvragen wat de betekenis daarvan is. Die vraag hoeft niet te worden beantwoord om het verhaal te kunnen volgen. 
  Perspectief Het perspectief is eenvoudig en levert geen problemen op: een ik-perspectief dat ligt bij het vertellende personage Bart.
  Betekenis Sommige N2-lezers zullen niet alle betekenissen doorgronden, maar dat hoeft ook niet voor het volgen van het verhaal. Vooral Wagendorps uitstapjes naar de filosofie, kwesties van tijd, zingeving en het wezen van menselijke betrekkingen zijn meer besteed aan N3- en N4-lezers dan aan die van N2.

 

Geschreven door:

Gosse Koolstra