Nederlands - 12 t/m 15 jaar

De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Over de auteur

De Ierse auteur John Boyne (1971) werd in Nederland bekend toen in 2006 zijn roman De jongen in de gestreepte pyjama verscheen. Het boek is in diverse landen bekroond. In 2011 verscheen De witte veer, dat tijdens de Eerste Wereldoorlog speelt. Boyne geeft les in creatief schrijven aan de universiteit en schrijft boekrecensies voor kranten.
Meer informatie over John Boyne vind je op Leesplein

Inhoud

Duitsland 1943. Bruno is negen jaar als hij met zijn familie gaat verhuizen. Dat heeft te maken met het werk van zijn vader, een hoge Duitse militair. Vlakbij het nieuwe huis staat een hoog hek, waarachter mannen en jongens in gestreepte pyjama's wonen. Bruno sluit vriendschap met een jongen die achter het hek woont, Shmuel, die hem inwijdt in de geheimen van zijn vreemde woonplek.

Leesaanwijzingen

Het verhaal wordt vanuit Bruno verteld; zo nu en dan worden gedachten en gevoelens van Shmuel beschreven. Bruno is nog jong en onwetend over wat er om hem heen gebeurt. Hij weet bijvoorbeeld niet wat een jood is. Het is bijzonder dat jij als lezer zoveel meer weet dan de hoofdpersoon. Let er eens op watvoor effect dat op je heeft tijdens het lezen.

Om over na te denken

Moeten ouders hun kinderen alles vertellen of mogen ze bepaalde dingen geheim houden? Wil jij alles weten over de huidige misdaden tegen de menselijkheid? Kun je van je ouders houden ook al doen ze vreselijke dingen?

Waardering

'Ik vond het een heel aangrijpend verhaal. Het was heel mooi om te lezen dat twee jongetjes zo goed bevriend kunnen zijn, terwijl ze in twee totaal verschillende werelden leven.'
Anoniem, 3 vwo, op: Scholieren.com

'Het boek is heel goed geschreven. Het leest heel makkelijk. Ook is het heel apart dat Bruno allerlei dingen niet weet die je als lezer wel weet.'
Sarissa, 3 vwo, op: Scholieren.com 

'Het is vlot geschreven in gemakkelijke en eenvoudige zinnen en in klare taal, een beetje een kinderlijke schrijfstijl. De schrijver vertelt het verhaal vanuit de ogen van een jong kind. Daardoor zie, hoor en lees je wat Bruno meemaakt. Het is volledig vanuit Bruno's beleving geschreven. Ik vind het een leuke manier van vertellen, ik had nog nooit een boek gelezen dat zo geschreven was.'
Anoniem, op: Scholieren.com 

Meer weten?

Youtube.com | boektrailer (Engelstalig)
Youtube.com | filmtrailer (Engelstalig)

Geschreven door:

Wilma van der Pennen

Suggesties


De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Opdrachten

BoekBoyne, John, De jongen in de gestreepte pyjama
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusgeloofwaardigheid
Je leert

een uitspraak doen over de geloofwaardigheid van een verhaal.

Opdracht

A

Hoe realistisch vind jij De jongen in de gestreepte pyjama? (Realistisch wil zeggen dat het echt gebeurd zou kunnen zijn.)
Geef een cijfer tussen 1 en 10 en leg je antwoord uit.
1 = totaal onrealistisch
10 = heel erg realistisch

B

Realistisch is niet hetzelfde als geloofwaardig. Geloofwaardig is een verhaal als je wordt helemaal kunt meegaan in het verhaal. Een verhaal kan totaal onrealistisch zijn, maar tegelijk wel heel geloofwaardig. Alles klopt dan, er zitten geen tegenstrijdigheden in de beschreven wereld, de personages doen geen dingen die niet passen bij wat je over hen weet etc.

  1. Geef een voorbeeld van een boek dat je ooit hebt gelezen dat
    a. realistisch én geloofwaardig was
    b. realistisch maar niet geloofwaardig was
    c. niet realistisch, maar wel geloofwaardig was
    d. niet realistisch en ook niet geloofwaardig was
  2. Hoe geloofwaardig vind jij De jongen in de gestreepte pyjama?
    Geef een cijfer tussen 1 en 10 en leg je antwoord uit.

C

  1. Lees jij liever realistische boeken of niet-realistische boeken? Leg je antwoord uit.
  2. Hoe belangrijk vind jij dat een verhaal geloofwaardig is? Geef een cijfer tussen 1 en 10 en leg je antwoord uit.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Opdrachten

BoekBoyne, John, De jongen in de gestreepte pyjama
NummerN3
Niveau3
Studielast3 slu
Werkvormindividueel
Focusperspectief
Je leert

het perspectief analyseren en reflecteren op de werking van het perspectief.

Opdracht

A

Het maakt vaak verschil wie jou een verhaal vertelt. Stel je voor. Een vriend is kwaad op zijn ouders omdat hij huisarrest heeft gekregen omdat hij gisteren een uur te laat thuis is gekomen. Hij vindt dat ze niet zo moeten zeuren want hij kon er niets aan doen. Hij was gewoon de tijd vergeten. Zijn ouders vertellen jou dat zij zich heel veel zorgen hebben gemaakt. Er was namelijk een ernstig ongeluk gebeurd met een jongen met de leeftijd van hun zoon en ze konden hem niet bereiken. Ze waren bang dat hij betrokken was bij dit ongeluk. Je krijgt door hun verhaal meteen een heel ander beeld van wat er gebeurd is.

  1. Bestudeer de theorie over het wisselend en het ik-perspectief. Zie bron 1.
  2. Welk perspectief heeft de auteur voor De jongen in de gestreepte pyjama gebruikt?
  3. Zou de auteur hier bewust voor gekozen hebben denk je?

B

  1. Van welk personage buiten Bruno en Shmuel zou jij willen weten wat hij/zij denkt en voelt?
  2. Leg uit welk effect het op het verhaal zou hebben als de schrijver dit personage ook aan het woord zou hebben gelaten.
  3. Zoek drie fragmenten in De jongen in de gestreepte pyjama waarvan jij denkt dat je als lezer een andere, misschien zelfs betere indruk krijgt als ook een ander personage aan het woord zou zijn gelaten. Gebruik het onderstaande schema waarin je aangeeft hoe het andere personage reageert. 

Schema

fragment                                 reactie/handeling              reactie van het door jou gekozen personage
     
     
     

 

C

Herschrijf een van de gekozen passages in maximaal 300 woorden vanuit het perspectief van jouw gekozen personage.

D

  1. Wat verandert er voor de beleving van de lezer als de schrijver dit personage ook aan het woord zou hebben gelaten?
  2. Zou je De jongen in de gestreepte pyjama meer of minder gewaardeerd hebben als hij dit gedaan had? Leg je antwoord uit.
Gemaakt doorCilla Geurtsen




De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Opdrachten

BoekBoyne, John, De jongen in de gestreepte pyjama
NummerOpdracht N3+
Niveau3+
Studielast2 à 3 slu
Werkvormindividueel
Focusmotieven
Je leert

motieven herkennen en begrijpen.

Opdracht
  1. Maak een korte samenvatting op verhaalniveau. Je mag hierbij gebruik maken van internetbronnen; vergeet in dat geval niet je bronnen duidelijk te vermelden! 
  2. Bestudeer de Literaire theorie. Noteer zo veel mogelijk motieven die je zijn opgevallen.
  3. Lees enkele boekverslagen over De jongen in de gestreepte pyjama op Scholieren.com. Maak een lijst van motieven die in de verslagen worden genoemd. Zorg dat je ten minste 20 motieven noteert.
  4. Leg je lijstjes van vraag 2 en 3 naast elkaar en schrap de motieven die volgens jou NIET duidelijk herkenbaar in de roman voorkomen.
  5. Probeer nu een aantal abstracte motieven en een grondmotief te verwoorden.
(Literaire)theorie

Motieven Een motief is een element dat meerdere keren herhaald wordt. Daardoor vallen ze op en word je als lezer op het spoor gezet van waar het in het boek om gaat. In de literatuurwetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten motieven.

Verhaalmotieven worden ook wel aangeduid als concrete motieven. Ze bevinden zich in de verhaallaag, ze zijn zichtbaar in het verhaal.

Abstracte motieven komen niet expliciet in het verhaal voor, maar die moet je zelf afleiden en proberen te verwoorden. Vaak gaat het om vrij algemene begrippen, zoals eenzaamheid, eeuwigheid, liefde, verlies, verslaving, etcetera.

Een grondmotief is de visie die uit een roman spreekt en die je vaak wel in één zin kunt formuleren. Vaak zijn er meerdere mogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat je argumenten kunt aandragen voor het grondmotief dat jij hebt geformuleerd.

Een leidmotief, ten slotte, is een steeds terugkerend element. Dat kan een kleur, een bepaalde zin of zinsdeel, een voorwerp, een symbool of handeling zijn. Een leidmotief kan een eigenschap van een bepaald personage benadrukken, maar ook verwijzen naar het grondmotief.

Bronnen

Zie ook: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, pp. 113-114

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De jongen in de gestreepte pyjama - Boyne, JohnNiveau 3

De jongen in de gestreepte pyjama

Auteur:Boyne, John
Jaar uitgave:2006
Uitgeverij:Arena
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:221
Genre:oorlogsroman
Tags:Duitsland, gezin, Karaokelezen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.
Vertaald uit het Engels (The boy in the striped pyjamas, 2006).
In 2008 verfilmd door Mark Herman, onder de titel The boy in the striped pajamas.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 oktober 2017. 

 

Introductie 

De Ierse auteur John Boyne (1971) brak in Nederland door toen in 2006 zijn roman De jongen in de gestreepte pyjama verscheen. Het boek is in diverse landen bekroond. In 2011 verscheen De witte veer, dat tijdens de Eerste Wereldoorlog speelt. Boyne geeft les in creatief schrijven aan de universiteit en schrijft boekrecensies voor kranten.

Inhoud 

Duitsland 1943. Bruno is negen jaar als hij met zijn familie gaat verhuizen. Dat heeft te maken met het werk van zijn vader, een hoge Duitse militair. Vlakbij het nieuwe huis staat een hoog hek, waarachter mannen en jongens in gestreepte pyjama's wonen. Bruno sluit vriendschap met een jongen die achter het hek woont, Shmuel, die hem inwijdt in de geheimen van zijn vreemde woonplek.

Moeilijkheid

De jongen in de gestreepte pyjama is voor N2-lezers een tragisch verhaal over een onwetend Duits jongetje dat bevriend raakt met een Joodse jongen. N2-lezers zullen moeite hebben met het gebrek aan spannende gebeurtenissen en het feit dat het verhaal de lezer dwingt zelf gebeurtenissen te reconstrueren. Ook N3-lezers zullen niet alle impliciete verhaallijnen ontdekken, maar zij zullen genieten van de denkbeelden van het jongetje, Bruno. Ook valt hen het spel op dat de lezer zoveel meer weet dan de hoofdpersoon. Het verhaal nodigt N3+-lezers uit tot (filosofische) reflectie op rassenhaat en het verschil tussen goed en kwaad.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.  

Geschreven door:

Frits Dijkstra